۸۵ درصد متقاضیان کار فاقد مهارت هستند/  فقدان زیرساخت‌های آموزش دروس عملی در دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعتقاد دارد که این دانشگاه برای تجهیز کارگاه‌های خود و مهارت محور کردن آموزش به ۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

محمد رضا جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر حل معضل اشتغال، مشکلات اقتصادی و معیشتی نجات بخش جامعه است، اظهار کرد: بنابراین برای اینکه چرخه اقتصاد و تولید به جریان بیفتد، نیاز به نیروی کار متخصص یا فارغ التحصیلان دانشگاهی احساس می‌شود، این نیروها باید ارتباط موثری با صنعت داشته باشند.

برنامه‌های آموزشی وزارت علوم مبتنی بر نیازمندی‌های بازار کار نیست/ ضرورت ارائه ۴۰ تا ۷۰ درصد سرفصل‌های دروس به صورت عملی

 وی با اشاره به اینکه نیروی کار باید مهارتی را آموخته و متناسب با آن اقدام به کارآفرینی کند، گفت: حدود ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند. چون آموزش در این دانشگاه‌ تقاضا محور، نیاز محور و بازار محور است. به علت اینکه صنایع مختلف جویایی نیروی کار کارآمد هستند، فارغ التحصیلان این دانشگاه بیکار نخواهند ماند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: حدود ۸۵ درصد متقاضیان کار فاقد مهارت هستند. پس در مرحله نخست باید فرهنگ مهارت آموزی را در نظام آموزش عالی و نظام حکمرانی کشور نهادینه کنیم. بستر اولیه آن مدارس یا همان هنرستان‌ها هستند که باید تقویت شوند.

وی بیان کرد: با فرهنگ سازی باید خانواده‌ها را تشویق به ثبت نام فرزندان در هنرستان‌ها و یادگیری یک مهارت خاص کرد. در چنین شرایطی دانشجویان با پیش زمینه از یک مهارت خاص وارد دانشگاه می‌شوند.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پیش‌قدم برای ارتباط با صنعت

جلیلی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد آموزش در کشورهای اروپایی و جهان اول مهارتی است. در این راستا از ۲ سال پیش تا کنون توجه مسئولان به آموزش‌های مهارتی در کشور بیشتر شده و تبدیل به گفتمانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است.

وی عنوان کرد: براساس برنامه‌ ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزش‌ها مهارتی شوند؛ اما هنوز این موضوع محقق نشده است. چون زیرساخت‌های آموزشی برای دروس عملی در دانشگاه‌ها فراهم نیست.

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه باید دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از نظر تجهیزات تقویت شوند، گفت: بیشتر آموزش‌های مهارتی به محیط کارگاهی نیاز دارند و اگر این امکانات فراهم نباشد، مهارت آموزی هم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. 

وی با تاکید بر ارتباط بین صنعت و دانشگاه ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای برقراری با صنعت پیشقدم شده است. هم اکنون نیز برای اعمال تغییرات در سرفصل‌ها با صنعت همفکری داریم.

جلیلی درباره اعمال تغییرات در سرفصل برخی دروس بیان کرد: در این راستا دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه ای را موظف کرده‌ایم تا رشته‌هایی که متناسب با نیازهای بازار کار و صنایع بوده را شناسایی کنند.

۱۰۰۰ رشته دانشگاهی در انتظار تغییرات

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در نظر داریم سرفصل‌های حدود ۱۰۰۰ رشته یا کد محل را تغییر دهیم یا با هماهنگی سازمان سنجش حذف کنیم، گفت: در نتیجه رشته‌های تحصیلی مورد نیاز زیست بوم کشور جایگزین خواهند شد.

وی با تاکید بر همکاری صاحبان صنایع با دانشگاه‌ها عنوان کرد: در حال حاضر تقاضاهایی از سوی صنعت برای جذب دانشجویان در رشته‌های برق، جوشکاری و صنایع وجود دارد. بنابراین اگر ما نیروی متخصص و کارآمد تربیت کنیم، فرصت شغلی برای آنان هم ایجاد خواهد شد. همچنین کارگروه‌هایی در این باره تشکیل شده تا با شناسایی ظرفیت‌ها، نیازها و هدف گذاری‌ها در تغییر سرفصل‌ها کمک کنند.

جلیلی با بیان اینکه حوزه آموزش به صورت مرتب نیازمند به‌روز رسانی است، گفت: بخشی از این تغییر سرفصل‌ها در سال ۱۴۰۱ انجام شد. بخشی از آن نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد. البته براساس نتایج آمایش سرزمین که انجام گرفت، برخی از رشته‌هایی که برای فارغ التحصیلان آن بازار کار نبود در اولویت قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =