خانواده، متهم ردیف اول بحران هویت در نوجوانان/ تجهیز جوان به معرفت تنها راه رهایی او از آسیب‌های اجتماعی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نسل جوان برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی و ساخت آینده‌ای روشن، چاره‌ای جز مطالعه، پرسش، انس با خداوند متعال و در یک کلمه تجهیز شدن به معرفت ندارد.

حجت الاسلام سیدرضا موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: عوامل مختلفی باعث بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شوند و تنها یک علت زمینه‌ساز این موضوع نیست. مجموعه‌ای از عوامل خانوادگی، تربیتی، سیاسی، اقتصادی، بی‌مسئولیتی نهادهای فرهنگی و ... باعث بروز معضلات اجتماعی می‌شود که مهم‌ترین و موثرترین آن‌ها، خانواده است. خانواده امروزی کم‌ترین آشنایی را با آئین همسرداری، تربیت صحیح فرزندان، مواجهه با نیازهای عاطفی، جنسی و تحولات مربوط به سن بلوغ را ندارد.

وی افزود: در چنین جامعه‌ای بروز انواع ناهنجاری‌های روانی مانند عدم اعتماد به نفس، فقدان هدف‌گذاری، یآس و ناامیدی، گسترش ارتباطات جنسی نامشروع، اعتیاد به مواد مخدر و همچنین گرایش به جنبش‌های عرفانی نوظهور عادی می‌شود.

کارشناس مسائل فرهنگی بیان کرد: پس از خانواده، نظام آموزشی کشور در سطوح مختلف مهدکودک‌، دبستان و دبیرستان بیشترین تاثیر را در تربیت نسل مومن دارد.آیا اولویت مراکز آموزشی، از مهد کودک تا دانشگاه تربیت دینی و ساخت هویت اسلامی است؟ مراکز آموزشی چقدر به امور بسیار اساسی و مهم، یعنی تربیت نسل مؤمن، دارای عزت نفس و خودباور، دارای نگاه تمدنی، عفیف و قدرت کنترل غرائز، تربیت عاطفی و اجتماعی و سیاسی اهمیت می‌دهند؟ آیا برخی از مربیانی که خود از بحران هویت رنج می‌برند، می‌توانند در تربیت درست و ایمانی و هویت محقق نسل نوخاسته موفق باشند؟

به گفته او، نسل جوان ما فاقد هویت دینی یا به عبارتی دیگر، هویت اسلامی‌ایرانی است. بحران هویت سبب می‌شود جوان از مبدا و مقصد زندگی خود بی اطلاع باشد و ارزش‌های ثابتی برای زیست نداشته باشد. فرزندان ما که باید در کودکی آراسته به زینت‌های انسانی و اسلامی باشند، همچنان در بیست سالگی از حقیقت وجودی خود بی‌خبرند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی تشریح کرد: علاوه بر عوامل بیرونی که گفته شد، یک عامل بزرگ درونی نیز که خود فرد است، نقش مهمی را در ایجاد چالش‌های اجتماعی بازی می‌کند. نمی‌توان همیشه بقیه را متهم کرد. منِ جوانِ دانش‌آموز یا دانشجو که خواندن بلدم و می‌توانم مطالعه داشته باشم، برای خود و آینده‌ام چه کرده‌ام؟! من باید باور کنم که حالم خوب نیست تا با مراجعه به کارشناس، پرسش و مشاوره مشکلاتم را حل کنم. امام سجاد (ع) می‌فرمایند که کسانی که مشاور حکیمی برای راهنمایی نداشته باشند، تمام فرصت‌های زندگی را از دست می‌دهند یا امام صادق(ع) افرادی را که سوال‌ و شبهات فکری خود را نمی‌پرسند، نابودش شدنی می‌داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: شبهاتی که امروز هویت ملی، باورهای دینی و پایه‌های فکری جوانان را در فضای مجازی و رسانه‌ها هدف گرفته‌، شخصیت آن‌ها را دچار آشفتگی ساخته است؛ چنین فردی اگر به مواد مخدر و روابط ناسالم کشیده نشود، جای تعجب دارد. نسل جوان برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی و ساخت آینده‌ای روشن، چاره ای جز مطالعه، پرسش، انس با خداوند متعال و در یک کلمه تجهیز شدن به معرفت ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر جوانانی که عامل رشد و توسعه هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند، مغلوب جنگ نرم دشمن شوند و انرژی‌ها، استعدادها و توانمندی‌های معجزه‌آسای خود را خرج اهداف غیرمعقول و کاذبی کنند، کشور را با عقب‌ماندگی‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی روبرو می‌کند و زمینه را برای تحقق نقشه‌های دشمن که نسبت به هزینه‌های گزاف در این حوزه اقرار دارد، فراهم می‌کند که اولین اثر آن نابودی بنیان و چارچوب خانواده است. کاهش آمار ازدواج، افزایش سن ازدوج، پایین آمدن سن پدیده زنان خیابانی و فزونی روابط ناسالم در جامعه از جمله تبعات مخرب بعدی آن است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1151910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =