سهم ۶ درصدی دانشگاه علمی-کاربردی از دانشجویان مهارتی کشور/ ۹۵ مرکز این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده‌اند

آمارها نشان می‌دهد که دانشگاه علمی-کاربردی سهمی ۶.۸ درصدی از دانشجویان مهارتی کشور دارد، در حالی که این دانشگاه یکی از مهم‌ترین نهادها برای آموزش مهارتی در کشور است. همچنین ۹۵ مرکز این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه علمی-کاربردی سال ۱۳۷۰ با هدف افزایش سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی تاسیس شد. اساسنامه این دانشگاه با عنوان دانشگاه جامع تکنولوژی به پیشنهاد شورای عالی علمی-کاربردی مهرماه ۷۱ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید. 

سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک سوم سرانه دوره کارشناسی دانشگاه تهران

بررسی عملکرد این دانشگاه در ۳۰ سال گذشته نشان می‌دهد که دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳، تعداد ۸۱۶ هزار و ۶۲۰ نفر دانشجو داشته است که بالاترین آمار در یک دهه اخیر به حساب می‌آید. سپس جمعیت دانشجویی این دانشگاه روند نزولی پیدا کرده و در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تعداد دانشجویان به ۲۲۴ هزار و ۹۱۰ نفر کاهش یافته است.

نمودار زیر نشان‌دهنده کاهش تعداد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در سال‌های اخیر است:

سهم ۶ درصدی دانشگاه علمی-کاربردی از دانشجویان مهارتی کشور/ ۹۵ مرکز این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده‌اند

بر اساس این نمودار، تعداد دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ در هر سه مقطع کاهش یافته است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی عملکرد دانشگاه علمی-کاربردی اعلام کرد؛ به صفر رسیدن تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه در سال‌های گذشته گام مثبتی در جهت سامان‌دهی موسسات آموزش عالی ارزیابی می‌شود؛ چرا که دانشگاه‌های مادر برای تربیت دانشجو در این مقطع ارجحیت دارند.

سهم ۶.۸ درصدی دانشگاه علمی-کاربردی در آموزش مهارتی نظام آموزش عالی

سهم ۶ درصدی دانشگاه علمی-کاربردی از دانشجویان مهارتی کشور/ ۹۵ مرکز این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده‌اند

سهم دانشگاه علمی-کاربردی از دانشجویان مهارتی در سال‌های اخیر نزولی بوده و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به عدد ۶.۸ درصد کاهش یافته است. در حالی که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم ۳۰ درصدی برای آموزش‌های مهارتی در سطح آموزش عالی هدف گذاری شده بود که تا پایان برنامه تحقق پیدا نکرد.

وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه علمی-کاربردی

نرخ اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی-کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی و کارشناسی بیشتر از کاردانی بوده است. این نسبت‌ها در مورد دانش‌آموختگان زن هم برقرار است. به طوری که بیشترین نرخ اشتغال مربوط به دانش‌آموختگان زن مقطع کارشناسی ارشد با ۸۷ درصد اشتغال است.

البته توجه به این نکته لازم است که درصد بالایی از دانشجویان جامع علمی-کاربردی افرادی هستند که قبلا شاغل بوده و برای گرفتن مدرک تحصیلی بالاتر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شده‌اند.

افزایش جمعیت دانشجویی در دهه ۸۰ شمسی به گسترش مراکز دانشگاهی و امکانات آن‌ها منجر شد. متاسفانه بخشی از این گسترش بدون توجه به حفظ کیفیت اتفاق افتاد. تعداد واحدهای دانشگاه علمی-کاربردی هم در این دهه و تا اواسط دهه ۹۰ شمسی افزایش قابل توجهی داشت. نمودار زیر نشان‌دهنده تعداد مراکز دانشگاه جامع علمی-کاربردی در ۱۰ سال گذشته است:

سهم ۶ درصدی دانشگاه علمی-کاربردی از دانشجویان مهارتی کشور/ ۹۵ مرکز این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته تعطیل شده‌اند

بر اساس این نمودار، با وجود افت و خیرهای تعداد مراکز دانشگاه علمی-کاربردی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، هم‌اکنون تعداد این مراکز حدود ۹۵ مرکز کاهش داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =