نگاهی به مهم‌ترین مطالبات جریان دانشجویی درباره مذاکرات هسته‌ای در سال ۱۴۰۰

تشکل‌های دانشجویی براساس وظایف خود، در سال گذشته مطالبات و درخواست‌هایی درباره مذاکرات هسته‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا دلتمردان داشته‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در سال ۱۳۹۴ تحت عنوان برجام پس از حدود ۱۲ سال مذاکره به امضا رسید؛ اما در ادامه با خروج آمریکا و بد عهدی طرف های اروپایی این توافق‌نامه خیلی مورد تایید کشورهای حاضر در مذاکرات نبود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم همواره مطالبه و خواست عمومی این بوده که این دولت در راستای تامین منافع کشور به مذاکرات هسته‌ای قدم بگذارد و آمریکا وغربی را ملزم به انجام تعهدات برجامی خود کند. 

در این راستا تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۰ در قالب انتشار نامه و بیانیه یا تجمع و تحصن مطالباتی را از نمایندگان حاضر  در بهارستان یا تیم مذاکره کننده و دولت داشته‌اند که خلاصه و اهم آنها در بررسی و گردآوری شده که به شرح زیر است:

۴ تذکر جریان دانشجویی به تیم مذاکره کننده هسته‌ای

چهار اتحادیه دانشجویی شامل دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه، جامعه اسلامی و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در  بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین چهار نکته از جمله عبرت گرفتن از تجربه سال‌های گذشته، شرطی نکردن اقتصاد به مذاکرات، صیانت از دستاوردهای هسته ای و رفع کلیه  تحریم‌ها شرط اصلی توافق  را مطرح کردند.

در بخشی از این بیانیه آمد ه است: « با وجود تا کید رهبر معظم انقلاب به غیرقابل اعتماد بودن غرب، تیم مذاکره کننده قبلی ضمانت اجرایی قابل استنادی  برای پایبند کردن ۵+۱ به برجام تعریف نکرد.توجه به تجربه تلخ خروج ایالات متحده آمریکا از برجام باعث ممانعت از خوش بینی به حرف و عمل غربی ها خواهد شد.  مذاکره  فقط یکی از راه های پیش روی دولت  برای گشایش اقتصادی است و شاید ناامن ترین و دیر بازده ترین آن ها از این رو  توجه به این نکته ضروری است که نباید با کوبیدن بر طبل مذاکرات پیشرفت و حرکت کشور را معطّل کرد ودر تله تعلیق و انتظار افتاد.»

تاکید اتحادیه‌های دانشجویی به نظارت بر روند مذاکرات هسته ای

اتحادیه های بزرگ دانشجویی(جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل ، دفتر تحکیم و جنبش عدالتخواه) با صدور بیانیه ای درباره مذاکرات وین تاکید کرد که جریان دانشجویی خود را ناظر بر روند مذاکرات دانسته و رفتار طرف های غربی و تیم مذاکره‌کننده به دست خواهد کرد و هر گونه زیاده خواهی های طرف مقابل یا تخطی از آرمان‌های انقلاب اسلامی را تحمل نمی‌کند.

در این بیانیه عنوان شده است: «جریان دانشجویی علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که طبق اصل ۷۷ وظیفه نظارت بر هر گونه توافق نامه خارجی را بر عهده دارند خود را ناظر بر روند مذاکرات دانسته و رفتار طرف های غربی و تیم مذاکره‌کننده به دست خواهد کرد و هر گونه زیاده خواهی های طرف مقابل و یا تخطی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و زیر پا گذاشته شدن از عزت و اقتدار ملی، تحمل نمی‌کند و به نحو مناسب برای استیفا از حقوق ملت ایران اقدام خواهد کرد.»

توافق هسته‌ای باید تأمین کننده منافع و خطوط قرمز ملت ایران باشد

۳۳ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه ای در مورد مذاکرات وین و توافق احتمالی تاکید کردند: باید توافقی که حاصل می گردد، تأمین کننده منافع ملت ایران باشد و در آن از هیچ یک خطوط قرمز نظام و رهبری عظیم الشأن انقلاب تخطی نشود.

 در این بیانیه خاطر نشان شده است: «با وجود تجربیات تلخ دولت های پیشین و نتایج ناخوشایندی که از آن توافقات به سبب بدعهدی های غرب و به حراج گذاشتن منافع ملی در قبال پاره اندکی وعده تو خالی حاصل شود و آشنایی که از ماهیت غرب وجود دارد و حضرت آقا مکرراً روی آن تأکید کرده اند و آن هم خوی سلطه طلبی و استعماری غرب است، جامعه نخبگانی و دانشگاهی و مردم ایران را نگران کرده است که توافق احتمالی در مذاکرات وین برای احیای برجام به سرنوشت دیگر توافقات انجامی با غرب بدل شود.

پس این نکته در مذاکرات اهمیت دارد که باید توافقی که حاصل می شد، تأمین کننده منافع ملت ایران باشد و در آن از هیچ یک خطوط قرمز نظام و رهبری عظیم الشأن انقلاب تخطی نشود ؛ ولی از آنجایی که ذات آمریکا دشمنی با جمهوری اسلامی است و هیچ حرکتی که به نفع ما باشد صورت نمی دهد و اصلاً قائل به مذاکره ی برد-برد نیست و صرفاً هدف او ساقط کردن تنها نظام حامی حق و یا تغییر ماهیت آن به نظامی وابسته و سگ دست آموز خودش است تا همچون کشورهای مرتجع منطقه اهداف و سیاست های خود را در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا پیاده کنید، در نتیجه هر توافقی به هر شکلی و هر اندازه هم که منافع ما را تأمین کند

تذکر به وزیر امور خارجه

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای به وزیر امور خارجه ضمن قدردانی از سیاست خارجی کشور بویژه در توسعه روابط با همسایگان، از مجموعه‌ی دیپلماسی خارجی کشور خواست تا با مواضع محکم در جهت خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه امریکا و احقاق حقوق ملت ایران گام‌هایی استوار بردارند.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: «چندبار رهبر حکیم انقلاب باید زنهار دهند مسؤولان را از اعتماد بی مبنا به آمریکایی ها؟! مگر ایشان بیان نداشتند که مطرح کردن مذاکره با آمریکا یا از سر حماقت است و یا از سر خیانت؟ به راستی آیا گمانتان این است که آمریکایی‌ها در صورت شکل گیری مذاکراتی جدید، مطالباتی فراتر از برجام مطرح نمی‌کنند؟! آیا هنوز هم فکر می‌کنید آمریکایی‌ها به برجام با همه مزایا و امتیازاتش راضی هستند و به دنبال برجام منطقه‌ای و موشکی و. نیستد؟!»

هدف مذاکرات لغو تمامی تحریم‌ها است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر زیاده‌خواهی‌های همیشگی آمریکایی‌ها، از مسئولان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواست که در فرآیند پیشبرد مذاکرات، برای لغو همۀ تحریم‌ها تضمین‌های جدی که هم متناسب با ساختار حقوقی آمریکا و هم دارای پشتوانۀ سیاسی باشند، بگیرند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «از آنجا که هدف اصلی مذاکرات لغو همۀ تحریم‌های هسته‌ای است، اهمیت اخذ تضمین‌های جدی، ضروری به نظر می‌رسد. تضمین‌هایی که هم متناسب با ساختار حقوقی آمریکا و هم دارای پشتوانۀ سیاسی باشند. دایرة شمول تضمین باید تا پایان قرارداد با یک سرمایه‌گذار خارجی را شامل شود تا امنیت اقتصادی به معنای واقعی کلمه تامین شود. عدم تعیین تکلیف و مختومه نشدن پروندة PMD می‌تواند هرگونه تضمین و منافع احتمالی ایران از توافق را زیر سوال ببرد. با باز ماندن پروندة PMD، فرصت برای ایجاد فشار علیه ایران و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای فراهم می‌شود. تیم مذاکره کننده در نظر داشته باشد تا زمانی که به‌طور کامل طرف‌های غربی و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی حاضر به مختومه کردن این پرونده‌ها نشده‌اند، پذیرش توافق از سوی ایران امری منطقی به نظر نمی‌رسد.»

حمایت ۴۱ تشکل دانشگاه آزاد اسلامی از ادامه مذاکرات هسته‌ای

۴۱ تشکل دانشجویی و انجمن های اسلامی دانشگاه آزاد با صدور بیانیه ای اعلام کردند که حاصل مذاکرات تیم هسته ای وعده رفع تحریم های ظالمانه و اثبات قدرت سیاسی ایران به تمام دنیا بود.

در این بیانیه مطرح شده است: «به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران توسط جهان، ایجاد اختلاف عمیق میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، وعده رفع تحریم های ظالمانه توسط قدرت های جهانی و همچنین اثبات قدرت سیاسی ایران به تمام دنیا بود که قدرت های جهانی حاضر هستند هشت روز به صورت بی وقفه با ایران پای میز مذاکره بنشینند.»

هشدارآمیز بسیج دانشجویی درباره مذاکرات وین

بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه تهران درباره روند مذاکرات وین بیانیه هشدارآمیز صادر کرد.

در این بیانیه عنوان شده است: «دولت‌مردان سیزدهم باید متوجه باشند در هرگونه توافقی که پای آمریکا در میان باشد، خصوصا زمانی که تنها دو سال از ریاست جمهوری بایدن باقی مانده و جمهوری خواهان در یک قدمی کنگره آمریکا هستند، «ضمانت حقوقی-سیاسی» هیچ معنایی نداشته و از نظر حاکمان فعلی و آتی این کشور «کاغذپاره‌ای» بیش نیست! این را تجربه تلخ برجام به ما آموخت و امروز موسم به‌کارگیری این آموخته‌ها است. بسیج دانشجویی ضمن قدردانی از دل‌سوزی و امانت‌داری مذاکره‌کنندگان کشورمان، قطعا «عدم توافق» را بهتر از هرگونه «توافق بد» می‌داند و با صدای رسا هشدار می‌دهد دولت خبیث آمریکا با هیچ توافقی تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد؛ به همین سبب نیز اصرار سیاست‌مداران بر توافق سریع را برنمی‌تابد و احیاء برجام را سیاست شسکت‌خورده تلقی می‌کند.»

 رعایت عرف دیپلماتیک در مذاکرات هسته‌ای

بسیج دانشجویی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه کشورمان خواستار رعایت اصول اولیه عرف دیپلماتیک  تیم مذاکره کننده در روند مذاکرات هسته‌ای شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =