مردم لیستی و با اعتماد به پدرخوانده‌ها رای نمی‌دهند/ جامعه از تقسیم‌بندی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده‌ است

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: مردم دوره‌های قبل با اعتماد به یک سرلیست یا فردی که در جایگاه پدرخواندگی بود رای می‌دادند اما الان خودشان مسئولیت به عهده گرفته اند و نتیجه آن را دیدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد تا ۹۰ کاندیدای این انتخابات برای تصاحب ۴۵ صندلی بلاتکلیف مجلس با یکدیگر رقابت کنند؛ رقابتی که در ۲۲ حوزه و ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود و ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری در برگزاری آن دخیل خواهند بود. دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و ۲۴۵ نفر در مرحله نخست انتخابات، راهی مجلس دوازدهم شورای اسلامی شدند.

بیشتر بخوانید؛

لیست‌های متعدد اصول‌گرایان باعث شد انتخابات به دور دوم برود/ مستنداتی علیه اظهارات فرزین دارم/ با «کودک همسری» مخالفم

در این دوره از انتخابات اصلاح طلبان و اعتدالیون به علت عدم کسب حد نصاب لازم آراء در تهران، از انتخابات دور دوم پایتخت کنار رفتند و بنا به گفته سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان، این طیف تنها از نامزدهای خود در در شهرستان‌ها حمایت می کنند اما اصول‌گریان با چند لیست عمده و شاخص مانند شورای وحدت، ائتلاف شانا و پایداری، امناء و جبهه صبح دوباره در انتخابات دور دوم حضور دارند. هرچند مانند دور اول، برخی نامزدها در چند لیست قرار دارند اما این مساله نافی رقابت لیست‌ها نیست و بازار رقابت‌ها بر سر تعیین تکلیف هیات رییسه مجلس جدید و تشکیل فراکسیون‌های مختلف داغ است.

دو روز مانده به آغاز راند پایانی انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم شورای اسلامی، به سراغ سه نفر از نامزدهای حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و پردیس رفته ایم و نظرات آن‌ها را درباره نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم، نحوه تعامل قوه مقننه و مجریه، الویت‌های مجلس دوازدهم جویا شده‌ایم.

در ادامه گفتگوی تفصیلی با ابوالفضل ظهره‌وند (عضو فهرست‌های ائتلاف شانا و پایداری، امناء و جبهه صبح)، سمیه گلپور (عضو فهرست شورای وحدت) و عطا بهرامی (عضو فهرست صبح ایران) را می‌خوانید:

ظهره‌وند درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: تعداد زیادی از نمایندگان تهران (شانزده نماینده) در این دور انتخاب می‌شوند و نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی جایگاه خاصی دارند. این که در همان سطح دور نخست مشارکت اتفاق می‌افتد یا بیشتربه چند عامل بستگی دارد. اگر به روال گذشته حساب کنیم باید مشارکت سی تا چهل درصد کمتر باشد اما از این جنبه که در این دور کنشگری مردم متفاوت شده و خروجی آن را هم دیدند پس ممکن است مردم بیشتر مشارکت کنند البته این مشارکت دقیق‌تر از قبل روی خواهد داد و بعید می‌دانم هیچ کدام از این لیست‌ها را کسی به طور کامل پر کند.

مردم لیستی و با اعتماد به پدرخوانده‌ها رای نمی‌دهند

وی افزود: مردم دوره‌های قبل با اعتماد به یک سرلیست یا فردی که در جایگاه پدرخواندگی بود رای می‌دادند اما الان خودشان مسئولیت به عهده گرفته اند و نتیجه آن را دیدند. هرچند این نتیجه برای بسیاری از کاندیدها شوکه کنند بود اما به مردم نشان داد رای آن‌ها تاثیرگذار است.

این نامزد دور دوم انتخابات درباره نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم گفت: مجلس کنونی در مقایسه با مجلس دهم بسیار بهتر بود ولی بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن وکیل الدوله بودن به جای وکیل المله بودن به بهانه وحدت است. مجلس قرار نیست با قوای دیگر وحدت داشته باشد اصلا قرار نیست وحدت یا تضاد داشته باشد. در مجلس دو موضوع قانون‌گذاری و نظارت به قانون مطرح است و تنها ملاحظه نمایندگان باید منافع ملی باشد. من در حد هر دو بعد ضعف می‌بینم و مصداق آن وضعیتی است که در زندگی مردم کهریزک و مرتضی گرد مشاهده می‌کنیم. در ماجرای فساد چای دبش همه مسئولیت‌ها متوجه دولت است؛ آیا مجلس ابزار نظارتی نداشت؟ با ۷/۳ دهم میلیارد دلار می‌توان کل اسلامشهر و مرتضی گرد، شهرری و ... را آباد کرد. این ناکارآمدی‌ها است که مردم را ناامید کرده است.

کارنامه اصول‌گرایی تفاوت چندانی با کارنامه اصلاح طلبی ندارد

ظهره‌وند در ادامه گفت: کارنامه اصول‌گرایی تفاوت چندانی با کارنامه اصلاح‌طلبی ندارد. دوره آدرس غلط دادن با نام های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی گذشته است. نه اصولگرای بدون اصلاح درست است و نه اصلاح‌طلب بدون اصول راه به جایی می‌برد. به تعبیری حضرت آقا را هم اصولگرا و هم اصلاح طلب می‌توان نامید. جمع اصول‌گرا واصلاح‌طلب بر پایه آرمان‌های شهدا و انقلاب می‌تواند مفهوم پیدا کند. بنابراین در مجلس آینده ممکن است فراکسیون‌های مختلف از سوی لیست‌های شانا، امنا، صبح ایران و ... پدید آید. مفهوم مردم‌سالاری در جامعه ما با مفهوم لیبرال دموکراسی در غرب دو مفهوم متفاوت است زیرا آن‌ها برای سهم‌خواهی از قدرت فراکسیون تشکیل می‌دهند اما در کشور ما هدف خدمت است.

وی گفت: دلیل ظهور لیست‌های متعدد در آستانه انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی بیزاری مردم از اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی بود. پایین آمدن مشارکت مردم به علت زاویه داشتن با نظام نبود زیرا مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس حضور پررنگ داشتند.

این نامزد انتخابات درباره رویکرد سیاست خارجی مجلس دوازدهم گفت: برجام مرده است وجنازه آن روی دوش غرب است و احیای آن هم با غرب است. غربی‌ها اگر می‌توانند تمام خساراتی که به ما وارد کرده اند و تمام مطالبات روی زمین مانده ما را برآورده کنند، مذاکرات برجام به حول و قوت خودش باقی می‌ماند و گرنه به تاریخ پیوسته است. در دوره‌ای برخی به دنبال این بود که خودشان را به غرب اثبات کند اما در رویکرد مجلس دوازدهم غرب باید خودش را به ما اثبات کند و با حفظ استقلال هم با غرب و هم با شرق رابطه خواهیم داشت.

دیپلماسی بریده از میدان، توهم و آدرس غلط است

مردم لیستی و با اعتماد به پدرخوانده‌ها رای نمی‌دهند/ جامعه از تقسیم‌بندی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده‌ است

ابوالفضل ظهره‌وند؛ سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان

وی افزود: نکته دیگری که در سیاست خارجی اهمیت دارد کارآمدسازی دیپلماسی ما در بعد فرهنگی، نظامی و اقتصادی و البته در میدان است زیرا ما دیپلماسی بریده از میدان را یک توهم و آدرس غلط می‌دانیم.

ظهره‌وند درباره چالش فیلترینگ گفت: مافیای فیلترینگ باید جمع شود و مسئولان موظف هستند به دنبال بسترسازی برای اینترنت ملی بروند و دسترسی مردم به اینترنت را در عالی‌ترین سطح فراهم کنند. اما اگر ماجرا را صرفا در بعد امنیتی ببینیم به یک سیاست غلط و مافیایی رسیده‌اند و این تفکر با مردم سالاری دینی سازگار نیست. بسیاری از مردم از طریق فضای مجازی امرار معاش می کنند و با ادامه این روش زندگی آن ها دچار مشکلات بیشتری می‌شوند.

این نامزد دور دوم انتخابات گفت: هرکسی بالاترین رای را در انتخابات بیاورد این حق را دارد که خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد کند و باید با حضور همه نمایندگان صلاحیت آن‌ها بررسی و یک انتخابات آگاهانه و هوشمندانه در صحن مجلس انجام شود.

گلپور نیز درباره اهمیت انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اهمیت انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم شورای اسلامی شاید از دور اول نیز بیشتر باشد زیرا بیش از نیمی از نمایندگان حوزه تهران، ری، شمیرانات و پردیس هنوز انتخاب نشده‌اند و دور دوم فرصتی است که نامزدهای انتخابات با سعه صدر بیشتری انتخاب شوند. جریان‌ها و احزاب مختلف با آراء و سلایق گوناگون وارد فضای انتخاباتی شده‌اند اما این مردم هستند که آرایش سیاسی واقعی را با انتخاب اصلح ترسیم می‌کنند.

وی درباره تعداد راه یافتگان لیست شورای وحدت به مجلس گفت: در دور اول انتخابات از لیست شورای وحدت آقای منوچهر متکی از حوزه انتخابیه تهران توانست وارد مجلس شود و بنده نیز به دور دوم انتخابات راه پید کردم.

در لایحه هفتم توسعه مواردی وجود دارد که به نفع جامعه کارگری نیست

این فعال حوزه کارگری درباره نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس یازدهم لقب مجلس انقلابی گرفت و امیدوارم مجلس دوازدهم نیز مجلس انقلابی واقعی باشد و تا حدود زیادی نقاط ضعفی که در دوره یازدهم بوده را جبران کند. در لایحه هفتم توسعه از نگاه تخصصی جامعه کار، اشتغال و تولید مواردی وجود دارد که به نفع جامعه کارگری نبوده و نقدهایی بسیاری در حوزه تامین اجتماعی و اشتغال به آن وارد است که لازم است اصلاح شود. در حوزه کارآمدی مجلس هم لازم است که به مساله اذعان کنم که کارآمدی مجلس در وهله اول به ارتباط مجلس با مردم است و یکی از مولفه‌های کارآمد شدن مجلس، شنیده شدن صدای مردم از سوی نماینگان است و البته این شنیده شدن نباید فقط در زمان انتخابات باشد.

نامزد حوزه تهران، ری، شمیرانات و پردیس درباره گزینه مورد نظر شورای وحدت برای ریاست مجلس گفت: شورای وحدت با نگاه وحدت‌گرایانه و با حمایت جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه اسلامی وارد عرصه انتخابات شد اما تصمیم‌گیری درباره این که چه کسی بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند را باید به خود مردم واگذار کنیم. گزینه‌ای که تا کنون از لیست شورای وحدت تهران به مجلس راه پیدا کرده‌اند دکتر متکی هستند که خوشبختانه سوابق اجرایی و مبارزاتی خوبی را در انقلاب اسلامی داشته‌اند و در مجلس شورای اسلامی روی هر صندلی که بنشینند حتما صندلی خدمت خواهد بود.

مردم لیستی و با اعتماد به پدرخوانده‌ها رای نمی‌دهند/ جامعه از تقسیم‌بندی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده‌ است

سمیه گلپور؛ فعال حوزه کارگری

جامعه از تقسیم‌بندی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده ‌است

این نامزد دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: تعدد لیست‌های انتخاباتی در این دوره از انتخابات به فراخور شرایط اقتصادی و فرهنگی شکل گرفت واین می‌تواند مقدمه‌ای برای تضارب آراء گوناگون سیاسی است و مایه پویایی و بالندگی جریان‌های مختلف سیاسی می‌شود. اما چه جریان اصول‌گرا و چه جریان اصلاح‌طلب باید به این نقطه رسیده باشند که مردم به دنبال حل مشکلاتشان هستند و این اسامی و جریان‌ها برای مردم الویت ندارد. جامعه از تقسیم‌بندی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده‌ است و شاهد مثال این ادعا نیز رای دادن مردم به چند لیست مختلف است؛ تصور من این است که جامعه به یک پوست‌اندازی رسیده‌ است. مجلس یازدهم باید به این بلوغ برسد که به جای کار کردن برای جریان‌ها برای مردم کار کند.

مجلس یازدهم در انجام وظایف نظارتی چندان موفق نبود

وی در ادامه گفت: مجلس یازدهم در انجام وظایف نظارتی‌اش چندان موفق نبوده است و می‌توانست بسیار محکم‌تر عمل کند. ما در این مجلس چند تحقیق، تفحص، اخطار و تذکر داریم؟ نمایندگان مردم باید نارضایتی آن‌ها را مدیریت و کنترل کنند خواه با قانونگذاری در مجلس یا سوال از وزرا و مواردی از این دست. این که بگوییم من انقلابی هستم و تو هم انقلابی هستی و کاری به کار هم نداشته باشیم نمی توانیم راه به جایی ببریم.

پس از ۴۵ سال نرخ تورم با سبد معیشت تناسب ندارد

گلپورافزود: به ماده ۴۱ قانون کار که درباره تعیین دستمزد نه تنها در این مجلس که در هیچ مجلسی پرداخته نشد و پس از ۴۵ سال نرخ تورم با سبد معیشت تناسب ندارد. این ماده قانونی در سبد زندگی مردم نقش دارد اما هیچ نظارتی بر آن اعمال نمی‌شود. امسال هم با ۳۵ درصد افزایش، مزد تعیین شد و نمایندگان جامعه کارگری هم آن را امضاء نکردند ولی ابلاغ شد اما صدای هیچ یک از نمایندگان در نیامد! یا در حوزه دیونی که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود کدام نظارت صورت می‌گیرد؟ سال گذشته چه بخشی از دیون پرداخت شد؟ امسال چه بخشی از دیون پرداخت خواهد شد؟ متاسفانه هفته گذشته شکل پرداخت آن هم از لایحه هفتم توسعه حذف شد!

نامزد دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر نظارت در حوزه اقتصادی و معیشتی، نظارت در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به معنای اصلاح و پیگیری هم وجود ندارد.

مردم لیستی و با اعتماد به پدرخوانده‌ها رای نمی‌دهند/ جامعه از تقسیم‌بندی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب عبور کرده‌ است

عطا بهرامی؛ کارشناس اقتصادی

رییس مجلس در سایر کشورهای جهان فقط «سخنگو» است

بهرامی نیز در انتقاد به شاکله هیات ریِیسه مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوزگفت: در سایر کشورهای جهان رییس مجلس فقط «سخنگو» است و رییس به این شکل فعلی وجود ندارد اما این یازده اصلاحی که در آیین نامه مجلس خورده اختیارات زیادی را به رییس مجلس داده است و این مساله باید مهندسی معکوس شود.

وی درباره نقاط قوت و ضعف مجلس فعلی گفت: مجلس یازدهم با حرکت «اقدام راهبری» کار جالبی کرد و یک تعینی به سیاست خارجی دارد و روی منفعت از برجام تاکید کرد نه بحث های حقوقی آن. در زمینه مجوزهای تسهیل کسب و کارها نیز فعالیت‌های مثمرثمری داشت. اما در اصلاح ساختار برنامه و بودجه که مطالبه رهبر انقلاب هم است کاری انجام نداد و همچنین در حذف رانت ها هم نتوانست کاری انجام دهند. درباره اصلاح نظام بانکی کارهای مثبتی انجام شد و بانک مرکزی را مقید کرد که برای اضافه برداشت‌ها وثیقه بگیرد اما در مجموع عملکرد این مجلس نمره خوبی نمی‌گیرد.

بهرامی تاکید کرد: مجلس بعدی باید چهار رانت را حذف کند که عبارتند از: رانت منابع بانکی. رانت ارز زیرا ارز باید تک نرخی شود، وقتی قانون برنامه ششم هست مجلس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرو این کار اصلا جرم است. رانت مجوزها و امضاهای طلایی که تعبیه کرده‌اند و رانت انرژی، دولت به این علت که درآمد ندارد پول چاپ می‌کند و تورم تولید می کند. دولت منابع انرژی خودرا با نود و پنج درصد تخفیف در داخل می فروشد و با این کار منابع کشور را از بین می برد. ما سومین تولید کننده گاز در جهان هستیم اما کمبود گاز داریم و این یک فاجعه است.

وی در ادامه گفت: وی درباره احتمال تشکیل فراکسیون مشترک صبح ایران با نمایندگان راه یافته از سایر لیست‌ها گفـت: خط قرمز صبح ایران افراد مساله دار از نظر مالی هستند ولی متاسفانه این خط قرمز برای برخی وجود ندارد و به این علت نمی‌شود یک صدا تبدیل شد.

قطع کردن دسترسی کاربران به برخی پلتفرم‌های خارجی موثر نیست

این نامزد دور دوم انتخابات درانتقاد به وضعیت کنونی فیلترینگ گفت: قدرت نرم را باید با قدرت نرم پاسخ داد و قطع کردن دسترسی کاربران به برخی پلتفرم‌های خارجی هر چه قدر تاکنون موثر بود بعد از این هم موثر خواهد بود. پلتفرم‌های بومی باید ارتقاء پیدا کنند و کار مردم را راه بیندازد در صورتی که الان کارایی لازم را ندارند و نیازمند یک زیرساخت بسیار سنگین هستند تا بتوانند با پلتفرم‌های خارجی رقابت کنند.

بهرامی درباره علت تعدد لیست‌های انتخاباتی این دوره از انتخابات گفت: احزاب در کشور ما به درستی شکل نگرفته‌اند و هیچ کدام کارکرد حزبی ندارند حتی احزاب قدیمی هم فقط نقش پدرخوانده دارند و ناخودآگاه تکثر اتفاق می‌افتد و این سنت احزاب ضعیف، بدون شناسنامه و بدون شعارهای آزمون‌پذیر است و محدود به احزاب اصول‌گرا نیست و در میان اصلاح‌طلبان هم وجود دارد.

مجلس فعلی با دولت تعارف دارد

وی گفت: ما دو برابر جهان قانون داریم در حالی که کار مجلس این است که قوانین را شفاف و کم کند درحالی که مجلس روی کار خودش متمرکز نبوده است. وظیفه نظارتی مجلس به درستی انجام نشده است. مجلس و دولت نباید با هم درگیر باشند و نباید با هم تعارف داشته باشند زیرا وظایف این دو با هم متفاوت است در حالی که مجلس فعلی با دولت تعارف دارد مانند قانون واردات خودرو.

این نامزد دور دوم انتخابات با بیان این که برجام در سیاست خارجی کشورتمام شده است گفت: وقتی ایران می‌تواند عملیات وعده صادق انجام دهد یعنی توازن قدرت به سود ایران به هم خورده است. برجام محصول ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ است و جریان بیداری اسلامی حاکم بود و ایران در تنگنا بود اما اکنون ایران برنده جنگ‌های منطقه‌ای است و باید توافق از منظر برتری اتفاق بیفتد و یک توافق حقوقی هم نیست باید خرده توافق‌هایی انجام شود و حد نفوذ تعریف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =