گل‌های باوارده قصه جذاب مردان شجاع نفت

کیانوش رضایی*

گروه فرهنگی ایسکانیوز- به جرات میتوان گفت فیلم سینمایی "گل های باوارده" از قوی ترین فیلم های حاضر در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر و شاید هم اصلا بتوان گفت قوی ترین فیلم جشنواره چهل و یکم باشد.

خوشبخت: کل فیلم گل‌های باوارده در آبادان فیلمبرداری شد / موسیقی فیلم برای من نیز آزاردهنده بود

این فیلم را میتوان به عنوان دومین فیلم دفاع مقدسی مهرداد خوشبخت حساب کرد. فیلمی که همچون ساخته قبلی مهرداد خوشبخت یعنی "آبادان یازده 60" از نگاهی متفاوت و غیرجنگی به موضوع مقاومت مردم آبادان به مقوله هشت سال دفاع مقدس پرداخته است؛ در واقع پرداختن به موضوع جنگ از زاویه افرادی به غیر از رزمندگان.

در این فیلم تعدادی از مهندسین پالایشگاه آبادان به تصویر کشیده شدند که در سال هایی ابتدایی جنگ ایستادند و با رشادت انبارهای پالایشگاه نفت آبادان که مملو از مواد سوختی و تجهیزات ساخت و راه اندازی سایر پالایشگاه های کشور بود را از آن منطقه خارج کردند تا اگر آبادان به دست رژیم بعث افتاد نتوانند به آن تجهیزات دسترسی پیدا کنند. اگر قرار باشد خلاصه داستان ساده و کوتاه بیان شود باید گفت: در التهاب جنگ تعدادی ازکارکنان و مهندسان پالایشگاه آبادان داوطلبانه ایستادند و نگذاشتند چراغ این پالایشگاه و سایر پالایشگاه کشور خاموش شود.

فیلم گل های باورده که تا پیش از این "پالایشگاه" نامگذاری شده بود فیلمی است که دارای فیلمنامه ای قوی، لوکیشنی متفاوت در فضای پالایشگاهی، پرداخت خوب به موضوع، کارگردانی بی نقص، بازی های ساده و روان و همچنین از نگاه ملی فیلمی درخور تحسین است.

انتخاب بانیپال شومون به عنوان بازیگر نقش اصلی در این فیلم شاید به ظاهر انتخاب درستی نبوده اما در واقع انتخاب هوشمندانه ای بوده و این بازیگر به خوبی نشان داد چه استعداد شگفت انگیزی در قبول چنین نقش هایی دارد.

گل های باوارده فیلمیست که فارغ از موضوع دفاع مقدسی، بخوبی می تواند مخاطب را با خود همراه کند و بدون شک جشنواره چهل و یکم را با دستی پر ترک خواهد کرد.

* فعال رسانه

کد خبر: 1170803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =