مبادا روزی امر به معروف و نهی از منکر وسیله ای برای تفرقه و جدایی باشد/امر به امعروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد، جناح و دسته ای ندارد/دروغ و تهمت و رشوه خواری و بورسیه های تقلبی را منکر نپنداریم/چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق مپندارند/ یکی از بالاترین منکرات اختلاف و تفرقه است

 

زنجان- ایسکانیوز: رئیس جمهوری در سفر به زنجان در جمع مردم و در ورزشگاه این شهر گفت:خداوند این توفیق را به من و هیئت همراه داد که امروز مهمان مردم شجاع و دلاور زنجان باشیم. شهر انقلابی، شهر ایمان، دارالعلم، شهر شور و شعور حسینی و من خوشحالم که در آستانه ماه قیام امام حسین (ع) امروز در خدمت شما هستم.

وی افزود:سخن را از نکته ای که باید از قیام امام حسین بیاموزیم آغاز می کنم و آن گاه به مسائل مهم استان زنجام اشاره می کنم. پیام کربلا و ابی عبدالله الحسین(ع) پیام امر به معروف و نهی از منکر است که فرمورد "انی احب ان آمر بالمعروف" که مسیر دعوت جامعه به خیر و صلاح و سعادت و نجات جامعه بود. و آنچه ما باید از کربلا بیاموزیم آن که همه یکدیگر را به خیر و صلاح و معروف و عمل صالح و شایسته دعوت کنیم و اگر فردی و جمعی خدای ناکرده از مسیر هدایت فاصله گرفتند آنها را از منکرات نهی کنیم. یک نکته مهم این است که امر به امعروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد، جناح و دسته ای ندارد. هیچ کس نمی تواند بگوید من آمر به معروفم و هیچ کس نمی تواند گروهی را به عنوان عمل کننده به منکر متهم کند.

روحانی تاکید کرد:اصل قانون اساسی ما راجع به امر به معروف و نهی از منکر آن است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم. امر به معروف طبق آموزره های اسلام و طبق نص قانون ا ساسی ما یک عمل همگانی است یعنی باید شما بنده را به معروف دعوت کنید و نهی کنید از منکر و من باید در برابر شما همین تقاضا را داشته باشم. این نکته را به خوبی بر ذهن ها سپرده شود.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است. و بیاد داشته باشیم عمل متقابل است من شما را به خیر دعوت می کنم و شما بنده را به صلاح و شایستگی دعوت می کنید. مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیکتر جامعه به هم باشد و وسیله ای باشد برای اینکه همگان یکدیگر را به خیر دعوت کنند وسیله ای برای تفرقه و جدایی باشد.

رئیس جمهوی گفت: قرآن می گوید: قبل از مسئله امر به معروف و نهی از منکر اول باید پیوند ولایت ، پیوند محبت و اینکه هر کس نسبت به دیگری حالت سرپرستی دلسوزانه را داشته باشد. همه نسبت به هم احساس پیوند ولایت کنیم.

وی افزود: علاقمندم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مسئله امر به معروف انسجام و وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد. از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند بلکه همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند. مبادا فردا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود. اساس معروف امنیت است. اساس معروف برادری است. اساس معروف کرامت انسانی است. مبادا که منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم. دروغ و تهمت و رشوه خواری و بورسیه های تقلبی را منکر نپنداریم.

روحانی گفت: از صبح تا شب فقط یک مسئله و آن بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی کنیم. عزیزان من زنان ایران، زنان مسلمان با عفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند. چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق مپندارند.

وی گفت: درس عاشورا این است که همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین برای همین بود. باید کاری کنیم جوانان  ما شغل داشته باشند. به اعتقاد من طلبه در حدی که از آموزه های اسلام می فهمم منکری بالاتر از فقر و بیکاری نیست.

روحانی تصریح کرد: دست به دست هم دهیم با فقر مبارزه کنیم و به زندگی مردم توجه کنیم. برای جوانان عزیزمان به عنوان جوانان اندیشمند و متخصص شغل و کار فراهم کنیم. اگر می خواهیم معروف را ترویج دهیم اولین معروف توسعه در این کشور است. کشور ما باید در مسیر توسعه قرار گیرد.

وی با طرح این پرسش که چرا ایرانی مسلمان باید به یک کشور صنعتی غربی برود گفت: چرا یک جوان ایرانی باید حسرت زندگی آنان را داشته باشد. چه چیز ما کمتر از آنهاست. ایرانی دارای هوش، استعداد، محیط علم دانش است. سرزمین ما سرزمین برکت است. چرا به اختلاف دامن می زنیم. یکی از بالاترین منکرات اختلاف و تفرقه است.

رئیس جمهوری گفت: نگذاریم در جامعه ما تفرقه رخنه کند. نگذارید شکاف در جامعه ایجاد شود. یک عده گویی زندگیشان در شکاف تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم، شکاف بین این جناح و آن جناح است. به تفرقه دامن نزنیم. ما تابع همان حسین ابن علی هستیم که توبه حر را هم قبول کرد.

وی افزود: من در جامعه کسی را نمی یابم که گناهی بالاتر از حر مرتکب شده باشد و شآن عظیمی را در تاریخ چون حسین ابن علی نمی یابم. در برابر سری که حر خم کرد گذشت و او را در آغوش کشید. ما درس محبت و اتحاد و وفاق را از حسین ابن علی بیاموزیم و به هم نزدیکتر شویم. درس امام حسین به ما درس برداری و گذشت و قبول توبه از یکدیگر است. درس کربلا برای ما درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.

روحانی یادآور شد: شما می دانید شب تاسوعا همان شبی است که بزرگترین مراسم را شما در زنجان به پا می کنید که مایه غرور ایرانیان است. یا ابالفضل شما ایران را به حرکت وا می دارد. و در دل ها آشوب عشق به پا می کند. در همان شب امام حسین خیمه ای را به پا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد. امام حسینی که می داند فردا و پس فردا ایام شهادت او و یارانش است.اما به دنیا اتمام حجت کرد شب تاسوعا ساعات زیادی با عمر سعد مذاکره کرد. به ما یاد داد حتی با دشمن و خصم ما باید به گونه ای رفتار کنیم که منطق دنیا ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند. ما در سایه تعامل سازنده امروز با قدرت های بزرگ مذاکره می کنیم در اولین قدم ها پارسال به پیروزی هایی دست یافتیم. امید ما به خداوند و ارواح طیبه ائمه است.

وی تاکید کرد: اما پشتیبانی شما مردم و هدایت رهبری به عنوان پشتوانه اصلی مذاکرات ماست. ما به تعامل سازنده با جهان به حول قوه الهی ادامه می دهیم. ملت بزرگ ایران بداند ما از حق و حقوق مردم کوتاه نمی آییم اما در عین حال با همه قدرت در پی آن هستیم تا دیوار تحریم را برای همیشه از میان برداریم.درود بر همه شما مردم.

وی خطاب به مردم زنجان گفت:دولت به عنوان خادم شما هر قدمی بردارد در برابر ایثار و کرامت و در صحنه بودن شما کاری انجام نداده است. ما به زنجان آمدیم تا چهره نورانی ولایت مدار شما را زیارت کنیم و پیشنهادات و مطالبات شما را بشنویم. ما آمدیم تا با هم بنشینیم تا برای توسعه زنجان با هم همفکری کنیم. انشاالله با تصمیماتی که در شورای اداری فردا جزییاتش اعلام می شود 71 پروژه برای استان زنجان ظرف سال 93 و 94 اجرایی و به اتمام خواهد رسید.

رئیس جمهوری گفت: مبلغ 387 میلیارد تومان برای این پروژه ها مدنظر قرار دادیم. قول ما این است که امسال همه این طرح ها به اتمام برسد و مردم عزیز این استان از این طرح ها استفاده کنند. چند طرح مهم دیگر هم هست که ان شالله در عمر سه ساله باقیمانده از دولت یازدهم عملیاتی می شود. اولین طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان قزوین است. من در تهران این طرح را به عنوان طرح اولویت دار دانستم و وزارت راه را مکلف کردم کار این پروژه را آغاز کند. مورد دوم توسعه دانشکده های صنعتی در استان زنجان است. برخی از رشته های مهندسی در این استان وجود دارد. و برخی در استان نیست.

وی افزود: طرح سوم گازرسانی به روستاهایی است که امروز از نعمت گازر برخوردار نیستند. 320 روستای بالای 20 خانوار در این استان وجود دارد که لوله کشی گاز ندارند. امیدواریم از امروز این طرح ها شروع شود و ظرف این سه سال اجرایی شود. استان زنجان جزو اولین استان هایی است که همه روستاهایش دارای گاز باشند.مسئله چهارم اینکه استان زنجان به عنوان یکی از مراکزی است که استان های دیگر را به هم وصل می کند. انشاالله پتروشیمی استان را توسعه می دهیم. ما در خصوص مشکلات در این زمینه در تهران بحث کردیم.

 
کد خبر: 118496

وب گردی

وب گردی