میری: قیمت کنونی هر کیلو زعفران نسبت به ماه های اخیر ۱۵ تا ۳۵ درصد کاهش یافت

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران نسبت به ماه های اخیر ۱۵ تا ۳۵ درصد بدلیل کمبود مشتری در بازار داخل و خارجی کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گویی از کاهش قیمت زعفران خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هرکیلو زعفران ۲۱ میلیون تومان و حداکثر ۳۲ میلیون تومان است که نسبت به ماه های اخیر ناشی از کاهش تقاضا در بازار داخل و صادرات ۱۵ تا ۳۰ درصد افت قیمت داشته است.

وی افزود: گرچه برآوردها حاکی از آن است که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته باشد، اما تا پایان فصل برداشت نمی‌توان برآورد دقیقی از تولید داشت.

میری با اشاره به اینکه سرما در خصوص مزارع زعفران قابل توجه نبود، بیان کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تولید زعفران این استان را ۱۷۰ تن اعلام کرد، درحالیکه سال قبل ۱۴۰ تن بوده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران کاهش روند صادرات از دی ماه سال گذشته را یکی از دلایل افت قیمت محصول در بازار اعلام کرد و ادامه داد: بنابر آمار موجود، از دی ماه سال گذشته موانع صادراتی منجر به کاهش صادرات و افزایش قاچاق زعفران شد و با وجود پیگیری های مکرر موانع صادرات همچنان پا برجاست، درحالیکه با برطرف کردن این موانع به سبب رونق صادرات و کنترل قاچاق، قیمت محصول زعفران متناسب با هزینه تمام شده افزایش می یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه زعفران یک کالای لوکس در سبد مصرفی خانوار محسوب می شود، تصریح کرد: گرانی سال های اخیر موجب شد تقاضا در بازار داخل برای خرید زعفران کاهش یابد به طوری که برحسب آمار، سرانه مصرف زعفران داخل یک گرم بود که هم اکنون بدلیل افزایش قیمت و شرایط اقتصادی خانوار نسبت به قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =