تکرار سریال بی‌توجهی به اخطارها این بار در حادثه آتش‌سوزی بازار تهران / شهرداری چرا ناایمن‌ها را پلمب نمی‌کند؟

بنابر اعلام سازمان آتشنشانی انبار چسب بازار تهران که روز گذشته دچار حریق شد، بارها اخطار گرفته بود .

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بار دیگر آتش به جان یکی از مراکز تهران افتاد و روز گذشته انباری در بازار تهران طعمه حریق شد. بنابر آخرین گزارش سازمان آتش‌نشانی حریق به قدری گسترده بود که حدود ۴۰ باب مغازه از ۲۰ تا صد درصد خسارت دیدند و آتش‌ به مناطقی از پاساژهای مجاور هم سرایت پیدا کرد که آتش‌نشانان نگذاشتند دامنه آتش چندان فراگیر شود.

براساس صحبت‌های بابک یکتاپرست معاون سازمان اورژانس کشور حریق در انبار بازار چسب سه مصدوم داشته و سوختگی مصدومین بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

عملیات اطفای حریق همچنان به پایان نرسیده و بنابر گفته‌های سخنگوی آتش‌نشانی احتمال ریزش ساختمان به دلیل فرسودگی وجود دارد.

وجه اشتراک این حادثه با دیگر حوادث مشابه تعداد اخطارهایی است که مالکان دریافت می‌کنند اما بی‌توجه از کنار آن‌ها می‌گذرند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره این انبار چسب گفت: متأسفانه صاحبان این پاساژ به اخطارهای قبلی ما که این ساختمان ناایمن است توجه نکردند؛ ما حداقل چهار تا پنج مرتبه به مسئولان این پاساژ اخطار داده بودیم اما متأسفانه از نحوه چیدمان وسایل در انبارها و کیفیت سیم کشی‌ها مشخص است که هیچ ترتیب اثری به اخطارهای آتش نشانی داده نشده است.

حدود ۲ هفته پیش چند خیابان آن ورتر و در تقاطع خیابان مولوی و ولیعصر هم حریق گسترده‌ای رخ داد که خسارت‌های بسیاری داشت و نکته جالب توجه اینجاست که این ساختمان هم بارها اخطار گرفته بود.

معاون شهردار تهران درخصوص این انبارگفت:‌ انبار چندین اخطار داشته و ۵ اخطار فقط در سال ۱۴۰۱ از شهرداری ناحیه دریافت کرده بود. آخرین اخطار شهرداری هم هنوز بر روی درب این انبار موجود است. سازه‌ نامناسبی که در این ساختمان به صورت سوله وجود داشت و هواکش‌های بالادستی، باعث شدت گرفتن آتش شد. همچنین دیوارهای نامناسب و فنس‌های نامناسب، کار را برای آتش‌نشانان سخت کرده بود.

البته اخطار گرفتن و عمل نکردن موضوع جدیدی نیست و بعد از حوادثی مانند حریق ساختمان پلاسکو، ریزش متروپل آبادان و انفجار کلینیک سینا اطهر هم اعلام شد که هر کدام از این ساختمان‌ها بارها اخطار گرفته بودند. سوال اینجاست که چرا اخطارها منجر به پلمب و برخوردهای قهری نمی‌شود تا شاهد وقوع حوادث متعدد نباشیم؟

وظیفه شهرداری چیست؟

مهدی چمران رئیس شورای شهر بعد از حادثه آتش سوزی انباری در گمرک عنوان کرد که شهرداری باید وارد عمل شده و ساختمان اخطار گرفته را پلمپ کند. وی گفت: شهردار تهران و شهرداران مناطق باید ساختمان های که ناایمن هستند را با گذاشتن نیوجرسی ببندد. در شرایط کنونی اقتصادی آن همه وسایل سوخت و دود شد که ضرر به ثروت ملی است، وقتی چنین خطری را آتش نشانی پنج بار اخطار می‌دهد شهردار باید جلو کارشان را بگیرد.

لزوم تشکیل گروه‌های نگهداری از بناها

مهران قنبری مطلق عضو سازمان نظام مهندسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره اینکه چطور می‌توان ایمنی ساختمان‌ها را افزایش داد و از بروز حادثه جلوگیری کرد، گفت: نگهداری بنا مانند نگهداری از خودرو است، ما برای خودرو بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌دهیم و برای نگهداری ساختمان هم باید براساس مبحث ۲۲ مقررات ملی اصولی را رعایت کنیم. نگهداری اصولی ساختمان هم در افزایش طول عمر آن موثر است. اجرای کامل مبحث ۲۲ می‌تواند از هرگونه خطا در ساخت و ساز و نگهداری پیشگیری کند. ساختمان نباید به حال خودش رها شود؛ کماینکه رها کردن ساختمان‌ها حوادثی مثل پلاسکو و کلینیک سینا اطهر را رقم زد. در متروپل نظارتی در حین ساخت وجود نداشت که فاجعه رقم خورد.

وی ادامه داد: ما قانون داریم اما در اجرای آن دچار مشکل هستیم. ارگان‌ها و سازمان‌ها مانند استانداری، فرمانداری، راه و شهرسازی و مدیریت بحران به عنوان گروه‌های اجرایی در دولت موظف هستند که مجریان ذی صلاح وابسطه به نظام مهندسی استفاده کنند و از آن‌ها در نگهداری بناها بهره ببرند.

قنبری مطلق با اشاره به اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیاز به بازنگری دارد، گفت: ما باید به جای بازرسی‌های دوره‌ای گروهی ثابت برای نگهداری ساختمان‌ها داشته باشیم. یکی از مواردی که در نظام مهندسی تهران در حال پیگیری آن هستیم، افزایش میزان ایمنی در بهره‌وری و عمر مفید بنا است. برای رسیدن به این هدف باید به جای بازرسی، گروه نگهدارنده داشته باشیم تا بتوانیم عمر مفید بنا را به حداقل ۳۰ سال که استاندارد جهانی است برسانیم. با این روش هم اشتغال آفرینی خواهیم داشت و هم شاهد بهره‌وری مفید از سرمایه خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، صرفا اعلام کردن اسامی ساختمان‌های ناایمن و حتی اخطار دادن کافی نیست و لازم است که دستگاه‌های ناظر و اجرایی پای کار بیایند و برخوردهای جدی با مالکانی انجام شود که اخطارها را نادیده می‌گیرند. چراکه بسیاری از مراکز ناایمن محل تردد روزانه مردمی است که از ناایمن بودن ساختمان اطلاعی ندارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1184509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =