پاکستان در وضعیت پیش لرزه

سعید شهرابی فراهانی*

گروه بین الملل ایسکانیوز - سلاح هسته‌ای تنها یکی از مولفه‌های مهم برای ارزیابی نقش بین‌المللی اسلام‌آباد است. سلاح ژئوپلتیک پاکستان به مراتب اهمیت بیشتری برای این کشور و بازیگران مرتبط با آن دارد.

آمریکایی‌ها بعد از خروج شتاب‌زده از افغانستان، کماکان از پاکستان ناراضی هستند و رویکرد اسلام‌آباد را در قبال طالبان را یکی از عوامل بازگشت طالبان و پنبه شدن رشته‌های ۲۰ ساله خود در حوزه افغانستان می‌دانند.

چرخش عمران‌خان به سمت روسیه و چین به هیچ وجه مطلوب واشنگتن نبوده و نیست. در مصاف با چین،  آمریکا ممکن نیست که پاکستان را نادیده بگیرد. این کشور نقش محوری در طراحی‌های طولانی‌مدت آمریکا برای موازنه با پکن خواهد داشت.

مداخله یا عدم ورود ارتش پاکستان (و همچنین ISI) در معادلات سیاسی جاری پاکستان، نشان‌گری برای تحولات آتی در حوزه جنوب آسیا و جدار شرقی محدوده امنیتی جمهوری‌اسلامی است.

 آیا اهرم‌های مالی و اقتصادی واشنگتن برای تغییر جریان مستقر در پاکستان موثر خواهد بود؟ هنوز باید صبر کرد تا مشخص شود بازیگران بازی پیچیده قدرت در پاکستان، کارت‌های اصلی خود را چگونه و در چه زمانی بازی خواهند کرد.

نمی‌توان و نباید منکر شد که حتی یک خطای کوچک در برآورد تحولات روزهای آتی در پاکستان، ممکن است همه منطقه را به دردسر بیندازد.

منبع: فارس

*کارشناس مسائل بین الملل

کد خبر: 1135333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =