جلسه استماع مدیرعامل تیک تاک نماد جهل و غرور سیاستمداران آمریکایی بود

ژانگ یوان معتقد است: ممنوعیت سراسری تیک تاک صرفا نشان دهنده فقدان تخصص نیروهای محافظه کار ایالات متحده آمریکا در زمینه فناوری است که فقط می‌توانند همه چیز را ممنوع کنند و با نحوه یافتن راهکارهای موثر آشنا نیستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نمایندگان کنگره آمریکا بر خلاف ادعاهای همیشگی خود در زمینه آزادی بیان و آزادی شهروندان در دسترسی به اطلاعات در نمایشی مضحک مدیرعامل شبکه اجتماعی تیک تاک را جهت ارائه توضیحات مجبور به حضور در جلسه استماع کنگره آمریکا کردند. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی‌ به دلیل افزایش روز افزون کاربران این کشور در استفاده از تیک تاک و ناکام بودن رقبای آمریکایی آن از جمله فیس بوک و توییتر به دنبال پیدا کردن راهی برای اعمال محدودیت و حذف این شرکت در صنعت ارتباطات آمریکا باشند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که نمونه‌های متعددی از سرپیچی شبکه‌های اجتماعی آمریکا از قوانین دیگر کشورها از جمله ایران وجود دارد و خود آمریکا مخالف اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی در سایر کشورهاست. رسانه‌های آمریکایی همواره درخواست ایران از پیام رسان هایی مثل واتساپ و اینستاگرام برای پذیرش مسئولیت حقوقی خود در کشور ما ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که همین رسانه‌ها اکنون در برابر تلاش‌های آمریکا برای ممنوعیت تیک تاک سکوت کرده‌اند. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور بررسی این تناقضات مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام داد.

چرا آمریکا به دنبال ممنوعیت تیک تاک است؟ / ایالات متحده روابط دو کشور را به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می‌دهد

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- فکر می‌کنید چرا نمایندگان کنگره آمریکا مدیرعامل تیک تاک را مجبور به حضور و ارائه توضیحات در کنگره این کشور کردند و آیا پس از آن نشست دیگر مانعی برای فعالیت این شبکه اجتماعی ایجاد نخواهد شد؟

رهبران سیاسی ایالات متحده در مورد تیک تاک ابهام دارند. زیرا آنها بر این باورند که شبکه اجتماعی تیک تاک که محبوبیت بسیار بالایی در میان جوانان این کشور دارد، «امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می کند». اما آنها همچنین به خوبی می‌دانند که می‌توان از تیک تاک برای تعامل موثرتر با جوانان کشورشان استفاده کرد.

فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند بدون کنترل باشد. البته نه سازوکارهای بررسی داخلی این شرکت و نه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی یک کشور می‌توانند بنشینند و بدون هیچ محدودیتی اجازه دهند این شبکه اجتماعی از کنترل خارج شود.

- به نظر شما اعمال محدودیت بر یک شبکه اجتماعی مانند تیک تاک، محاکمه و تحریم مدیران آن تناسبی با ادعای مقامات ایالات متحده آمریکا در زمینه آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات شهروندان دارد؟

ممنوعیت سراسری تیک تاک صرفا نشان دهنده فقدان تخصص در زمینه فناوری در بین نیروهای محافظه کار در ایالات متحده است که فقط می‌توانند همه چیز را ممنوع کنند و با نحوه یافتن راهکارهای موثر آشنا نیستند. محدودیت‌های اعمال شده علیه تیک تاک مدت‌هاست که فراتر از یک جنجال در سطح حقوقی تبدیل شده و هدف آن نشان دادن قدرت هژمونی آمریکا است و ادعاهایی از قبیل آزادی بیان و حفاظت اطلاعات شهروندان صرفا دستاویزی برای آمریکا بوده است.

- به نظر شما دلیل و انگیزه اصلی مقامات آمریکا در ایجاد محدودیت علیه تیک تاک چیست؟

سیاست داخلی ایالات متحده به طور فزاینده‌ای با یک وضعیت دو قطبی مواجه است. بخشی از سیاستمداران محافظه‌کار و جنگ‌طلب ایالات متحده با سوء استفاده از برنامه‌های اجتماعی در تلاش هستند تا مواضع سیاسی تندرو و نگرش‌های سیاسی خود را به منظور جلب نظر رأی‌دهندگان به کار بگیرند. طرح ادعاهای واهی علیه تیک تاک نسخه جدید قلدری فعلی در سیاست ایالات متحده است که تجارت سایر کشورها را برنمی‌تابد و مشاغل غیر آمریکایی را سرکوب می‌کند و انحراف از اصل اقتصادی رقابت منصفانه است.

- در حالی که نمونه‌های متعدد سرپیچی شبکه‌های اجتماعی آمریکا از قوانین دیگر کشورها از جمله ایران وجود دارد، خود آمریکا مخالف اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی متعلق به این کشور در سایر کشورهاست و هرگز چنین موضوعی را نمی‌پذیرد. چگونه می توان این تناقض و استاندارد دوگانه را توجیه کرد؟

اتهام کنگره ایالات متحده به تیک تاک مبنی بر کنترل شدن توسط چین کاملا بی پایه و اساس بوده و هیچ سندی دراین مورد وجود ندارد. مردم می توانند به صورت بصری جهل و غرور سیاستمداران را از جلسه استماع تیک تاک مشاهده کنند. سرکوب تیک تاک نشان دهنده عدم اعتماد برخی از سیاستمداران آمریکایی به قدرت ملی خود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =