محوریت زنان و خانواده در برنامه هفتم توسعه کم رنگ است/ توانمندسازی و آماده‌سازی زنان برای کرسی‌های مدیریتی

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه محوریت زنان و خانواده در برنامه هفتم توسعه کم رنگ بوده و باید به شکل دقیق بررسی و مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند نظرات، پیشنهادات و راهکارها برای برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواه را به مجلس تقدیم کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  زنان بخشی قابل توجهی از کرسی‌های دانشگاهی را به خود اختصاص داده و همین امر گواه پیشرفت جامعه و توسعه فعالیت زنان در عرصه‌های بالاتر است. ولات حضرت فاطمه زهرا (س) بهانه‌ای شده تا فعالیت‌های زنان را از عاصمه قاسمی، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده جویا شویم. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات مشاور رئیس دانشگاه ازاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز است.

نشست علمی تخصصی زن، اشتغال و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

 توانمندسازی و مهارت آموزی بانوان دانشگاهی از مهمترین برنامه‌های امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است. برای توسعه این فعالیت‌ها چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟

  راهبردهای مهم امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد در حوزه توانمندسازی و مهارت آموزی در چند طیف انجام می‌شود و این اقدامات برای اساتید، کارکنان و دانشجویان خانم با پیگیری برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای اساتید خانم با عنوان «توانمندسازی و آسیب‌ها در محورهای مهم خانواده و زناشویی، خانواده و فرزندان، خانواده و رسانه، خانواده و مسئولیت‌های اجتماعی امروزه» برگزار می‌شود. همچنین  برگزاری نشست‌های تخصصی برای اساتید خانم و کارکنان دانشگاه با موضوعات متعدد و متناظر با دغدغه‌های بانوان از دیگر اقدامات است. همچنین برای دانشجویان توانمندسازی در سطوح تشکیل گروه برای زنان و خانواده در قالب نشریات و فعالیت‌های دانشجویی و مهارت آموزی مورد توجه قرار گرفته است. این مهارت آموزی فقط به برگزاری کارگاه معطوف نمی‌شود، بلکه بسیاری از اقدامات در حوزه زنان و خانواده با مشارکت معاونت‌های دیگر با محوریت مهارت‌آموزی پیگیری می‌شود. برای مثال ایجاد فضای اختصاصی برای دختران با عنوان (باشگاه دخترانه) در واحدهای دانشگاه آزاد  پیگیری و این مهم مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه است و دستورالعمل و پیش نویس آن ابلاغ شده است. پیش بینی شده تا در فضای باشگاه‌های دخترانه بخشی از مهارت‌آموزی و توانمندسازی در قالب برگزاری کارگاه، دوره و مشاوره در باشگاه دختران انجام شود. درضمن توانمندسازی و مهارت‌آموزی در قالب استاد و دانشجو و سطوح متعدد مدنظر است و شبکه‌ای از بانوان فعال در حوزه زنان و امور خانواده به شکل ماهانه نشست‌هایی با موضوعات بصیرت افزایی، دوره های معرفتی عمیق و فکری و در کنار آن جلساتی برای تقویت بنیه‌های اجرایی و عملی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

برنامه هفتم توسعه نیازمند محور مهمی در قالب زنان و خانواده است

    تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش زنان و خانواده در فعالیت‌های زنان دانشگاهی چه تاثیراتی به دنبال دارد؟

از ابتدای سالجاری دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری جلسات متعدد با موضوع زنان در برنامه هفتم توسعه تلاش کرده تا نقش آنها را پررنگ کرده و بتواند ایده و طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در تدوین برنامه  هفتم  منتقل کنند. در این اقدام مدنظر است طرح‌ها و ایده‌های بانوان دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین برنامه هفتم موثر باشد، چون این برنامه نیازمند محور مهمی در قالب زنان و خانواده است. همچنین برنامه هفتم توسعه می‌تواند جایگاه زنان را تقویت کرده و موانع رشد آنها را برطرف کند. محوریت زنان و خانواده در برنامه هفتم توسعه کم رنگ بوده یا به‌طور کلی مطرح شده و باید به شکل دقیق بررسی و مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان آسیب‌های تهدید کننده خانواده را کاهش داد. سیاست‌های ابلاغی در برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری یکی از مهمترین محورها رفع موانع شکوفایی و رشد زنان است که در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان مسائل و مشکلات زنان دانشگاهی را کاهش داد. با توجه به جلسات مکرر دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آمادگی اعضای هیات علمی برای ارائه پیشنهادات در مجلس و آمادگی بخش قابل توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای ارائه نظرات، پیشنهادات و راهکارها برای برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مجموعه پیشرو در آموزش عالی کشور از حیث وجود سرمایه‌های فکری و علمی می‌تواند بسته پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرده تا این برنامه با عرصه دانشگاهی پیوند خورده و از نظرات تخصصی و علمی استفاده کرده و بتواند برنامه عملی و واقع بینانه‌تر را لحاظ ‌کنند.

ارائه مدل‌ به نسل سوم زنان انقلاب مهمترین راهبرد است

متأسفانه در ارائه الگوی انقلابی به ویژه در حوزه زنان ضعیف و بر اساس رفتارهای سنتی عمل شده است. برای معرفی هر چه بهتر این الگو چه پیشنهاداتی دارید؟

 یکی از مزیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گستردگی واحدهای جغرافیایی در سراسر کشور و وجود افراد با فرهنگ‌ها، قومیت و مذاهب متعدد است. زنان در طیف‌های متعدد در دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشته و ارائه و پیاده سازی الگوی سوم زنان انقلاب اسلامی مهمترین راهبرد برای امور زنان و خانواده دانشگاه است تا ضمن دوری از الگوهای کلیشه‌ای با نشان دادن زنان با فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و طبقات متعدد الگوهای صحیح را معرفی کند. یکی از کارهای دفتر امور زنان و خانواده تشکیل کمیته‌ای برای شناسایی زنان توانمند در طیف‌های اساتید، کارکنان، دانشجویان و در مرحله بعد تقویت و مهارت‌افزایی و آماده‌سازی آنها برای کرسی‌های مدیریتی است. در واقع باید بتوان با استفاده از ظرفیت‌های زنان و تقویت الگوی سوم زن بر اساس فرمایشات رهبری، هویت بخشی زنان را مورد توجه قرار داد.

در زمینه تعامل دانشگاه و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته تعامل چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

یکی از اقدامات دانشگاه آزاد قبل از ابلاغ قانون جمعیت تشکیل کمیته‌های تعامل دانشگاه و خانواده در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور است. این کمیته‌ در واحدهای دانشگاهی با عضویت تمامی ارکان تصمیم ساز و اجرایی دانشگاه از معاونت فرهنگی دانشجویی و مسئول امور زنان و خانواده  و معاونت توسعه و مدیران ورزشی در قالب یک شورای عالی برای تعامل با خانواده دانشگاهیان تصمیم‌گیری می‌کنند. یکی از مزیت‌های این کمیته‌ها حضور نمایندگان خانواده‌های کارمندان، اساتید و دانشجویان و چند صاحب نظر و عضو هیات علمی مرتبط با امور خانواده در کمیته‌های تمامی واحدها است و آسیب‌شناسی حوزه خانواده با کمک خانواده‌های دانشگاهیان انجام می‌پذیرد که از اهمیت  برخوردار است. برنامه‌ریزی برای تقویت تحکیم خانواده و برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی و تقویت مراکز مشاوره در واحدهای دانشگاهی در راستای تقویت تعامل دانشگاه و خانواده و تهیه و ابلاغ پیوست فرهنگی و ضوابط کلی آئین‌نامه ازدواج در استفاده از اماکن و ظرفیت‌های هنری و خدماتی دانشگاه برای اعضای هیات علمی و حق‌التدریس، کارکنان و فرزندان آنهاو دانشجویان با هدف تسهیل و ترغیب به ازدواج از جمله اقدامات کمیته‌ تعامل دانشگاه و خانواده سازمان مرکزی دانشگاه است. در این کمیته برنامه‌ریزی برای ورزش و تفریح دانشگاهیان به ویژه در نظر گرفتن برنامه‌های ورزشی برای زنان مورد توجه قرار گرفته است. از برنامه‌های آتی اعلام هفته خانواده و دانشگاه در هفته اول اسفند هر ساله جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود.

خبرنگار: علی خلیلی طهرانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1166811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =