تولید دستگاه‌های اندازه‌گیری و پایش داده‌های مربوط به غبار در دانشگاه آزاد/ قیمت محصول داخل یک بیستم محصول خارجی است

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد نائین از تولید دستگاه‌های اندازه‌گیری و پایش داده‌های مربوط به غبار خبر داد و گفت: این دستگاه‌ها از لحاظ ارزی نزدیک ‌به ۱۰ هزار دلار قیمت دارند؛ اما محصولی که ما تولید کرده‌ایم در ‌حال حاضر ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

محمد بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این در نمایشگاه عصر امید با دستگاه‌هایی در زمینه اندازه‌گیری و پایش داده‌های مربوط به غبار حضور داریم، اظهار کرد: این دستگاه‌ها در رده‌های مختلفی استفاده می‌شود.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با کمک دستگاه آبیاری هوشمند

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد نائین افزود: غبار دارای سه نوع معلق، ریزشی و جهشی است. پژوهش‌های ما در زمینه همه انواع غبار بوده و دستگاه‌ها هم سال‌هاست که برای غبارهای نمکی حاشیه دریاچه ارومیه تست شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند. غبار نمکی بسیار خطرناک است و از حاشیه دریاچه ارومیه به قزوین هم رسیده است.

شناسایی کانون‌های غبار به کمک دستگاه تولید شده در دانشگاه آزاد

وی با تصریح بر این که باید راهکاری برای جلوگیری از انتقال غبار نمکی اندیشیده شود، گفت: با استفاده از این دستگاه‌ها توانستیم کانون غبار را پیدا کنیم و به صورت مصنوعی و طبیعی پدافندهایی را با همکاری اداره منابع طبیعی استان‌های ارومیه و آذربایجان شرقی احداث کنیم.

بیاتی درباره دستگاه‌های تولید شده در دانشگاه آزاد واحد نائین گفت: دستگاه‌های CSC غبار جهشی را اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین این دستگاه‎‌ها در منطقه سگزی اصفهان نصب شده است. توانستیم تفکیک غبار محیطی و صنعتی را انجام دهیم که بسیار مهم است؛ چرا که سازمان محیط‌زیست و وزارت صمت باید بتوانند از میزان غباری که صنعت تولید می‌کند، آگاه باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: همه این دستگاه‌ها تولید داخل هستند. دستگاه CSC به صورت معکوس از یک نمونه آمریکایی ساخته شده است. البته با این تفاوت که با هزینه بسیار کم به صورت هوشمند کار می‌کند و می‎تواند لحظه به لحظه اطلاعات را ثبت کند.

وی با اشاره به این که دستگاه پرتبل اندازه‌گیری غبار یکی دیگر از محصولات این واحد دانشگاهی است، تاکید کرد: این دستگاه از اندازه های کمتر از یک پرون تا ۱۰ میکرون را اندازه‌گیری می‌کند. نمونه خارجی این محصول را حدود ۴ سال پیش بومی‌سازی کردیم. این دستگاه از لحاظ ارزی نزدیک ‌به ۱۰ هزار دلار قیمت داشته؛ اما محصولی که ما تولید کرده‌ایم در ‌حال حاضر ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

بیاتی با بیان این که اندازه گیری غبار سوسپند یکی دیگر از دستگاه‌های تولید شده است، اظهار کرد: غبار سوسپند به صورت معلق در فضا وجود دارد. این دستگاه بومی‌سازی شده است و نمی‌توان بدون تامین انرژی الکتریکی در ایستگاه رها کرد؛ چرا که امنیت ندارد و نمی‌توان تغذیه الکتریکی آن را تامین کرد.

گفتنی است رویداد عصر امید عسلویه و نخستین نشست تخصصی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از سلسله همایش‌های بوشهر، آینده و پیشرفت از ۷ تا ۱۰ اسفند ماه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1173112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =