دانش‌بنیان‌ها تمایلی به پذیرش دانشجو در قالب طرح‌های دانشگاهی ندارند

یک پژوهشگر در زمینه نانو تجمیع شرکت‌های دانش بنیان را راهکاری مناسب برای توسعه کیفیت محصولات تولیدی دانست و افزود: طرح‌های دانشگاهی وسیله‌ای برای محک زدن توانایی دانشجویان است و اغلب شرکت‌ها تمایل به پذیرش نیرو به شکل نیمه وقت نداشته و اطلاعات و ابزار را در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند.

پریوش قادری‌نیا، دکترای میکرو بیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و فعال در مرکز رشد دانشگاه آزاد زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه تاکنون در مرکز رشد دانشگاه آزاد زنجان ۱۴ محصول تولید شده که دو محصول در زمینه فناوری نانو با عناوین عصاره‌گیری گیاه برنج و پاک کننده آرایش است، گفت: هنوز محصولات به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی نرسیده و عصاره برنج را می‌توان به عنوان ماده اولیه به بازار عرضه کرد.

وی با بیان اینکه عصاره برنج در خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته و در داخل مشابه ندارد، افزود: این محصول به دلیل پایه گیاهی می‌تواند برای خوراکی‌ها، محصولات آرایشی و بهداشتی و ... مورد استفاده قرار بگیرد. محصولات در زمینه فناوری نانو در کشور جزو کالاهای وارداتی و بخشی از ارز کشور برای خریداری آن کالاها هزینه می‌شود. در وضعیت کنونی در صورت تولیدات انبوه زمینه اشتغال‌زایی، استخدام کارکنان را به همراه دارد.

قادری نیا ادامه داد: برخی از پایان نامه‌ها در مقاطع ارشد و دکتری می‌تواند در حوزه گیاه‌هان دارویی ورود پیدا کرده و با توجه به منبع گیاهان طبیعی در کشور  تولیدات در هر شهر داشت و همین اقدام از هدر رفت ارز جلوگیری می‌کند.

این پژوهشگر در پاسخ به چرایی عدم ورود به صنعت تاکید کرد: در وضعیت کنونی اقدامات در مرحله اجرا رسیده است. فعالیت‌ها نیازمند حمایت‌های مالی داشته و از لحاظ مسائل مالی و مجوز از سازمان غذا و دارو با مشکلات متعدد مواجه هستیم. باید از لحاظ ساختاری در زمینه تولیدات محصولات دانش بنیان بیش از پیش همکاری کرد، چون یک دانشجو از بودجه کلان برخوردار نیست و در این شرایط می‌توان سرمایه گذاران را برای حمایت دانشجویان و فارغ التحصیلان جذب کرد.

طرح‌های دانشگاهی وسیله‌ای برای محک زدن توانایی دانشجویان

وی درباره تهدیدات برای شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار در تلاش هستند و از سوی دیگر مشتری خواهان محصولات متنوع است. باید در زمینه تنوع محصولات و حمایت محصولات دانش بنیان اقدام کنند تا بتوان با تجمیع شرکت‌ها دانش بنیان در کنار یکدیگر به فعالیت پرداخت. هرچند شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان از بعد مالی و معنوی از لحاظ پارک‌های فناوری مراکز دانشگاهی به فعالیت بپردازند.

این پژوهشگر درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان گفت: برای مثال در طرح پویش دانشجو به شکل نیمه وقت می‌تواند به فعالیت بپردازد، اما اغلب شرکت‌ها تمایل به پذیرش نیرو به شکل نیمه وقت نداشته و اطلاعات  و ابزار را در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند، اما این اقدامات برای محک زدن علایق و قابلیت دانشجویان مناسب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =