دانشگاه آزاد دیگر یک مرکز آموزش عمومی نیست/ ماموریت تخصصی هراستان بر اساس آمایش‌ سرزمینی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با بیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی دیگر یک مرکز آموزش عمومی نیست، گفت: در سند تحول دانشگاه هر استان بر اساس آمایش‌های سرزمینی به سمت اهداف تخصصی متناسب با زیست بوم همان منطقه حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی، در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، با هدف گسترش دسترسی آسان به تحصیلات تکمیلی در تمام نقاط نزدیک و دور کشور و با تاسیس واحد تهران شکل گرفت. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری دنیا شناخته‌می‌شود. در سال‌های اخیر دانشگاه با تغییر ریل، تحول کمی و کیفی در تمامی عرصه‌های فعالیت خود را آغاز کرده‌است. از اقدامات قابل توجه در این حوزه، تدوین و رونمایی از سند تحول ۵ ساله دانشگاه و برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود است. چرخش از دانشگاه آموزش محور به یک مرکز کارآفرین و فن‌آور از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در سند مذکور است.

حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که با یک اتاق کاری شروع شد و تا امروز که نزدیک به ۴۰۰ واحد دانشگاهی،  تعداد زیادی دانشکده های مهارتی و همچنین مدارس سما ادامه یافته‌است، نمونه موفقی از اداره یک مجموعه عظیم بدون پشتوانه دولت و اتکای به درآمدهای نفتی است.

وی افزود: یکی از نقاط ضعف دانشگاه در سال‌های گذشته عدم آینده‌پژوهی دقیق و تصمیم‌گیری‌های بدون توجه به عواقب سوء آن بوده‌است که باعث شد دانشگاه در دهه هفتاد که رقبای دولتی و غیرانتفاعی آن افزایش یافتند، با آسیب‌هایی در جذب دانشجو که به عنوان هدف ابتدایی دانشگاه آزاد تعریف شده بود، روبرو شود. همین سبب شد تا در دهه هشتاد تناسب و تعادل میان تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی رعایت نشود و دانشگاه با کمبود دانشجو مواجه شود.

کرمانیان اظهار کرد: باید با نگاهی عادلانه و از روی انصاف به خدمات دانشگاه آزاد اسلامی به جامعه نگاه کرد؛ اگر دانشگاه آزاد هیچ گاه تاسیس نمیشد، همچنان باید برای درمان به پزشک های هندی و فیلیپینی در شهرهای خودمان  مراجعه می‌کردیم. علاوه بر حوزه سلامت، تامین بخش عمده‌ای از نیروی کار در کشور برعهده دانشگاه آزاد بوده‌است. همچنین ایجاد شبکه دانشگاهی گسترده در سراسر نقاط کشور باعث شد تا دیگر داوطلبین تحصیلات تکمیلی مجبور به مهاجرت از شهر و حتی کشور خود به ناکجا آباد نباشند که همین از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جلوگیری کرد.

او معتقد است، سهم قابل توجه دانشگاه آزاد در تولید علم کشور را می توان از تعداد مقالات علمی و جامعه دانشمندان ارزشمند آن دریافت. ساخت تعداد بی شماری آزمایشگاه و کارگاه مجهز و همچنین ورزشگاه‌های مختلف سرباز و سرپوشیده در نقاط گوناگون کشور باعث شده دانشگاه آزاد تنه به وزارت‌خانه‌ها در این حوزه‌ها بزند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بیان کرد: با حضور دکتر طهرانچی و تدوین سند تحول و تعالی ۵ ساله، دانشگاه با شتاب فزاینده‌ای در ریل پیشرفت همه‌جانبه فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و... قرار گرفته‌است. در این سند دانشگاه بر اساس آمایش‌های سرزمینی هر استان به سمت اهداف دانش بنیان و تخصصی متناسب با زیست بوم همان منطقه حرکت می‌کند که اجرای آن نیازمند پیوستگی گام به گام است.

به گفته وی، دانشگاه آزاد اسلامی دیگر یک مرکز آموزش عمومی نیست؛ بلکه با تدبیر دبیرخانه طرح پایش، به هر استان با توجه به ظرفیت‌های بومی آن، ماموریتی براساس یک نظام موضوعاتی منسجم محول و تالیف ده‌ها هزار پایان نامه موضوعی در کشور آغاز شده‌است.

حسین کرمانیان تشریح کرد: استان مازندران پیگیری ماموریت خود را متناسب با ساحل طولانی و شرایط آب و هوایی مساعد در حوزه‌های دریا و کشاورزی شروع کرده‌است؛ در همین راستا تعدادی سرای دانش‌بنیان مجوز فعالیت خود را گرفته‌اند و برخی هم در حال اخذ آن هستند؛ مثلا سرای کشاورزی دانشگاه ما تولید بذرهای برنج با محصول بالا را دنبال می‌کند. همچنین تلاش کرده‌ایم در رویداد ملی گام دوم دانشگاه، براساس دستورات سازمان مرکزی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان که ظرفیت خوبی در تحقق شعار سال را دارند، به جامعه معرفی و با دست پری در این رویداد در خردادماه شرکت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد مازندران در پایان با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی‌دانشجویی این دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه آزاد توانست با اجرای یک برنامه بی‌نظیر در کشور، جانی دوباره به فعالیت های فرهنگی و دانشجویی ببخشد و در ایامی که همه مراکز دانشگاهی بخاطر کرونا در خاموشی مطلق بودند، فعالیت فرهنگی‌دانشجویی در دانشگاه آزاد تعطیل نشد بلکه با نوآوری‌ متحول شد. برگزاری وسیع کرسی‌های آزاد اندیشی را می‌توان از بزرگ‌ترین دستاوردهای اخیر حوزه فرهنگی دانشگاه دانست.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1138378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =