سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک سوم سرانه دوره کارشناسی دانشگاه تهران/ ۲۶ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل می‌شوند

سرانه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمتر از یک سوم سرانه دانشجویی دوره کارشناسی دانشگاه تهران بوده است. در حالی که آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به دلیل نیاز به تجهیزات و امکانات کارگاهی به هزینه بیشتری نسبت به آموزش‌های غیرمهارتی نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۰ سال از تاسیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در کشور می‌گذرد. دانشگاهی که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از مراکز اصلی آموزش‌های مهارتی در سطح عالی معرفی شده است.

وظیفه اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تربیت افراد کاردان و تکنسین برای پُر کردن خلا بین مهندسان و کارگران ماهر است. به همین دلیل، ضروری است فارغ‌التحصیلان این دانشگاه میزان اشتغال بالایی داشه باشند.

مردم می‌توانند در نظرسنجی محتواهای کتب درسی شرکت کنند

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در سال ۱۳۹۰ به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه همان سال از جدایی آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش و انتقال آن‌ها به وزارت علوم شکل گرفت. این دانشگاه ۱۸۰ دانشکده و آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای در استان‌های کشور دارد.

اشتغال ۲۶ درصدی دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

بر اساس آخرین آمار از وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که در سال ۱۳۹۶-۱۳۹۵ اعلام شد، از بین ۵۲ هزار و ۳۴۶ فارغ‌التحصیل، حدود ۱۳ هزار و ۷۵۲ نفر شاغل هستند که نشان‌دهنده اشتغال ۲۶ درصدی دانش‌آموختگان این دانشگاه است.

جدول زیر نشان‌دهنده جزئیات اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است:

مقطع کاردانی مقطع کارشناسی جمع
جنسیت تعداد فارغ‌التحصیلان شاغلان درصد نسبت اشتغال تعداد فارغ‌التحصیلان شاغلان درصد نسبت اشتغال تعداد فارغ‌التحصیلان شاغلان درصد نسبت اشتغال
زن ۱۵۰۲۱ ۲۰۷۷ ۱۴ ۱۴۸۳ ۴۲۵ ۲۹ ۱۲۵۰۴ ۲۵۰۲ ۱۵
مرد ۲۹۲۸۳ ۷۹۵۲ ۲۷ ۶۵۵۹ ۳۲۹۸ ۵۰ ۳۵۸۴۲ ۱۱۲۵۰ ۳۱
جمع ۴۴۳۰۴ ۱۰۰۲۹ ۲۳ ۸۰۴۲ ۳۷۲۳ ۴۶ ۵۲۳۴۶ ۱۲۷۵۲ ۲۶

بر اساس این جدول، نسبت اشتغال دانش‌آموختگان دوره کارشناسی بیش از ۲ برابر دوره کاردانی بوده است (۴۶ درصد در مقابل ۲۳ درصد). همچنین نسبت اشتغال دانش‌آموختگان مرد ۲ برابر دانش‌آموختگان زن است. (۳۱ درصد در مقابل ۱۵ درصد)

۲۰۵ دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

نسبت استاد به دانشجو یکی دیگر از معیارهای کیفیت آموزش عالی است. نمودار زیر روند تغییرات این شاخص در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را نشان می‌دهند:

سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک سوم سرانه دوره کارشناسی دانشگاه تهران/ ۲۶ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل می‌شوند

بر اساس این نمودار، شاخص دانشجو به هیئت علمی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ با ۲ هزار و ۶۲۴ دانشجو به ازای هر عضو هیئت علمی در وضعیت بسیار نامطوبی قرار داشته است. البته این شاخص پس از انتقال دانشگاه از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم، در سال‌ تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ روند مثبتی داشته و به عدد ۲۰۵ رسیده است.

با وجود تغییرات مثبتی که در شاخص دانشجو به هیئت علمی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به وجود آمده است؛ اما بر اساس اعلام وزارت علوم نسبت دانشجو به هیئت علمی باید برابر با عدد ۲۰ باشد. به همین دلیل، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای فاصله قابل توجهی با وضعیت مطلوب دارد و لازم است برای جذب هئیت تمام وقت برنامه‌ریزی کند.

سرانه دانشجویی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چقدر است؟

بررسی‌های آماری از سرانه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد که در سال 1400، هزینه سرانه کل این دانشگاه حدود 56 میلیون ریال است. جدول زیر سرانه دانشجویی این دانشگاه از سال 1396 تا 1400 را نشان می‌دهد:

سال هزینه سرانه کل (میلیون ریال)
۱۳۹۶ ۲۸.۲۷۹
۱۳۹۷ ۳۸.۳۸۹
۱۳۹۸ ۴۳.۹۷۰
۱۳۹۹ ۴۲.۳۳۸
۱۴۰۰ ۵۶.۰۹۷

نمودار زیر نیز هزینه‌های سرانه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مقطع کارشناسی دانشگاه تهران را نشان می‌دهد:

سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک سوم سرانه دوره کارشناسی دانشگاه تهران/ ۲۶ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل می‌شوند

مقایسه سرانه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دوره کارشناسی دانشگاه تهران نشان می‌دهد که سرانه دانشجویی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کمتر از یک سوم سرانه دانشجویی دوره کارشناسی دانشگاه تهران است. در حالی که آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به دلیل نیاز به تجهیزات و امکانات کارگاهی به هزینه بیشتری نسبت به آموزش‌های غیرمهارتی نیاز دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • استاد حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      سلام و درود بر شما آمار و اطلاعات خوبی فرمودید. در تکمیل این موارد بخصوص نسبت استاد به دانشجو باید عرض کنم که استاندارد 18 است، در برنامه ششم برای سال 1400 عدد 20 ذکر شده است. و عدد 205 هم تقریبا اگر آمار اساتید و دانشجوها را داشته باشید همین حدودها است که خیلی بد است. چون که کسی به فکر نیست. در جذب هیئت علمی این دانشگاه در مرداد 1401 حدود 40 نفر و برای آذر 1401 هم حدود 50 نفر برای کل 181 دانشکده در کشور هیئت علمی گرفتند. این در حالی است که این دانشگاه حدود 18 هزار مدرس حق التدریس دارد و حقوق دریافتی اساتید مدرک ارشد برای درس عملی 5 هزار تومان کمتر از یک کارگر ساده است. بدون بیمه و کسر 10 درصد مالیات از هر مقدار دریافتی (کمتر از سقف معافیت مالیاتی). ___ اگر تمایل داشتید بنده برای مصاحبه در این خصوص در خدمت هستم با توجه اطلاعاتی که دارم و آنجا پی گیری مطالبات اساتید حق التدریس را داشتم.
    • استاد دانشگاه فنی و حرفه ای IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      با این شرایط جالبه که چطور رییس این دانشگاه از روز معارفه اش که مصادف با امروز است، شعار پوچ و بدون محاسبه ی "دانشگاه نسل چهارم" را می دهد!
    • سعید تقوی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      عالی بود