ونزوئلا و عربستان روابط خود را توسعه می‌دهند / تقویت جبهه اعضای اوپک پلاس در برابر آمریکا

رئیس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه ضمن سفر به عربستان سعودی با مقامات این کشور دیدار کرد و بر اساس گزارش رسمی رسانه‌های دو کشور هدف از این دیدار تقویت روابط دوجانبه اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در ادامه روند تقویت روابط کشورها که متاثر از نظم نوین جهانی است این بار دو کشور ونزوئلا و عربستان تصمیم به توسعه روابط گرفتند. از آنجایی که هر دو کشور از اعضای اوپک پلاس و جزء تولیدکنندگان بزرگ حوزه انرژی هستند، روابطشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این، عربستان سعودی در ماه‌های اخیر با ایجاد تغییر در سیاست خارجی خود به سمت عادی سازی با ایران و سوریه حرکت کرد که هیچ یک روابط خوبی با آمریکا ندارند.

چرا سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین مهم است؟ / ونزوئلا سرزمین نفت، طلا و ثروت‌های معدنی

ونزوئلا نیز جزء کشورهای تحت تحریم آمریکا محسوب می‌شود و روابط پر تنشی با واشنگتن دارد. لذا به نظر می‌رسد که تقویت روابط ریاض-کاراکاس چندان خوشایند واشنگتن نباشد. با این حال،  نیکلاس مادورو -رئیس‌جمهور ونزوئلا- روز دوشنبه ضمن سفر به عربستان سعودی با مقامات این کشور دیدار کرد. مادورو بامداد دوشنبه به وقت محلی وارد جده شد و مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان -معاون استاندار استان مکه- و همچنین مساعد العیبان مشاور امنیت ملی و وزیر دولت عربستان قرار گرفت.

به گزارش المانیتور به نقل از شبکه تلویزیونی رسمی ونزولا، مادورو قرار بود روز دوشنبه با سلمان بن عبدالعزیز -پادشاه عربستان سعودی- و همچنین ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کند. مادورو به محض ورود به جده در حساب توییتری خود نوشت که هدف از این سفر تقویت روابط دوجانبه است.

همچنین شاهزاده فیصل بن فرهان -وزیر امور خارجه عربستان- با همتای ونزوئلایی خود -ایوان ادواردو گیل پینتو- دیدار کرد. بر اساس توئیت وزارت امور خارجه عربستان سعودی، دو طرف درباره همکاری دوجانبه، مسائل بین المللی و توسعه پایدار گفتگو کردند.

وزارت ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا بیانیه‌ای به زبان اسپانیایی منتشر کرد که در آن از همکاری عربستان و ونزوئلا از طریق ائتلاف اوپک پلاس قدردانی کرد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و چندین کشور دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک هستند. اوپک پلاس شامل 13 عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت مانند روسیه، مالزی و مکزیک است.

به نظر می‌رسد پس از جنگ اوکراین که یکی از نشانه‌های آشکار تضعیف جایگاه جهانی آمریکا بود، برخی از متحدان این کشور با درک شرایط جدید جهانی اقدام به ایجاد موازنه در روابط خود کردند و در تلاش هستند تا اتکای خود را به آمریکا کاهش دهند. شواهد نشان می‌دهدکه اکنون توسعه روابط با چین در دستور سیاست خارجی بسیاری از کشورها و از جمله کشورهای خاورمیانه‌ای قرار دارد و رد این کشور را در اکثر تحولات اخیر می‌توان مشاهده کرد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1184245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =