تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ دانشگاه های غیر دولتی و تحصیل در این دانشگاه ها هر چند امروز امری عادی شده است اما هنوز هم  دانشجویان با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند . علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است دانشگاه غیر دولتی  مثل دانشگاه آزاد می تواند مفید باشد و به بالابردن سطح علمی کشور کمک کند اما نه دانشگاه هایی که با نام غیر انتفاعی از دانشجو شهریه میگیرند و دانشجو باید در سوله درس بخواند.

او درباره وضعیت برخی از دانشگاه های غیر انتفاعی و شرایط اخذ شهریه گفت: «وضعیت دانشگاه های غیر دولتی و غیر انتفاعی متفاوت است. زمانی می توان گفت که یک دانشگاه به معنی واحد کلمه دانشگاه است، که اولین نیازش؛ که منابع انسانی است برطرف شود. خیلی از این دانشگاه های غیر انتفاعی در شهرستان ها حتی هیئت علمی هم ندارند.حال اینکه این مراکز چطور و چگونه به شکل دانشگاه در آمدند، خدا می داند!

اکثر دانشگاه های غیر انتفاعی، ساختمان های مدارس یا ساختمان های اداری استیجاری هستند که با اتاق های کوچک و بدون امکانات شروع به برگزاری کلاس های آموزشی، در سطح دانشگاه کردند. دانشگاه هایی که حتی امکانات اولیه را مانند خوابگاه، کتابخانه، کارگاه و... را برای دانشجویان فراهم نکرده اند.

او با اشاره به شرایط تشریح شده گفت: می توان این رفتار با دانشجو را یک نوع برده داری علمی دانست.

سلیمی درمورد بهبود وضعیت برخی دانشگاه های غیرانتفاعی قرار دادن امکانات در قبال شهریه، اضافه کرد: «در اینگونه دانشگاه ها متاستفانه هدف پیشرفت علم نیست و بیشتر این مراکز علمی، آموزشی تبدیل به بنگاه های اقتصادی شده اند و دغدغه یشان برطرف کردن نیاز های اقتصادی خودشان است تا پیشرفت علم.

امیدواریم وزارت علوم  برای این دانشگاه ها تصمیم اساسی بگیرد چرا که  در حال حاضر هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت این دانشگاه ها نشده است و حتی نحوه شکل گیری برخی دانشگاه های غیر انتفاعی  هنوز مشخص نیست و این موضوع کمی نگران کننده است.
کد خبر: 118486

وب گردی

وب گردی