شکل‌گیری شهر هوشمند از الزامات جهانی شدن است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: درآینده بسیار نزدیک رسیدن به شهر هوشمند و پایداری شهری از الزامات جهانی شدن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از الزامات توسعه زیستی در سطح ملی تبیین اهداف کلان جهت تامین نیازهای رفاهی و اقتصادی جامعه است . محیط زیست، کمک به مدیریت بحران، تمرکز بر حل چالش‌های مدیریتی امنیتی و ترافیکی اداره شهرها از محورهایی است که در تبیین اهداف میان مدت و بلند مدت و استفاده از فناوری های نوین مورد توجه سیاستگذاران و دست اندرکاران قرار می گیرد.

نگارش پایان‌نامه مستلزم رعایت چه نکاتی است؟

ماریا خسروی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: یک شهر هوشمند وابستگی زیادی به توسعه فناوری دارد. ترکیبات مختلفی از زیرساخت‌های فنی با یکدیگر تعامل می‌کنند تا آرایه‌ای از فناوری‌های شهر هوشمند را با سطوح مختلف از تعامل بین انسان و سیستم‌های فناورانه تشکیل دهند. ابتکارات شهر هوشمند تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی شهروندان و بازدید کنندگان دارد که قابل اندازه‌گیری است. 

به گفته وی، چارچوب انسانی یک شهر هوشمند - اقتصاد، شبکه‌های دانش و سیستم‌های پشتیبانی انسانی - شاخص مهمی برای موفقیت آن است. توسعه خلاقیت ، یادگیری و دانش از محوریت‌های عمده چارچوب انسانی است .

رئیس سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی واحد شیراز تصریح کرد: شهرهای هوشمند از داده‌ها و فناوری، برای ایجاد کارایی، بهبود پایداری، ایجاد توسعه اقتصادی و افزایش عوامل کیفیت زندگی برای افرادی که در شهر زندگی و کار می‌کنند، استفاده می‌کنند. این همچنین بدان معنی است که این شهر زیرساخت‌های انرژی هوشمندتری دارد.

خسروی تاکید کرد: یک شهر هوشمند از «اتصالات هوشمند» برای موارد مختلف مانند روشنایی خیابان، ساختمان‌های هوشمند، منابع انرژی توزیع شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها و حمل و نقل هوشمند استفاده می‌کند. در میان این موارد، انرژی از بالاترین اهمیت برخوردار است؛ به همین دلیل شرکت‌های تأسیساتی نقشی اساسی در شهرهای هوشمند دارند. شرکت‌های الکتریکی، مشارکت کاری با مقامات شهری، شرکت‌های فن آوری و تعدادی دیگر از موسسات از مهم‌ترین بازیگرانی هستند که به تسریع رشد شهرهای هوشمند کمک می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که به دلیل بسته بودن محیط داده در کشور ما و دسترسی محدود به داده‌ها، چالش تصمیم‌گیری پیش رو برای ارتباط سیستم‌های سازمانی از معضلات قابل بررسی است.

 مازیار خسروی بیان کرد: درآینده بسیار نزدیک رسیدن به شهر هوشمند و پایداری شهری از الزامات جهانی شدن خواهد بود. از آنجایی که پتانسیل علمی‌تئوری بسیار زیادی در کشور موجود و بی‌شک بزرگ‌ترین زیست بوم نوآوری و فناورانه بومی در منطقه، کشور ایران است در راستای هوشمند سازی شهری گام‌های ارزشمندی از سایرکشورهای منطقه وجود دارد که امید است به نحو احسن از این مهم بهره‌برداری شود.

او ادامه داد: همکاری بین سازمانی مهم‌ترین عامل هوشمند سازی و ایجاد تفکر نیاز به شهر هوشمند و کارا برای همگان مورد نیاز است. اطلاع‌رسانی و ایجاد انگیزه نیل به شهر هوشمند برای کلیه شهروندان به این معنی که تک تک افراد جامعه نیاز به شهر هوشمند و کارا را از ارکان اصلی زندگی روزمره بدانند مهم‌ترین عامل در تسهیل و ارتقای زندگی کلیه افراد جامعه است. دولت‌ درصدد است تا از جنبه‌های مختلف فناوری در شهرها استفاده کنند و خدماتی را که با صرف کمترین زمان در تمام امور زندگی شهری به بالاترین سطح بهره‌وری دست می‌یابند، ارائه نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز گفت: شهر هوشمند باید بتواند از شبکه‌ها و برنامه‌های دیجیتالی پشتیبانی کند. در حالی که دسترسی به دیتای با منبع باز از چالش‌های ایجاد شهر هوشمند است. در یک شهر هوشمند، هدف استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش بهره‌وری و کمک به رشد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. در این خصوص ضروری است قبل از استفاده فناوری اطلاعات، فرهنگ و مسائل اجتماعی–بومی آن مد نظر قرار گیرد.

خسروی تشریح کرد: در یک شهر هوشمند در بخش عمومی سرمایه‌گذاری توسط دولت برای جذب شرکت‌های خصوصی یک اصل اساسی است تا بتوان یک اقتصاد هوشمند را ایجاد کرد و نتیجه آن ایجادکارآفرینی باشد. مشارکت ساکنان شهری در خدمات عمومی از طریق دولت الکترونیکی امکان پذیر است. خدمات دولتی باید از طریق ICT به تمام شهروندان، شرکت­ها و کارکنان شهری صورت گیرد. یک شهر هوشمند باید منابع انسانی خلاق و باهوش را جذب کند تا بتواند به صنایع پیشرفته دسترسی پیدا کند.

به گفته وی، افراد باید دائما در حال یادگیری و ایجاد نوآوری باشند. شهروندان و دولت‌ باید بتوانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند؛ بنابراین نیاز به یادگیری دارند. هرگاه سرمایه اجتماعی یک شهر نادیده گرفته شود، می‌تواند نتایج منفی به دنبال داشته باشد.

خبرنگار: آرش جوابی

انتهای پیام/

کد خبر: 1167037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =