دانشگاه آزاد طلسم برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را شکست/ رقابتی شدن کرسی‌ها، حقیقت را قربانی جَدل می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای مشاهده برکات کرسی‌های آزاداندیشی، باید آن را بدون رقابت برگزار کرد. در رقابت، حقیقت، قربانی جدل، فن بیان شرکت‌کنندگان و فنون قضاوت ناعادلانه داوران می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی بر عقلانیت، اندیشه فعال، ذهن نقاد و زندگی بهتر اثر می گذارد. اگر دانشجویان و نسل نوخاسته، اهل اندیشه و نقد باشند، قطعا از جنگ ترکیبی و شناختی دشمنان اخلاق و دیانت و ارزش‌ها متأثر نخواهند شد و با سلاح نرم و تولید اندیشه با آن مقابله خواهند کرد. به خاطر برتری فکر اسلامی و اخلاق عفیف، بر اندیشه مادی و اخلاق لیبرالیزم حقیقت برای حق خواهان آشکار می‌شود.

وی افزود: توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح جامعه، به‌ویژه دانشگاه ها منجر به گسترش دوستی و وحدت شده، همدلی به شکل معجزه‌آسایی افزون و حیات عقلانی، بر حیات احساسی، بی خیالی، اثرپذیری افراطی غلبه خواهد کرد و در یک کلمه ابزار سحر ساحران، در برابر حقیقت عصای موسی رو به زوال خواهد رفت؛ البته به شرطی که معنای واقعی و صحیح کرسی‌های آزاداندیشی درک شود. طرفین مطالعه داشته باشند. آرای موافق و منتقد را در نظر بگیرند و اخلاق و احترام در مناظرات اصل باشد؛ نه برتری بر خصم با هر شیوه‌ای.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیان کرد: به‌نظرم نجات کشور، از فتنه و ابتذال و آشوب و اغتشاشی که در برخی از دانشگاه ها مشاهده شد، از مسیر کرسی‌های آزاداندیشی می‌گذرد. بوسیله کرسی‌ها و مناظرات، فکر آزاد، حقیقت نمایان و شهرها امن می‌شود. مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف کرسی‌های آزاداندیشی، تربیت عقلانی و قدرت اندیشه صحیح است. وقنی چنین هدفی داریم، باید سد رقابت شکسته شود و برای تشویق دانشجویان، طرحی نو در اندازیم. در رقابت، آدم ادای مناظره به خود می‌گیرد، مناظره‌ای که واقعی نیست. همچنین کثرت نباید ملاک ارزیابی باشد. از طرفی انتخاب غیرتخصصی داوران، بلای مناظره است که با انگیزه‌کشی، اثر کار را نابود می کنند. کارشناس مجری باید در مناظره، حقیقت را با صدای بلند و با زبان منطق فریاد بزند.

مسائل فرهنگی اولویت دانشگاه نیست

موسوی ادامه داد: باید بدانیم که تنها راه تربیت عقلانی، کرسی های آزاد اندیشی نیست ولی مسأله اساسی در دانشگاه این است که مسأله فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی، اولویت دانشگاه نیست. تا زمانی که مدیرانی با اولویت فرهنگی و معتقد به بنیان‌های اسلام و انقلاب، در رأس مراکز آموزشی و دانشگاه ها قرار نگیرند، نیازهای اولیه دانشجویان فعال انقلابی و متدین فراهم و به آن‌ها  اعتماد نشود و بهانه فقدان بودجه و نبود نیروی انسانی کارآمد وجود داشته باشد، نمی‌توان منتظر معجزه و شاهد تحول فرهنگی بود.

مدیر دفتر بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد گرگان تاکید کرد: آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، تحولی عظیم اما در اصل تمرینی برای کرسی‌های آزاداندیشی بود. باید توجه داشت که نمی‌توان با رقابت، کرسی آزاداندیشی برگزار کرد. در رقابت، معیار کشف حقیقت نیست، بلکه پیروزی و غلبه، هدف اصلی است. کارشناس مجری نمی‌تواند در رقابت، داوری کند و داوران حق اظهار نظر ندارند. کرسی‌های آزاداندیشی مورد نظر رهبر انقلاب، آن است که کش و قوس و پیچ و تاب مناظرات، با حضور پیرِ راه آموخته شود. درحالی که در رقابت، دعوای تیم‌های موافق و منتقد برسر نیم نمره و یک نمره است و فریاد بازنده، بر سر مجریان کرسی است. اگرچه کاری که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، کار بزرگ و قابل تقدیری بود و تبدیل به یک الگو شد ولی کرسی آزاداندیشی نبود.

رقابتی شدن کرسی‌ها، حقیقت را قربانی جدل می‌کند

او تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، طلسم را شکست و خط شکنی کرد. ترس را از مدیران جبان که بیش از یک دهه با بهانه‌های زیان‌بار و مهلک، جلوی کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات علمی را گرفته‌ بودند و به ولی جامعه، نه گفتند را گرفت. اما تا برگزاری کرسی‌های واقعی فاصله داریم. کرسی‌ها باید غیر رقابتی شوند؛ زیرا در رقابت، هیچ‌کدام از اهداف کرسی‌ آزاداندیشی تأمین نخواهد شد. با نوشتن اهداف بر روی کاغذ مسأله‌ای حل نمی‌شود. برای مشاهده برکات کرسی‌های آزاداندیشی، باید آن را بدون رقابت برگزار کرد. در رقابت، حقیقت، قربانی جدل، فن بیان شرکت‌کنندگان و فنون قضاوت ناعادلانه داوران می‌شود؛ داورانی که به جای قضاوت حقیقت، به اندیشه‌ها، احساس، جناح و فکر سیاسی خود رأی می‌دهند و اغلب یا برخی، تخصصی در زمینه موضوع مناظره و کرسی ندارند، ولی تنها برای این که رقابت باید برگزار شود، قضاوت می‌کنند.چه بسیار تیم‌هایی که حقیقت را به زبان آوردند، ولی داوران آن را شایسته امتیاز ندانستند؛ لذا بنده با این شیوه برگزاری رقابت‌های کرسی‌های آزاداندیشی، مخالفم و به زعم حقیر، تلاش‌های مخلصانه و شبانه‌روزی همکاران عزیز، اهداف مقدس کرسی‌ها را تأمین نخواهد کرد.

به گفته سیدرضا موسوی، یکی دیگر از آسیب‌های متوجه برگزاری کرسی در دوره‌های قبل، تشکیل مختلط تیم‌ها بود. فرزندان‌مان عفیف هستند، اما ارتباطات، زمینه ساز لغزش است. داستان موسی و دختران شعیب، به ما درس ارتباط حداقلی در بستر حیا را آموزش می‌دهد. همچنین تجربه تیم‌های مختلط موفق نبود. با آیین مقدس آراستگی، سازگار نیست.

وی در پایان تصریح کرد: اگر کرسی‌ها واقعی باشد، مجری آن دانشجویان باشند، بخش‌های مختلف دانشگاه مانند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، هیأت نظارت بر تشکل‌ها و معاونت فرهنگی همه توان را جهت راهنمایی و هدایت و حمایت و تسهیل به‌کار گیرند، دانشجویان از آن استقبال خواهند کرد.

خبرنگار: مهدی حیدری

انتهای پیام/

کد خبر: 1158690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =