طرح جهش تولید مسکن به دلیل محدودیت منابع مالی به اهدافش نرسید

نماینده مردم تهران درباره وضعیت نابسامان مسکن و افزایش بی رویه قیمت آن گفت: طرح جهش تولید مسکن در دو سال اخیر اجرایی شد؛ اما این طرح بدلیل محدودیت منابع مالی دولت به اهداف تعیین شده نرسید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نشست اردیبهشت ماه مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی با حضور جمع زیادی از دانشگاهیان دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر، الزهرا، صنعتی اصفهان، تربیت دبیر شهید رجایی، شیراز، تبریز، ارومیه، سمنان و رازی کرمانشاه و آزاد اسلامی تشکیل به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

بررسی روند تحولات رابطه ایران با کشور عربستان

ابوالفضل عمویی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این جلسه گزارش جامعی از روند تحولات رابطه ایران با کشور عربستان ارائه کرد.

استفاده از ظرفیت اساتید برای تببین موضوع حجاب

به گفته عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای بعد از اعدام ۵۳ نفر از فعالان مذهبی در عربستان ازجمله شیخ نمر که مورد اعتراض بسیاری از کشورها ازجمله ایران بود، عربستان به صورت یکطرفه روابط خود را با ایران قطع کرد و در طول این دوره روابط فیمابین در فضای پرتنشی قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در سیاست دولت عربستان با اهداف تثبیت جانشینی محمدبن سلمان ولیعهد آن کشور هستیم.

وی واقعه هتل ریتز کارتون و فرآیند اخذ بیعت از افراد بانفوذ عربستان جهت محمدبن سلمان را مطرح کرد و گفت: حاکمیت دموکراتها در امریکا و بیان بایدن دال بر عدم دست دادن با محمدبن سلمان بدلیل عملکردش در این کشور در تغییر رویه دولت عربستان مؤثر است.

عمویی درباره حمله به یمن عنوان کرد: هدف کشور عربستان پیروزی دو هفته ای در این حمله بود که علیرغم شدیدترین بمباران‌ها با مقاومت شجاعانه مردم یمن جنگ چند سال بطول انجامید و هم اکنون دولت عربستان موضع خود را در قبال این کشور تغییر داده و علاوه بر آتش بس و تبادل اسرا در مسیر بستن پرونده یمن و استقرار صلح در این کشور حرکت می کند.

به گفته وی، ضرورت تأمین مالی و سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ عربستان نظیر ایجاد شهر فوق مدرن و هوشمند نئوم و کاهش مخاطرات ناشی از برخورد با ایران منجر به آن شد که با وساطت آقای الکاظمی نخست وزیر وقت عراق، مذاکرات ایران و عربستان در آن کشور شروع و پیشرفت کند که با تعویض نخست وزیر عراق این روند کند شد.

وی ادامه داد: سپس سه دور مذاکرات در مسقط و با تلاش دولت عمان انجام شد که پیشرفت چشمگیری حاصل نشد تا اینکه در سفر نخست وزیر چین به منطقه و باتوجه به چشم انداز وسیع تعاملات چین با عربستان به حدود سیصد میلیارد دلار و افزایش تعاملات با ایران در قالب قرارداد همکاری ۲۵ ساله موضوع میانجی گری چین مطرح شد.

وی گفت: میانجی گری چین نشان از افول قدرت منطقه‌ای امریکا و ارتقای جایگاه بین المللی و اعتماد به نفس چین بود و عملاً این کشور از لاک همکاریهای صرفاً اقتصادی خارج و نقش آفرینی جدی‌تری در سطح بین المللی ارائه کرد.

عموئی حضور و مشارکت گسترده مردم ایران در راهپیمائی یوم ا... ۲۲ بهمن سال گذشته بعد از آشوب های چند ماهه را نشانه حمایت گسترده مردمی از دولت جمهوری اسلامی برشمرد.

وی تحلیل اندیشکده های غربی در این مورد دال بر حامیان پرشمار دولت جمهوری اسلامی را نشانه تسلط و جایگاه نظام و حضور پر قدرت در مذاکرات بین المللی دانست.

وی تأکید کرد: مسئولین نظام بدون عجله و با دقت ادامه مذاکره و تعامل با دولت عربستان را دنبال می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزاره نزدیکی و پیروی تمام و کمال امارات و عربستان را در یک و نیم سال اخیر کمرنگ اعلام کرد و عدم همسوئی این دو کشور در بحران سودان را نشانه این ادعا برشمرد.

وضعیت نابسامان مسکن و افزایش بی رویه قیمت آن

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در این نشست با تحلیلی از وضعیت نابسامان مسکن و افزایش بی رویه قیمت آن گفت: در این راستا طرح جهش تولید مسکن در دو سال اخیر اجرایی شد اما این طرح بدلیل محدودیت منابع مالی دولت به اهداف تعیین شده نرسیده و به منظور جبران عقب ماندگی باید زمین و تسهیلات در اختیار مردم باشد تا تولید مطابق نیاز انجام شود.

شاکری در زمینه بیمه کارگران ساختمان گفت: این طرح در کمیسیون عمران در حال اصلاح است و سپس با قید فوریت به صحن مجلس یاجلسه سران قوا تقدیم می شود.

ارائه گزارش طرح آمایش سرزمین

علیرضا رهائی دبیر نشست مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی ضمن ضمن گرامیداشت شهادت استاد مطهری و روز کارگر و روز معلم و آرزوی قبولی طاعات حاضران در ماه میهمانی خدا و آرزوی جاری بودن این برکات در تمام ایام سال گزارشی از روند تهیه طرح آمایش سرزمین در کشور ارائه و نیاز به تهیه و اجرائی کردن طرح آمایش آموزش عالی را مورد تأکید قرار داد.

همچنین در ادامه جلسه موضوع استیضاح وزیر صمت و مصاحبه آقای بیگی نماینده محترم مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ادامه به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بربازی برد برد مجلس و دولت در موضوع استیضاح اشاره شد.

مسئله پلمپ برخی اماکن که قانون حجاب را رعایت نمی‌کنند و اعلام شهردار تهران مبنی بر رعایت حجاب در مکان‌هایی که خدمات عمومی شهرداری ارائه می‌شود، مطرح شد و نظر حضرت آیت ا... مکارم شیرازی مبنی بر علل حوادث و جرایم در کشور برمبنای مشکلات اقتصادی نیز مطرح شد، موضوع بعدی خبر تلاش کشورهایی همچون چین، هند، روسیه و مصر مبنی بر حذف دلار در تجارت خود که در رسانه ها پررنگ شده، بود.

موضوع آخر رفراندوم و همه پرسی و فرمایش رهبری در خصوص رفراندوم بود که توئیت هایی با حدود ۱۹ هزار اظهارنظر کاربر را بدنبال داشته است. همچنین مقرر گردید گزارش تحلیل رسانه ای و سایر اخبار علمی و فرهنگی در بولتن خبری مجمع انعکاس یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =