واحد مهارت زندگی به دروس دانشگاهی اضافه می‌شود

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان از اضافه شدن واحد مهارت زندگی به دروس دانشگاهی خبر داد.

ابراهیم نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه موضوعات مرتبط با اصل حجاب و عفاف یک موضوع فرهنگی است، اظهار کرد: فرهنگ نیز شامل مجموعه‌ای از باورهایی است که در ذهن افراد تشکیل ‌شده، به اثبات رسیدند و آن فرد بر مبنای آن‌ها عمل ‌می‌کند. بنابراین باید راهکارهایی برای تقویت باور و فرهنگ دانشجویان ارائه شود.

مدلینگ و گردشگری غیرقانونی، جریان‌های دشمن برای ترویج بی‌حجابی

وی بیان کرد: زمانی که رفتار افراد متناسب با باور آنها یا متناقض با باور جامعه است، نشان می‌دهد که باور درستی در آن افراد شکل نگرفته است. برای شکل گرفتن باور، رفع شبهات یا تحلیل‌های شناختی نادرستی باید مجموعه‌ای از راهکارها و فعالیت‌های فرهنگی شکل بگیرد که منجر به تغییر  باور و رفتار این افراد شود. در این راستا، مراکز مشاوره و دفاتر سلامت دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند؛ چراکه با مشاوره می‌توان باور نادرست دانشجویان را تغییر داد.

افراد بدحجاب باید با جامعه سازگار شوند

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه موضوع حجاب و عفاف را می‌توان از منظرهای متفاوت روانشناختی مورد بررسی قرار داد، گفت: در حال حاضر برخی از دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا درباره مشکلات خود جلسات گفت‌وگو داشته باشند. این یک فرصت مناسب است تا باورهای دینی دانشجویان تقویت شود.

وی درباره فعالیت‌های دفاتر سلامت یا مراکز مشاوره دانشگاه‌ها درباره موضوع حجاب عنوان کرد: تولید سازگاری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این دفاتر است. افرادی که در محیط اجتماعی زندگی می‌کنند، باید سازگار شدن با سایر افراد را یاد یگیرند. در واقع باید یکسری الزامات را رعایت کنند. در غیر اینصورت نظام اجتماعی دوام پیدا نخواهد کرد. 

نعیمی ضمن بیان اینکه خود مراقبتی در حوزه عفاف و حجاب، سلامت فرد را تضمین می‌کند، با ذکر مثالی ادامه داد: بنده سرکلاس از دانشجویان پرسیدم، کدامیک از شما حاضر است که بدون کفش از خانه خارج شود. همه پاسخ دادند که حاضر نیستند این کار را انجام دهد؛ چرا که پایشان دچار آسیب می‌شود. زمانیکه پا را در کفش می‌گذاریم، محدودیتی برای خودمان ایجاد کرده‌ایم. این محدودیت خود خواسته و برای محافظ از خودمان است. 

مهارت زندگی به واحد درسی در دانشگاه‌ها تبدیل می‌شود

این مسئول با تصریح بر اینکه دفاتر مشاوره و سلامت دانشگاه‌ها با ایجاد انگاره‌های مطلوب به رعایت حجاب و عفاف توسط دانشجویان، کمک می‌کنند، گفت: این انگاره‌ها رواشناختی و رفتاری توسط کارشناس احصا شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر پیشگیری در حوزه سلامت روان در دانشگاه‌ها عنوان کرد: برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌ها در این باره تهیه و برگزار شده است تا دانشجویان عوامل محافظت کننده از خودشان و عوامل خطر آفرین را به درستی شناسایی کنند. در چنین شرایطی، اگر آنان در موقعیت‌های گوناگون قرار بگیرند، می‌توانند رفتارشان را به صورت مناسب تنظیم کنند.

نعیمی ادامه داد: با وجود این تفاسیر، باید مهارت‌های اصلی و مهم مانند حل المسئله، خود مراقبتی و سازگاری، مدیریت هیجان و کنترل خشم، برای توانمند سازی افراد در قالب‌های مختلف و متنوع مجازی و نه تنها سخنرانی یا کارگاه‌ها آموزشی به دانشجویان آموزش داده شود. در این راستا، حدود 100 عدد تولید محتوا توسط سازمان  شده و در آپارات بارگذاری و منتشر شده است. 

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: برای تقویت مهارت دانشجویان، درس مهارت‌های زندگی با سرفصل‌های مشخص و کاربردی تهیه واحصا شده است  که حاصل فعالیت کارشناسان است که آسیب های مختلف راشناسایی کرده و کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دادند. در حال حاضر تدریس این درس در دانشگاه‌ها اختیاری است و بسیاری از دانشگاه‌ها آن را ارائه نمی‌دهند. البته در دانشگاه‌هایی نیز که این درس ارائه می‌شود، واحد درسی نیست بلکه در کنار سایر دروس تدریس می‌شود. البته در تلاش هستیم تا مهارت زندگی به یک واحد درسی در مقطع تحصیلی کارشناسی در تمامی دانشگاه‌ها تبدیل و تدریس شود. این درس در 15 جلسه ارائه خواهد شد و مهارت‌های لازم برای زیست سالم دانشجویی در این درس به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =