بروزرسانی سرفصل‌ها در علوم پایه با «یادگیری عمیق»/ قدرت ریسک‌پذیری دانشگاه‌ها برای ترویج آموزش‌های نوین ارتقا می‌یابد

یادگیری عمیق با بروزرسانی سرفصل‌ها در علوم پایه و یادگیری عمیق، ارتقای قدرت ریسک‌پذیری دانشگاه‌ها برای ترویج آموزش‌های نوین و توجه به وضعیت اساتید برای ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها محقق می‌شود و بر این اساس می توان از آموزش‌های معلم محور به سمت آموزش‌های دو طرفه حرکت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  مراکز علمی کشور با آموزش عمیق فاصله گرفته و هم اکنون در کلاس‌های درس شاهد آموزش‌ها معلم محوری هستیم. هرچند در این شیوه فقط ۱۰ درصد آموزش انجام شده و آموزش به شکل عمیق نیست.  در حالی که این نوع آموزش در کشورهای پیشرفته منسوج شده است.  اصلاح وضعیت آموزش از مرداد ۱۳۹۹ با شعار سال تحصیلی جدید در دانشگاه آزاد «یادگیری عمیق»  از سوی رییس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد. همچنین محمدی مهدی طهرانچی در اسفند ۱۴۰۰ تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم دانشگاه محیط امید است نه ناامیدی. از این رو یکی از برنامه‌هایی که در سند تحول و تعالی مورد تأکید قرار گرفته، این است که از آموزش حافظه‌محور به آموزش و یاددهی توجه داشته باشیم، نه یادگیری. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی مکلف به یاددهی و آموزش عمیق و کاربردی است.

یادگیری عمیق و تولید محتوا از دروس پایه آغاز شده است

محمد علی اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در حال به‌روز رسانی سرفصل‌ها در علوم پایه و یادگیری عمیق هستیم و ترم آینده دانشکده هوش مصنوعی در البرز و قزوین افتتاح می‌شود.

وی افزود: روش تدریس در دانشگاه‌ها به این شکل است که استاد بر سر کلاس رفته و آموزش می‌دهند. متخصصان امر بر این باور هستند که فقط ۱۰ درصد یادگیری در این روش انجام می‌شود. آموزش‌های مجازی در دوران کرونا به ما آموخت که می‌توان قبل از برگزاری کلاس تولید محتوا کرد و آن را در اختیار دانشجو قرار داد. دوره کلاس‌های یادگیری عمیق و تولید محتوا از دروس پایه همچون ریاضی ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱  و ... آغاز شده است و سرفصل‌ها در کلاس مجازی توسط اساتید تدریس می‌شود.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: قبل از جلسه درس محتوا در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. برای مثال درس هفته آینده در اختیار دانشجو قرار گرفته و بنابراین می‌توان دروس را مشاهده و تمرین‌های دروس را طراحی کرد. انتظار می‌رود کلاس درس به محیطی برای بحث و حل  تمرین تبدیل شود. استاد دیگر متکلم وحده نیست و می‌توان رفع اشکال کرده و به بحث با دانشجو بپردازد.

علی اکبری گفت: در حال به روز رسانی سرفصل‌ها در علوم پایه و یادگیری عمیق هستیم. همچنین روش تدریس را تغییر می‌دهیم، اما در رشته‌های پر طرفدار به روز رسانی سرفصل‌های درسی اقدام شده است. برای مثال در مقاطع دکتری به دنبال برگزاری آزمون‌های جامع و به روزرسانی سرفصل‌ها هستیم.

ارتقای قدرت ریسک‌پذیری دانشگاه‌ها برای ترویج آموزش‌های نوین

احسان رستگار، پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: قدرت ریسک پذیری دانشگاه آزاد در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بیشتر بوده  و اگر قدرت ریسک پذیری در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد آموزش‌ها از یکطرفه بودن خارج می‌شود. برای مثال بنده به عنوان دانشجو در صورت داشتن ایده و دانشگاه بر روی ایده سرمایه گذاری کرده و احتیاجات و مواد اولیه و آزمایشات لازم را در اختیار گرفته نشان دهنده تعامل در آموزش است. همین امر تحول آفرین در زمینه آموزش است. باید بتوان قدرت ریسک پذیری در دانشگاه‌ها را افزایش داد.

وی درباره یادگیری‌ها مطابق با تکنیک‌های روز و ترویج آموزش‌های عمیق افزود: حوزه آموزش مدرس‌ها در علوم مختلف را پیش بینی کرده و اولویت‌ها در زمینه استفاه از ظرفیت مدرسین فعال در زمینه خلاقیت باشد. اساتید در حوزه عملیاتی ایده‌پردازی ورود کنند تا ذهن آشنا داشته و دانشجو را به سمت آموزش عمیق و کاربردی سوق دهد.

برای ترویج آموزش‌های عمیق در دانشگاه استاد را دریابید

سمیه خضری، استاد دانشگاه  و پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برای توسعه روند آموزش عمیق در گام نخست باید مدرس، استاد و ... را دریابیم و به او انگیزه داد. باید بتوان جای پای استاد را برای ارتقای جایگاهش محکم کرد و همین امر در ارتقای آموزش به دانشجو موثر است. برای مثال وقتی استاد یا مدرس انگیزه کافی برای تدریس داشته باشد، بی‌شک در سر کلاس دانشجویان را با خود همراه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =