آیا سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا خارج می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقامات آمریکایی در مدت اخیر بارها مواضع مختلفی درباره رفع تحریم‌ها علیه سپاه را بیان کرده‌اند و ناهماهنگی مشهودی بین مسئولان این کشور در این خصوص وجود دارد.

عمران علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اخبار ضد و نقیض و متفاوت از خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها اظهار کرد: آمریکا قصد ندارد نام سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کند و تنها به دنبال ایجاد بازی روانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مجبور شود شاید به صورت موقت سپاه را رفع تحریم کند، گفت: در حال حاضر آمریکا مجبور به رفع تحریم نیست؛ اما حتی اگر روزی هم در اثر اجبار تحریم‌ها را رفع کند، بازهم به صورت موقت است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در آینده سپاه را به بهانه‌هایی غیر از پرونده هسته‌ای تحریم می‌کند، گفت: بهانه‌هایی مانند حضور منطقه‌ای، پرونده موشکی، بهانه حقوق بشر یا نقش ایران در بحران‌های منطقه‌ای انجام دهد. قرار گرفتن نام سپاه  در لیست تروریستی و اعمال  تحریم علیه این نهاد در دوران ریاست جمهوری ترامپ و به بهانه غیر هسته‌ای بود. 

علیزاده درباره آینده تحریم‌ها ادامه داد: تا زمانیکه سپاه پاسداران منافع ایالات متحده آمریکا را تهدید کند و اجازه قدرت نمایی به این کشور در جهان اسلام ندهد، در لیست تحریم‌ها قرار دارد. 

این کارشناس علوم سیاسی با انتقاد از بازی آمریکا برای پذیرش یا رد درخواست ایران برای لغو تحریم‌ علیه سپاه پاسداران تصریح کرد: آمریکا از ابتدا به هیچ عنوان قصد رفع کامل تحریم‌ها را نداشت و پافشاری تیم مذاکره کننده بود که باعث شد آمریکا تا حدودی از مواضع خود عقب نشیی کند.

وی با اشاره به وجود ناهماهنگی بین مقامات آمریکایی اضافه کرد: آمریکا چند هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد سپاه را از لیست تحریم‌ها خارج کند؛ اما شاخه سپاه قدس را همچنان در تحریم باقی بگذارد. البته در حال حاضر بین سیاست مداران آمریکایی نیز بر سر این موضوع توافق و تفاهم وجود ندارد.

علیزاده عنوان کرد: آمریکا با بازی جدید خود علیه سپاه قصد دارد که امتیازات حداکثری از ایران بگیرد. تیم مذاکره کننده با مجموعه‌ای به نام 5+1 که بعد به 1+4 تبدیل شد که در یک ظرف محتوایی و زمانی مشخص قراردادی را به نام برجام امضا کرده است و غیر از آن هیچ قرارداد یا مذاکره‌ای با آمریکا ندارد.

این استاد دانشگاه تحریم‌های سپاه را بین‌المللی ندانست و گفت: سپاه توسط نهادهای مختلف بین‌المللی تحریم نشده چرا که بخشی از نیروی نظامی ایران است، بلکه تنها توسط کشوری دیگر تحریم شده است.

فشار غربگرایان به دولت برای رسیدن به توافق 

وی افزود: بایدن قصد دارد شانس خود را برای کسب امتیازاتی فراتر از معاهده برجام امتحان کند، برای همین نیز با تناقض‌گویی در مصاحبه‌های مختلف از تحریم یا لغو تحریم علیه سپاه سخن به میان می‌آورد.

به گفته علیزاده؛ آمریکا در روزهای آینده حتی اگر مجبور شود تا سپاه را به صورت کامل از لیست تحریم ها خارج کند، باز هم تحریم علیه اشخاص و افراد مهم و تاثیر گذار این نهاد را باقی خواهد گذاشت چرا که می‌خواهد از این طریق جبهه مقاومت را نیز تضعیف کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ایران  باید بر مواضع و خواسته‌های خود پافشاری کند، گفت: همچنین ایران باید دیپلماسی و میدان را به طور همزمان دنبال کند البته در این میان اتفاقات مهم در یمن و فلسطین اشغالی توسط نیروی مقاومت رخ داده است که می تواند پشتوانه خوبی برای تیم مذاکره کننده در وین باشد. 

وی با اشاره به بهانه جویی برخی از غرب گرایان در ایران از جوانی و بی تجربه‌ بودن تیم مذاکره کننده، عنوان کرد: برخی از جریانات با بهانه جویی قصد دارند که دولت سیزدهم را برای رسیدن به توافق تحت فشار قرار دهند؛ آمریکا نیز از این موضوع مطلع است برای همین نیز قصد دارد با وارد کردن فشار بر ایران از رفع تحریم سپاه شانه خالی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =