بخشنامه سازمان سنجش ابطال شد/ نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی غیرقانونی است

دیوان عدالت اداری بخشنامه معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشنامه شهریورماه ۱۴۰۰ معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی را ابطال کرد.

بیشتر بخوانید:

رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال

سازمان بازرسی کل کشور، در راستای بررسی بخشنامه‌های سازمان سنجش آموزش از جهت انطباق با قانون، از بخشنامه معاون فنی و آماری این سازمان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

بر اساس این شکایت، بخشنامه شماره ۴۷۱۰۱ تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰ معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه نحوه اجرای تسهیلات مربوط به نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ پذیرفته شده‌اند که به معاونین آموزش دانشگاه‌ها ابلاغ شده است؛ غیرقانونی است. در حالی که دیوان عدالت اداری در تیرماه همان سال (۱۴۰۰) اقدام به ابطال قانون انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی کرده بود. بر اساس این قانون؛ پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری می‌توانند از دانشگاه مبدا به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت (ترجیحا دانشگاه محل خدمت) عضو هیئت علمی یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک‌ترین شهر به محل خدمت عضو هیئت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی ودارا بودن حدنصاب مطابق با ضوابط انتقال یا تغییر رشته بدهند.

با توجه به قانون اساسی و رای دیوان عدالت اداری، می‌توان گفت معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور مغایر با بند ۹ اصل سوم و اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی و بر خلاف دادنامه تیرماه ۱۴۰۰ دیوان عدالت اداری عمل کرده است و باید ابطال شود.

سازمان سنجش شکایت را بی‌پاسخ گذاشت

با وجود ارسال شکایت؛ اما سازمان سنجش پاسخی نداد. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و پس از بررسی این شکایت، حکم به ابطال بخشنامه مذکور داد. در این حکم آمده است که بر اساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسی، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است و برمبنای اصل نوزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و به موجب اصل بیستم این قانون، همه افراد ملّت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

همچنین هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قبلاً حکم به ابطال مقرراتی کرده است که خارج از ضوابط مقرر در آیین‌نامه‌های مصوب وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مغایرت با احکام مندرج در اصول سوم، نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نقل و انتقال (قطعی و مشروط) و تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را تجویز کرده بود.

با توجه به موارد گفته شده، بخشنامه شماره ۴۷۱۰۱ شهریورماه ۱۴۰۰ معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در زمینه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، به دلیل ایجاد تبعیض ناروا میان فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با سایر مردم و خارج کردن آنها از شمول مقررات آیین‌نامه مهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی مصوب ۱۳۹۲/۳/۲۰ و به دلیل مغایرت با حکم مقرر در بند ۹ اصل سوم و اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228330

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =