تولید مواد اولیه و ایجاد فناوری جدید، مورد توجه مسئولان نیست

یک فعال در زمینه فناوری و تجهیزات حوزه سلامت گفت: فعالیت در زمینه تولید مواد اولیه و ایجاد فناوری جدید مورد توجه مسئولان امر نیست و فقط چند شرکت به تولید این محصولات بسنده می‌کنند. در حالی که در کشورهای همسایه از فناوری‌های جدید استقبال می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف به‌ویژه تجهیزات پزشکی می‌تواند مشکلات متعدد همچون کمبودها، گرانی و دیگر نارسایی‌ها را برطرف کند. در این شرایط استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند در کاهش مشکلات در زمینه تجهیزات پزشکی موثر باشد. توجه به خودکفایی در صنعت و تامین نیاز بازار داخلی و تولید تجهیزات پزشکی می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.  

مجید روانشاد، فعال در زمینه فناوری و تجهیزات حوزه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره انتقال دانش فنی و تولید محصولات سلامت محور گفت: بر روی کالاهای پزشکی و فناوری روز دنیا  همچون تولید ژل زانو بر روی فرمول سازی این نوع کالا فعالیت می‌شود. ماده موثر اصلی نیازمند به تجهیزات گران قیمت است. تولید ماده موثر نیازمند صرف برهه زمانی طولانی است و در اقدام نخست بر روی فرمول این ترکیبات کار شده است.

 روانشاد در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه  شعار سال در زمینه تولید است، درباره ایجاد کسب و کار جدید و افزایش تولیدات چگونه است؟ ادامه داد: در واحد مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مستقر هستیم و در یکسال گذشته مرکز فناوری رشد فرم‌هایی برای کمک‌های مالی ارسال کرده که در مدارک باید گردش مالی را ذکر کرد. در حالی که مراکز رشد جمع و جور چندان گردش مالی ندارند.

این فعال در زمینه فناوری و تجهیزات حوزه سلامت تاکید کرد: فعالیت‌های انجام شده هزینه‌بر است، چون هر اقدام به شکل مرحله به مرحله نیازمند صرف هزینه دستگاه‌های گران قیمت است. در شرایط کنونی در فاز نخست ساخت فرمول به دلیل صرف هزینه لغو می‌شود. این در حالی است که هنوز برگشت هزینه انجام نشده و باید حداقل هزینه‌ها در اولویت قرار بگیرد.

به گفته وی ضمانت در اقدامات وجود ندارد. در غیر این صورت باید طرح را در یکی از کارخانه‌ها تحت بررسی قرار داد. حمایت‌ها واضح است و باید تخصیص مالی به این مقوله تعلق بگیرد.  باید هر چند ماه یکبار گزارش مالی برای مراکز رشد ارسال شود، اما هنوز هیچ اقدام و حمایت مناسبی از فعالیت‌ها انجام نشده و در بازار رقابتی هم نمی‌توان به شرایط موجود اعتماد کرد.

توجه به کارآفرینی فقط در فعالیت تولیدی موثر است

وی با بیان اینکه به دلیل عدم حمایت‌ها توجه به کارآفرینی فقط به فعالیت تولیدی موثر است، ادامه داد: فعالیت‌های انجام شده در زمینه کالاهای پزشکی و فناوری وارد کشور نشده است، چون برخی از شرکت‌ها فقط محصول را وارد کرد و کار علمی مناسبی انجام نشده است.

تولیدات نیازمند تخصیص بودجه است

این فعال در زمینه فناوری و تجهیزات حوزه سلامت افزود: این نهاد باید بر روی فرمول کار کند. شاید مجموعه توانایی فعالیت در آزمایشگاه را داشته یا شاید گروهی وارد کننده این کالاها باشند هم اکنون در رده‌ها فعالیت باید تولیدات انجام شود و  تولیدات نیازمند تجهیزات و بودجه است.  فعالیت بر روی مواد اولیه و ایجاد فناوری جدید مورد توجه مسئولان امر نیست و فقط اینکه چند شرکت به تولید این محصولات می‌پردازند بسنده می‌کنند. در حالی که در کشورهای همسایه از فناوری‌های جدید استقبال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =