فرآیند طولانی دریافت مجوزهای پژوهشی از وزارت بهداشت/ نبود زیرساخت مانع ارائه خدمات می‌شود

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در زمینه مشکلات پژوهشگران معتقد است که نبود زیرساختی مناسب در کشور مانع ارائه خدمات می‌شود و همچنین دریافت مجوزها از وزارت بهداشت زمانبر و طولانی است.

پروانه افشاریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که مشکلات پژوهشگران معمولا به دو دسته مشکلات زیرساختی و مشکلات سیستم‌های مقرراتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: مشکلات زیرساختی به این معنا که همه محیط‌های علمی امکان انجام این گونه تحقیقات را ندارند. در صورتی که اگر امکانات وسیعی در کشور فراهم باشد، می‌توان به بیماران بیشتری کمک کرد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به این که سازوکارهایی که وزارت بهداشت برای دریافت مجوز تعریف کرده، بسیار طولانی و زمانبر است، افزود: معمولا پژوهشگران وقتی قصد دارند از مرحله کارآزمایی بالینی وارد دریافت خدمات شوند، با این مشکل مواجه می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پژوهشگران انتظار دارند وقتی پژوهشی را به سرانجام می‌رسانند، زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات فراهم باشد؛ چرا که پژوهشی که نتواند به خدمات برسد، بی‌ثمر خواهد بود. متاسفانه سیستم‌های مقرراتی وزارت بهداشت مسیر را زمانبر می‌کنند.

افشاریان تصریح کرد: برخی قوانینی که در راستای اجرای استانداردها وضع شده‌اند هم فعالیت پژوهشگران را با مشکل مواجه می‌کنند. لازم است استانداردها به گونه‌ای عملیاتی شود که نه فعالیت پژوهشگران با سختی روبرو شود و نه استانداردها لطمه ببینند.

تامین ۷۰ درصد بودجه پژوهشی رویان به کمک درآمدزایی در پژوهشگاه

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان تاکید کرد: کمبود بودجه پژوهشی هم از جمله مشکلات پژوهشگران است. پژوهشگاه رویان برای مقایسه با این مشکل به سمت درآمدزایی حرکت کرده است و هم اکنون ۷۰ درصد بودجه پژوهشی توسط خود پژوهشگاه تامین می‌شود. درخواستی که از دولت داریم این است که برای صرف آن ۳۰ درصد، آزادی عمل بیشتری به پژوهشگاه داده شود.

گفتنی است، پژوهشگاه رویان هم‌اکنون مشغول پژوهش بر روی کشت سلول‌های کشنده در درمان تومورهای سرطانی است. سلول‌های کشنده طبیعی در سیستم ایمنی بدن همه انسان‌ها وجود دارند و وقتی که بدن سالم باشد و با ضایعه‌ای روبرو شود، این سلول‌ها می‌توانند آن ضایعه را از بین ببرند.

 این پروژه برای برخی تومورهای مغز و مواردی که مقاوم به درمان هستند، مورد استفاده قرار گرفته است. با این توضیح که از نزدیکان بیمار، نمونه خون محیطی گرفته می‌شود. سلول‌های کشنده طبیعی از نمونه خون این افراد جدا شده و کشت می‌شود. سپس سلول‌ها فعال‌سازی شده و به بدن بیمار تزریق می‌شود. این سلول‌ها به تومور حمله کرده و آن را از بین می‌برند.

نتایج بالینی نشان می‌دهد که پس از حدود پنج بار تزریق، اثری از تومور دیده نمی‌شود. پیگیری ۶ ماهه بیماران نشان‌دهنده نتایج مثبت و ماندگار این شیوه درمان بوده‌ است. پژوهشگاه رویان قصد دارد در آینده از سلول‌های خود فرد بیمار برای درمان تومورهای سرطانی استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =