تهران ـ ایسکانیوز: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان ایلام گفت:« برای حفظ خانه‌ها و بناهای تاریخی که مالک خصوصی دارند باید مشوق‌هایی در نظر گرفت که فرد را به این کار تشویق کند.»


عبدالمالک شنبه زاده در گفتگو با ایسکانیوز ضمن تاکید برا یان که حالا کمی روند ثبت آثار تغییر کرده‌است، گفت:« در حال حاضر تا زمانی که مالک خانه یا بنای تاریخی موافقت نکند ملکش در فهرست میراث فرهنگی ثبت نمی‌شود.البته در مورد آثار نفیس این روند کمی متفاوت است.»


او ادامه داد:« برای خانه‌ها و بناهایی که در جای قرار گرفته‌است که مالک به راحتی می‌تواند ملکش را بکوبد و جایش مثلا یک برج بسازد و سود کلانی کند، باید مشوق های قوی در نظر گرفت که جبران این ضر را بکند. اگر نتوانیم مشوق قوی ایجاد کنیم طبیعی است که فرد با ثبت ملک و حفظ آن موافقت نکند.»


شنبه‌زاده افزود:« این در حالی است که دولت می‌تواند با ارائه مشوق‌هایی مانند تغییر کاربری با توجه به ویژگی‌های بنا، بخشودگی مالیتی و قبوض آب وبرق و گاز ،کمک به مرمت بنا  و... حفظ بنا را برای مالک مقرون به صرفه کند. تنها در این صورت است که می‌شود جلوی تخریب این بناها را گرفت.»


او در مورد خلا قانونی که در این زمینه وجود دارد، گفت:« برخی قوانین وجود دارد ولی قوی نیست به همین دلیل مالک رقبت نمی‌کند بنایش را در این فهرست ثبت کند. در حالی که قوانین مربوط به این خانه‌ها باید جوری باشد که خود مالک با توجه به امتیازاتی که به بنایش تعلق می‌گیرد تشویق شود برای ثبت بنااقدام کند.»


مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان ایلام تاکید کرد:« البته اگر می‌شد که خود دولت این ملک‌ها را تملک می‌کرد خیلی بهتر بود ولی با توجه به بار مالی که دارد چنین چیز ممکن نیست پس باید با تغییر کاربری و ایجاد مشوق‌هایی که ضمن حفظ بنا به درآمدزایی مالک کمک می‌کند، جلوی تخریب ها را گرفت.»

کد خبر: 117080

وب گردی

وب گردی