مسیر سخت دیپلماسی برای احیای برجام

پیروزی جمهوری خواه‌ها در انتخابات کنگره آمریکا در شرایطی که فشارهای همه جانبه غربی‌ها علیه ایران در هفته‌های اخیر به بهانه‌هایی از قبیل اعتراضات داخلی و استفاده پهپادهای ایرانی در اوکراین توسط روسیه افزایش یافته بود، وضعیت را برای تداوم مذاکرات هسته‌ای دشوار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با پایان یافتن انتخابات کنگره آمریکا انتظار می‌رود دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی آغاز شود. چند هفته مانده به انتخابات مذکور، دولت آمریکا ترجیح داد با توقف مذاکرات احیای برجام، تمرکز خود را بر مسائل داخلی و پیروزی بر رقبای جمهوری خواه برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره معطوف کند. هر چند که با آغاز اعتراضات داخلی در ایران اظهارنظرهای غیرسازنده‌ای از سوی مقامات آمریکایی مطرح شد، اما به هر ترتیب به نظر می‌رسد که تکلیف پرونده باز مذاکرات هسته‌ای باید از سوی دو کشور مشخص شود.

البته با توجه به کسب اکثریت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا توسط حزب جمهوری خواه، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا کار سخت‌تری را برای پیشبرد مذاکرات با ایران در پیش خواهد داشت. نمایندگان جمهوری خواه به صورت سنتی با هرگونه مذاکره با ایران مخالف و خواهان فشارحداکثری برای تغییر رفتار ایران هستند. بدیهی است که از این پس فشار نمایندگان جمهوری خواه برای توقف مذاکرات با ایران افزایش خواهد یافت.

مشکل دیگری که آینده مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، ادعاهای مربوط به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین است. موضوعی که در هفته‌های اخیر به یکی از مسائل مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ها تبدیل شده است. اگرچه دیپلمات‌های ایرانی بارها در واکنش به ادعای غربی‌ها اظهار کرده‌اند که فروش این پهپادها مربوط به قبل از جنگ اوکراین بوده و موضوع ایران بی‌طرفی در قبال این جنگ بوده است، همچنان به نظر می‌رسد که غربی‌ها در تلاش هستند از این موضوع نیز به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند.

در همین راستا، وبسایت سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اظهاراتی از جوزپ بورل -مسئول سیاست خارجی این اتحادیه- که در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران ذکر شده، مدعی شده: «در خصوص برجام می‌گویم که مسائل در مسیر درست پیشروی نمی‌کنند. مواضع میان طرفین همچنان تلاقی پیدا نکرده‌اند». این مقام ارشد اروپایی افزوده: «ایران باید به طور سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعامل بپردازد. من از امیرعبداللهیان خواستم تا این مسئله را به پیش ببرد».

علاوه بر مسائل ذکر شده، پیروزی تندروها در اسرائیل در انتخابات اخیر این کشور فشار مضاعفی را بر دولت بایدن برای توقف مذاکرات و تقابل با جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد. صهیونیست‌ها از نفوذ بسیار زیادی در سیستم سیاسی آمریکا برخوردار بوده و هستند. از آنجایی که دولت بایدن از همان ابتدا چالشی جدی با اسرائیل در موضوع احیای برجام داشت، به نظر می‌رسد روی کار آمدن نتانیاهو این چالش را افزایش خواهد داد.

حال باید دید با توجه به تمام چالش‌های ذکر شده، مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در چه مسیری پیش خواهد رفت. در شرایطی که تحولات منطقه بسیار پیچیده شده، شکست مذاکرات هسته‌ای می‌تواند چالش‌های خاورمیانه را بیش از پیش افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =