تصور شکست‌ناپذیری اردوغان در ترکیه از بین رفته است / احتمال تحویل ندادن قدرت توسط حزب حاکم

صلاح‌الدین خدیو با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها و موج نارضایتی از اردوغان پیش‌بینی کرد که احتمال کشیده شدن انتخابات ترکیه به دور دوم و نهایتا پیروزی قلیچدار اغلو وجود دارد و احتمال دارد اردوغان تن به شکست ندهد و ترکیه وارد یک دوره بی‌ثباتی ناشی از تنش‌های سیاسی بین حزب حاکم و حزب پیروز انتخابات بشود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، حدود دو هفته تا انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه باقی مانده و رقابت‌ها هر روز داغ‌تر می‌شود. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، کمال قلیچدار اوغلو نامزد اپوزیسیون و میز شش گانه موقعیت بهتری نسبت به رجب طیب اردوغان –رئیس جمهور فعلی ترکیه- دارد. گفته می‌شود که شرایط جسمانی اردوغان و تداوم مشکلات اقتصادی و فشارهای ناشی از آثار زلزله وضعیت را برای او بدتر و جایگاه او را متزلزل کرده است. علاوه بر چالش‌های داخلی، پرونده‌های باز در حوزه سیاست خارجی این کشور نیز منتظر نتایج انتخابات ترکیه است. «صلاح الدین خدیو» –تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس مسائل ترکیه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در مورد آخرین وضعیت انتخابات و سیاست خارجی این کشور در صورت پیروزی هر یک از نامزدها پرداخت.  

رقابت‌ انتخاباتی در ترکیه هر روز داغ‌تر می‌شود/ اردوغان همچنان عقب‌تر از کمال قلیچدار اوغلو

این کارشناس مسائل ترکیه در در مورد پیش‌بینی نتایج انتخابات پیش‌رو در ترکیه اظهار کرد: اکثر نظرسنجی‌های معتبر حاکی از رقابت تنگاتنگ و شانه به شانه اردوغان و قلیچداراوغلو است که البته کمال قلیچدار اوغلو جایگاه نسبتا بهتری دارد و به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته باشد و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد شاهد برتری قلیچدار اوغلو با اکثریت ضعیفی خواهیم بود که انتخابات را وارد دور دوم خواهد کرد. وی پیش‌بینی کرد که احتمالا انتخابات ترکیه‌ دو مرحله‌ای خواهد شد و در دور دوم متغییرهای جدیدی تاثیرگذار خواهند بود که پیش‌بینی‌ آنها از اکنون کار سختی است.

خدیو با اشاره به مسائلی که اردوغان را در موضع ضعف قرار داده است، خاطر نشان کرد: تصور شکست‌ناپذیر بودن اردوغان در ترکیه ترک برداشته و مردم ناراضی ترکیه اکنون او را مسئول مشکلات کشور می‌دانند. وی افزود: کمپین تبلیغاتی اپوزیسیون ترکیه نیز عمدتا همین گزاره را مورد توجه قرار داده که شرایط اقتصادی ترکیه نامطلوب است و تورم نقطه به نقطه افزایش 80 درصدی رسیده است؛ احساسات عرب‌ستیزی در ترکیه افزایش یافته، دولت در کمک‌رسانی به زلزله زدگان کارنامه ضعیفی داشته و پول ملی نیز کاهش چشمگیری داشته است.

این کارشناس با اشاره به اینکه از نظر مردم ترکیه، اردوغان این کشور را به یک جامعه بسته تبدیل کرده و از نظر فساد مالی و شفافیت جایگاه ترکیه مرتبا در حال سقوط است و از نظر آزادی بیان و آزادی مطبوعات وضعیت مناسبی ندارد و این کشور به زندان روزنامه‌نگاران تبدیل شده است. وی افزود: طبقه متوسط ترکیه که روزگاری پایگاه حمایتی اصلی اردوغان بود، امروز علیه او هستند و همین موضوع سبب شده که علیرغم تاکتیک‌های انتخاباتی اردوغان که در دوره‌های قبل توانسته با استفاده از حربه‌های مختلف توجه افکار عمومی را به خود جلب کند، در این دوره شاهد یکی از مهمترین انتخابات‌های این کشور خواهیم بود.

خدیو با بیان اینکه احتمال دارد این انتخابات ترکیه شبیه به انتخابات ریاست جمهوری 1996 روسیه بشود، اظهار کرد: ممکن است آقای اردوغان تن به شکست ندهد و ترکیه وارد یک دوره بی‌ثباتی ناشی از تنش‌های سیاسی بین حزب حاکم و حزب پیروز انتخابات بشود. وی افزود: در سال 1996 همین مسئله در روسیه رخ داد و محبوبیت آقای یلتسین در پایین ترین سطح قرار داشت اما شبکه‌های اقتصادی و حامیان مالی مورد حمایت او اجازه ندادند علیرغم پایین بودن آراء کسب شده وی در انتخابات شکست بخورد. لذا ممکن است شاهد این باشیم که در صورت قاطع نبودن پیروزی قلیچدار اوغلو، حزب حاکم از طریق بازوهای خود در دستگاه قضایی و رسانه‌ها نتایج انتخابات را به چالش بکشد و در صدد جلوگیری از تحویل قدرت بر بیاید.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات در سیاست خارجی ترکیه در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو گفت: به نظر می‌رسد در صورت پیروزی قاطع اپوزیسیون و تشکیل یک دولت قدرتمند احتمال تغییر در سیاست خارجی این کشور وجود دارد از جمله گرایشات ضدغربی که در سال‌های اخیر شکل گرفت کم رنگ شده و شاهد غربگرایی و اروپاگرایی معتدل در ترکیه باشیم. احتمال دارد تنش‌ها در قبرس و یونان شرقی کاهش پیدا کند و مداخله ترکیه در خاورمیانه فروکش خواهد کرد. وی افزود: اما در مسائلی مانند مناقشه قره باغ موضع ترکیه تغییری نخواهد کرد و قلیچدار اوغلو اعلام کرده «ارمنستان خاک آذربایجان را اشغال کرده و ما در این منازعه کنار برادران آذربایجانی خواهیم بود».

این کارشناس مسائل ترکیه تاکید کرد در صورت پیروزی اپوزیسیون احتمال دو تغییر در سیاست خارجی ترکیه بهبودی روابط با غرب و ارتباط با جنبش‌های اسلامی سنی مذهب در خارومیانه خواهد بود؛ زیرا قلیچدار اوغلو به صراحت خود را یک علوی معرفی کرده که یه تابو شکنی در سنت سیاسی ترکیه محسوب می‌شود و روشن است که او علاقه چندانی به جنبش‌های اسلامی متاثر از اخوان المسلمین نخواهد داشت و تغییر مسیری که دولت اردوغان ایجاد کرده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.

خدیو در خصوص سیاست خارجی احتمالی ترکیه در قبال ایران در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو اظهار کرد: با توجه به رابطه تاریخی دو کشور در 100 سال گذشته که همیشه روابط متعادلی با یکدیگر داشته‌اند و روابطشان هرگز به سطح تخریب و تنش بیش از حد نرسیده است و از همین رو تغییر چندانی در سیاست خارجی ترکیه در قبال ایران رخ بدهد. به نظر می‌رسد روابط دو کشور در دوران پسا اردوغان هم ادامه خواهد یافت و با توجه به همگرایی و آشتی اخیر در خاورمیانه، روابط دو کشور در دوره جدید به تعادل و پایداری بیشتر خواهد رسید. وی افزود: با توجه به حمایت قلیچدار اوغلو از مواضع آذربایجان، احتمالا اصطکاک منافع ایران و ترکیه در قفقاز جنوبی تداوم خواهد یافت.  

این کارشناس مسائل ترکیه در مورد عادی سازی روابط ترکیه با سوریه نیز تصریح کرد: هم اکنون نیز اردوغان در صف ملاقات با بشار اسد است و می‌توان حدس زد که رئیس جمهور ترکیه در دو هفته باقی‌مانده به انتخابات به تلاش‌ها برای آشتی با سوریه و دیدار با اسد ادامه خواهد داد. وی افزود: این بشار اسد است که اکنون نمی‌خواهد بدون دریافت امتیازات مناسب چک سفید امضاء در اختیار اردوغان قرار دهد که در حال حاضر در تنگنا قرار دارد؛ بشار اسد اعلام کرده بدون خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه حاضر به مذاکره نخواهد بود.

به اعتقاد خدیو، به احتمال زیاد پرونده احیای روابط با سوریه به بعد از پایان انتخابات موکول خواهد شد و به نظر می‌رسد چه اردوغان و چه قلیچدار اوغلو پیروز انتخابات باشند، فردای انتخابات به تلاش برای احیای روابط با سوریه ادامه خواهند داد تا از این طریق ضمن بازگرداندن آوارگان به سوریه، حذف موجودیت خودمختار کردها در شمال شرق سوریه را پیگیری کنند. اما با توجه به اینکه قلیچدار اوغلو احتمالا با کمک رای کردها پیروز انتخابات خواهد شد، احتمالا در صورت پیروزی با چالش‌هایی برای حل مسئله سوریه روبرو خواهد شد؛ زیرا اعضای حزب خوب انتظار دارند که او سیاست‎های خصمانه اردوغان نسبت به نیروهای سوریه دموکرات را ادامه دهد و قلیچدار اوغلو مجبور خواهد بود که نظرات کردها را در نظر گرفته و همزمان رویکرد سنتی ترکیه در قبال کردها را حفظ کند.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1179802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =