تحقق اقتصاد بدون نفت با توسعه هوش مصنوعی/ علم رباتیک مورد غفلت قرار گرفته است

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران توسعه هوش مصنوعی و رباتیک را لازمه تحقق اقتصاد بدون نفت دانست.

مرتضی موسی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیر حضور دانش‌آموزان بر اعتلای فناوری و هوش مصنوعی کشور اظهار کرد: اگر نگاهی به وضعیت کشورهای پیشرفته جهان بیندازید، در می‌یابید بر حوزه دانش‌آموزی متمرکز شده‌اند که از اقدامات زیربنایی به شمار می‌رود. 

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران در واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد

وی ادامه داد: در صورت تمرکز بر حوزه دانش‌آموزان، می‌توان نیروهایی که هنوز استعداد خودشان را کشف نکرده‌اند را شناسایی کرده و در آنان ایجاد انگیزه کنیم. همچنین می‌توان فرصت لازم برای تست توانمندی‌هایشان را در اختیارشان قرار دهیم. روحیه فعالیت‌های تیمی در کار علمی و فناوری را نیز می‌توان از این طریق به دانش‌آموزان آموزش داد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران گفت: همان‌طور که می‌دانید دانش‌آموزان مهم‌ترین بخش کشور هستند. خوشبختانه بیش از دو سوم تیم‌های هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران دانش‌آموزی بودند. کشورهایی مانند چین نیز بر حوزه دانش‌آموزی متمرکز شده‌اند؛ زیرا دریافته‌اند چنین اقدامات زیربنایی استوارتر و بلندمدت‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد دانشکده تخصصی هوش مصنوعی گفت: با توجه به گسترش علم و تخصصی شدن آن، تصور می‌کنم تاسیس این دانشکده اقدام بسیار خوبی باشد. دانشکده تخصصی هوش مصنوعی می‌تواند در کنار دانشکده‌ها و رشته‌های دیگر سینرژی ایجاد کند. اما به دلیلی آنکه تمرکز اصلی دنیا بر توسعه هوش مصنوعی و کاربردهای این علم در حوزه‌های مختلف است، جذب دانشجو، تشکیل آزمایشگاه و پژوهشگاه تخصصی در این حوزه ضرورت دارد.

موسی‌خانی افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد بدون نفت را رقم بزنیم، باید دانش هوش مصنوعی و رباتیک را توسعه دهیم. این توسعه باید با محوریت علایق و استعدادهای دانش‌آموزان محقق شود. در این تحقق این مهم، می‌توان اقتصاد بدون نفت را رقم زد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌هایی  در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک صاحب نام هستند که ارزش آن بیش از فروش ۲۰ سال نفت جمهوری اسلامی ایران است. تصور می‌کنم حوزه هوش مصنوعی و رباتیک مورد غفلت قرار گرفته است. حال که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند، مسئولان نیز توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم شکاف‌ها و خلاهایی که در این حوزه با دنیا داریم را به سرعت پر کنیم.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران گفت: مدتی پیش ایران در زمینه ساخت ربات‌های فوتبالیست با دنیا ۱۶ سال فاصله داشت اما خوشبختانه موفق به پر کردن این فاصله شده‌ایم. ظرفیت توسعه دانش به صورت خطی نیست و می‌توان آن را به صورت نمایی و سریع‌تر پیش برد.

وی درباره سرنوشت برگزیدگان مسابقات ربوکاپ در دوره قبل خاطرنشان کرد: برگزیدگان دوره قبل هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، برخی در دانشگاه‌ها حضور دارند و برخی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس کرده‌ و برخی دیگر برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند. لازم نیست کسی از پتانسیل این افراد استفاده کند، بلکه افراد بسیاری هستند که به استقبال این برگزیدگان می‌روند. با توجه به کاربرد دانش رباتیک و هوش مصنوعی، در حال حاضر شرایطی در کشور وجود دارد که نیازی نیست فعالان این حوزه به دنبال کار باشند. 

موسی‌خانی در پایان گفت: به علاقمندان و فعالان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی توصیه می‌کنم با عشق و علاقه در مسیر شد خود گام بردارند و بدانند بازارکار مطمئن چه به صورت خصوصی و تقاضا از صنعت برایشان وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =