کنکور به شیوه جدید همسان‌سازی به دنبال دارد تا عدالت آموزشی/ بنگاه‌های کنکور از برگزاری شیوه جدید آن سود می‌برند

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران با بیان اینکه تصمیمات مسئولان امر درباره کم و کیف برگزاری کنکور به سمت همسان‌سازی رفته و عدالت آموزشی به دنبال ندارد گفت: این اقدامات به نفع بنگاه‌های کنکوری است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رتبه بر اساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درس است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌شود و تنها ۶۰ درصد رتبه بر مبنای آزمون سراسری است. عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بر  این باور است که  در کنکور سال آینده تحولات اساسی آغاز می‌شود. دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.
امیرعلی سامخانیان، مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تغییرات در شرایط برگزاری کنکور گفت: بنده این تغییرات را در راستای عدالت آموزشی نمی‌دانم، بلکه تصمیمات مسئولان امر به سمت همسان‌سازی رفته و این مقوله عدالت آموزشی به دنبال ندارد.
وی افزود: در شیوه برگزاری کنکور یک نسخه واحد برای تمامی دانش آموزان پیچیده شده است و همین مقوله با عدالت آموزشی منافات دارد. حال این سوال مطرح است که آیا دانش آموز در مناطق برخوردار در مدارس غیردولتی با دانش آموزان دیگر در حاشیه شهر یا مناطق کم برخوردار از وضعیت مشابه برخوردار هستند که بتوان شرایط یکسان برای ورود به دانشگاه آنها ایجاد کرد؟
مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران ادامه داد: آموزش باید فردی‌سازی شود. برای مثال باید بتوان برای هر دانش آموز بر اساس ویژگی‌های فردی و تجربیاتش برنامه کرد، در غیر این صورت بدون توجه به زیست بوم و شرایط دانش آموز نمی‌توان عدالت آموزشی را برقرار کرد.
سامخانیان تاکید کرد: باید آموزش فردی شود و در تمامی نقاط کشور امکانات و خدمات به یک میزان توزیع شود تا بتوان عدالت آموزشی را برقرار کرد. این در حالی است که در کشور ما توزیع انسانی، خدمات آموزشی و سخت افزاری مناسب نیست و بی‌شک دانش آموزان در مناطق برخوردار از وضعیت کنونی سود می‌برد.


تحقق عدالت آموزشی با برگزاری امتحانات نهایی محقق می‌شود

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران در واکنش به تصمیمات جدید در زمینه کنکور گفت: این اقدامات  به نفع بنگاه‌های کنکوری است. برای تحقق عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش باید بتواند در پایه‌های یازدهم و دوازدهم به شکل نهایی امتحانات را برگزار کند. هرچند این وزارتخانه چنین امکاناتی ندارد و در صورت برگزاری امتحانات داخلی مدارس را به بنگاه اقتصادی تبدیل می‌کند.

سامخانیان تاکید کرد: مهمترین مشکل در بین دانش آموزان نداشتن انگیزه برای ادامه تحصیل در سطوح عالی و رویکردشان ورود به بازار کار و کسب درآمد است. دانش آموزان نسل جدید کم تحمل و خواستار ورود به بازار و کسب درآمد در اسرع وقت هستند.


توجه به مسائل کمی در کنکور


به گفته وی دانش آموزان با توجه به شرایط موجود خواستار دستیابی به امیال و آرزوها هستند. اغلب دانش آموزان بر این باورند که با توجه به استعدادهای موجود می‌توانند مسیر فعالیت خود را جدا از ورود به دانشگاه در مسیر زندگی انتخاب کنند. در این وضعیت مسیر مدرسه به سمت برگزاری کنکور و اقدامات کمی مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال بسیار از دانش آموزان در کنار تحصیل به اشتغال می‌پردازند.
 
انتهای پیام/

کد خبر: 1149930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =