موضع برجامی آمریکا بعد از انتخابات هفته آینده روشن خواهد شد

طهمورث غلامی با بیان اینکه دو موضوع تداوم اعتراضات در ایران و ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه موجب از اولویت خارج شدن مذاکرات هسته‌ای شده است، اظهار کرد: باید منتظر به پایان رسیدن انتخابات آمریکا بود تا شاید موضع روشن‌تری از سوی دولت این کشور اعلام شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مذاکرات هسته‌ای به دلیل برگزاری انتخابات کنگره آمریکا به حالت تعلیق در آمده بود و انتظار می‌رفت که پس از این رویداد در آمریکا از سرگرفته شود. اما وقوع اعتراضات در ایران موجب شد تا برخی مقامات آمریکایی و اروپایی اظهاراتی داشته باشند که آینده مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. در همین ارتباط، رابرت مالی – نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران و یکی از اعضای تیم دولت‌های دموکرات در مذاکرات هسته‌ای- پس از آغاز اعتراضات در ایران اعلام کرد که مذاکرات احیای برجام دیگر در دستور کار واشنگتن قرار ندارد و تمرکزی هم روی آن نیست. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد در ایران هم عجله‌ای برای به نتیجه رساندن مذاکرات وجود ندارد. به منظور ارزیابی آینده مذاکرات هسته‌ای، گفتکویی با دکتر «طهمورث غلامی» –کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.

از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، دو عامل موجب شده که فعلا مذاکرات هسته‌ای هم در اروپا و هم در آمریکا از اولویت خارج شده و به حاشیه رانده شود. به گفته وی، عامل اول اعتراضات داخلی در ایران و یا به بیان دقیق‌تر تداوم اعتراضات است؛ زیرا صرف اعتراضات عامل این موضوع نیست، بلکه تداوم آن موجب شکل گرفتن نگاه‌های متفاوت در داخل ایالات متحده شده است. غلامی افزود: برخی از حزب جمهوری خواه به دلیل نوع مواجهه جمهوری اسلامی با اعتراضات در داخل ایران خواهان اعمال دوباره سیاست فشار حداکثری علیه ایران و اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای و پایان دادن به آن هستند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه سیاست خارجی، در مقابل حامیان حزب دموکرات و رسانه‌ها و نخبگان طرفدار آن بر این باورند تا زمانی که اعتراضات تداوم دارد و سطح خشونت در آن بالاست، ایالات متحده نمی‌تواند به موضوع مذاکرات فکر کند. دکتر غلامی با اشاره به انتخابات هفته آینده در آمریکا، گفت: این فضا سبب شده هرگونه توافق یا ازسرگیری مذاکرات برای دولت بایدن بسیار پرهزینه باشد. از همین رو، باید منتظر به پایان رسیدن انتخابات آمریکا بود و شاید موضع روشن‌تری از سوی دولت ایالات متحده آمریکا اعلام شود.

وی در ادامه افزود: یک نگاه وجود دارد که بر اساس آن اگرچه دولت آمریکا تا کنون موضع سفت و سختی در قبال اعتراضات داخلی در ایران نگرفته، به دلیل نگرانی از تاثیر آن بر قیمت حامل‌های انرژی در داخل است. این کارشناس حوزه سیاست خارجی، با تاکید بر اینکه سیاست هسته‌ای آمریکا پس از انتخابات روشن خواهد شد، اظهار کرد: همانطور که مقامات این کشور اعلام می‌کنند، فعلا این موضوع در اولویت دولت آمریکا قرار ندارد.

به گفته این کارشناس، موضوع دوم که موجب از اولویت خارج شدن مذاکرات هسته‌ای شده، ادعاهای مربوط به کمک تسلیحاتی ایران به روسیه است و این عامل بیشتر اروپایی‌ها را تحت فشار قرار داده است. غلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها امنیت اوکراین را امنیت خود می‌دانند، خاطر نشان کرد: آنها هر گونه مداخله‌ای را به ضرر خود می‌دانند و به هین جهت روز گذشته وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای با ایران در موضوع هسته‌ای وجود ندارد. 

دکتر غلامی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران توسط کشورهای غربی تصریح کرد: تحریم‌هایی از سوی برخی کشورهای غربی اعمال شده که بیشتر جنبه نمادین دارد و آثاری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت. هر چند که از نظر این کارشناس مسائل بین الملل ممکن است در موضوع ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه قضیه متفاوت است و این احتمال وجود دارد که تحریم‌های متفاوتی از سوی اروپا و آمریکا علیه ایران اعمال شود.

وی با اشاره به خواسته شورای امنیت سازمان ملل از دبیر کل خود مبنی بر تحقیق در مورد کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، گفت: اگر در گزارش دبیر کل این سازمان ادعای مذکور تایید شود، مسیری باز خواهد شد که بر اساس آن کشورهای اروپایی و آمریکا می‌توانند تحریم‌هایی در حوزه مبادلات بانکی، صادرات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی وضع کنند که آثاری روی اقتصاد ایران خواهد داشت. وی افزود: وضع چنین تحریمی می‌تواند مذاکرات احیای برجام را پیچیده‌تر کرده و حتی آن را غیرممکن کند.

دکتر غلامی با بیان اینکه در صورت تایید کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در گزارش شورای امنیت سازمان ملل، احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای وجود دارد؛ زیرا بر اساس مفاد برجام، ایران تا 8 سال پس از اجرایی شدن این قرارداد از فروش فروش موشک و پهپاد به دیگر کشورها منع شده است.

در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد بحران انرژی در اروپا و موضوع «زمستان سرد در اروپا» گفتگو شد. دکتر غلامی با بیان اینکه وظیفه هر سیاستمداری کسب اطلاع از قابلیت‌ها و توانایی‌های خود است، اظهار کرد: ارائه چنین تحلیل‌هایی نشان می‌دهد که بیان کنندگان آن از ظرفیت‌های طرف مقابل و حتی توانایی‌های داخلی بی‌اطلاع هستند. وی افزود: اگرچه جنگ روسیه و اوکراین از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد، اما کشورهای اروپایی از چند ماه قبل از آن اقدام به ذخیره گاز کردند و در تابستان اخیر نیز با ایجاد انبارهای گاز «ال ان جی»، اقدام به تامین گاز از طریق آمریکا و قطر کرده‌ و سرمایه‌گذاری‌هایی بر حوزه گاز مصر انجام دادند و همچنین لبنان و اسرائیل را تشویق به صلح و تفاهم در موضوع مرزهای دریایی کردند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اروپایی‌ها باعث شد پنج شنبه هفته گذشته قیمت گاز در این قاره زیر صفر بود، گفت: این نشان می‌دهد که معامله‌گران حوزه گاز از وضعیت ذخایر برای زمستان مطمئن هستند و دچار مشکل نخواهند شد. به باور غلامی، اروپایی‌ها موفق شده‌اند که ابزار گاز را از دست روسیه خارج کنند و تا تابستان سال آینده اقدامات بیشتری در این راستا انجام خواهند داد.

این کارشناس مسائل بین الملل در انتها خاطر نشان کرد که تحولات اخیر موجب شده که روسیه به فکر بازارهای شرق برای گاز خود باشد و همین امر باعث می‌شود که جمهوری اسلامی مجبور به رقابت با روسیه برای فروش گاز به شرق شود. به اعتقاد دکتر غلامی، در حوزه نفت نیز با توجه به سازش‌هایی که بین ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا در حال شکل گرفتن است، احتمالا در ماه‌های آینده قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =