برگزار کننده کنفرانس امنیتی مونیخ یک گروه خصوصی است نه یک دولت / اشتباه محاسباتی متقابل در روابط ایران و غرب مشهود است

جوست هیلترمن با اشاره به اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ توسط یک گروه خصوصی برگزار می‌شود و دولتی نیست، بیان می‌کند: آنها می‌توانند هر کسی را که می‌خواهند دعوت کنند و هر کسی را که می‌خواهند کنار بگذارند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دعوت از اپوزیسیون خارج نشین ایران برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ به جای دعوت از نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر فضای پرتنش فی ما بین ایران و غرب را به رخ کشید. فضایی که به نظر می‌رسد پس از اعتراضات چند ماه پیش در ایران بیش از پیش تشدید شد و به نظر می‌رسد روابط ایران و غرب روز به روز بدتر می‌شود. این درحالی است که انتظار می‌رفت در ماه‌های اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران تعیین تکلیف شود. به نظر می‌رسد اشتباه محاسباتی کشورهای غربی در مورد اوضاع داخلی ایران تاثیری به سزایی بر وضع موجود داشته باشد. این مسئله و همچنین عدم دعوت از نمایندگان ایران در کنفرانس مونیخ در گفتگو با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران و استاد دانشگاه جانز هاپکینز- مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شناخت درستی از ایران بین سیاستگذاران آمریکایی وجود ندارد

این تحلیلگر غربی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل عدم دعوت از نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: کنفرانس امنیتی مونیخ رویدادی است که که توسط یک گروه خصوصی موسوم به «بنیاد کنفرانس امنیتی مونیخ» برگزار می‌شود نه توسط یک دولت [رسمی] (که از چندین اهداکننده از جمله دولت آلمان کمک مالی دریافت می‌کند). وی با بیان اینکه این موضوع ارتباطی با قواعد دیپلماتیک ندارد، افزود: آنها می‌توانند هر کسی را که می‌خواهند دعوت کنند و هر کسی را که می‌خواهند کنار بگذارند.

از نظر هیلترمن، سوالی که باید در این خصوص مطرح شود این است که «آیا بنیادی مانند کنفرانس امنیتی مونیخ که ادعا می‌کند راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای درگیری‌ها از طریق گفت‌وگو ارائه می‌کند، عاقلانه است که فقط طرف‌های خاصی را به این نوع رویدادها دعوت کند و یا باید همه طرف‌های منازعه در آن حاضر باشند؟». وی با اشاره به اینکه پاسخ دادن به این سوال به او مربوط نمی‌شود، خاطر نشان کرد: سیاست سازمانی که من در آن فعالیت می‌کنم اگرچه ماموریتی متفاوتی دارد، اما همیشه سعی می‌کند با همه طرف‌های یک منازعه صحبت کند.

رییس بخش خاورمیانه گروه بین‌المللی بحران در پاسخ به این سوال که غربی‌ها تا کنون بارها در مورد اوضاع داخلی ایران دچار اشتباه محاسباتی شده و چرا همچنان به این مسیر ادامه می‌دهند، تصریح کرد: این دقیقا همان چیزی است که کشورهای غربی در مورد ایران می‌گویند؛ از نظر آنها ایران در محاسبه منافع و مقاصد غربی همواره دچار اشتباه محاسباتی می‌شود.

به اعتقاد هیلترمن، درک نادرست متقابل فقط تعارض‌ها را بدتر کرده و تلاش‌ها برای حل آنها را پیچیده می‌کند. وی در پایان تاکید کرد: به همین دلیل است که باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی و گفتگو تحت هر شرایطی بسیار مهم است، حتی زمانی که کشوری با نقض آشکار قوانین بین المللی به کشور دیگر حمله می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =