عبدالملکی: می‌خواهیم منافع مناطق آزاد به مردم بومی و سرمایه‌گذاران برسد/ مذاکره با ۱۶ کشور برای ایجاد منطقه آزاد مشترک

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اولویت اصلی خود را مردمی‌سازی مناطق آزاد کشور به منظور رساندن منافع این مناطق به مردم بومی و سرمایه‌گذاران عنوان کرد.

حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز از آبادان، اظهار کرد: ریل‌گذاری کلی مناطق آزاد بر اساس ضوابط موجود در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد دنبال می‌شود. در همین راستا دو راهبرد اساسی را بیش از همه در اولویت مناطق آزاد کشور قرار دارد. راهبرد اول مردمی کردن مناطق آزاد است؛ به این معنا که منافع مناطق آزاد باید به سرمایه گذاران و مردم بومی و همچنین همه مردم کشور برسد. راهبرد دوم جهادی کردن مناطق آزاد جمهوری اسلامی هست.

اینچه برون مسیری برای اتصال به آسیای میانه / زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه آزاد باید تکمیل شود

وی افزود: ما معتقد هستیم مناطق آزاد شبیه اعضای تیم ملی اقتصاد بین الملل جمهوری اسلامی باید عمل کنند و در یک ارتباط شبکه‌ای میان خود، تعاملات که با مناطق آزاد متناظر و مشترک در خارج از کشور، به یک سکوی بسیار مهم هم برای دور زدن تحریم‌ها و هم به فعلیت رساندن ظرفیت اقتصادی کشور تبدیل شوند.

مشاور رئیس جمهور در ادامه با بیان این که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد کل ترانزیت دریایی کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد، گفت: سیاست اقتصاد بین الملل دولت مردمی در همین راستا است که در همین رابطه مذاکراتی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک و متناظر با ۱۶ کشور مختلف دنیا که اکثرا از همسایگان ما هستند، انجام شده است.

عبدالملکی در پایان در خصوص بحث  دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد اروند و اجرای ماده ۶۵ خاطرنشان کرد: مسئله حاکمیت دوگانه در دوره دولت مردمی تا میزان قابل ملاحظه‌ای برطرف شده. متن ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه ۵ ساله کشور و برنامه توسعه کشور صراحت دارد که بالاترین مقام اجرایی در منطقه آزاد از طرف دولت مدیر عامل سازمان منطقه آزاد است و بقیه دستگاه‌ها باید همکاری‌های لازم را داشته باشند و تعاملات بسیار خوبی در همین راستا شکل گرفته بین وزارت کشور و دبیرخانه از یک سو و در استانداری که امیدواریم دیگر شاهد چنین دوگانگی‌هایی نخواهیم بود و کارها به صورت عادی و روان پیش خواهد رفت.

خبرنگار: محمدعلی بنی سعید

انتهای پیام/

کد خبر: 1173702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =