ارائه مشاوره شغلی به دانشجویان توسط استاد راهنما/ آیین‌نامه پس از تدوین به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود

وزیر علوم گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئین‌نامه‌ای است که بر اساس آن دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغ التحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس سرآمدان آموزشی که یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: زندگی همراه با آرامش امروز شهروندان مدیون مجاهدت‌های رزمندگان گذشته و امروز است. به همین دلیل، باید قدردان این فداکاری‌ها بوده و به فرزندانمان هم این قدرشناسی را آموزش دهیم.

بررسی فرسودگی شغلی در مقایسه با افسردگی

وی افزود: خداوند به انسان سه پدر و مادر داده است. یکی پدر و مادری که به انسان زندگی می‌بخشند، دوم پدر و مادری که به انسان می‌آموزند و سوم پدر و مادری که به انسان همسر می‌دهند. شاگردان باید قدردان معلمان خود باشند.

زلفی گل گفت: هدف از برگزاری مراسم تقدیر، فقط گرامیداشت تعداد محدودی از افراد برتر نیست، بلکه هدف انتقال یک پیام به افرادی است که فعالیت علمی دارند و همچنین ایجاد یک جریان علمی است. 

وزیر علوم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور موضوع دانشگاه پیشرو را مطرح کردند. پیشرو در مقابل پیرو قرار دارد. من این سوال را مطرح می‌کنم که دانشگاه پیشرو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ دانشجویان و استادان دانشگاه پیشرو چه خصوصیاتی دارند؟ همچنین برنامه درسی، فضای خوابگاهی یا ورزشی این دانشگاه چه مولفه‌هایی دارد؟

وی تصریح کرد: دانشگاه پیشرو، نیازسنج و نیازآفرین است. دانشگاه باید نیازهای روز جامعه را درنظر بگیرد. دانشگاه پیشرو فقط نباید در نیازسنجی مسائل فعلی باقی بماند، بلکه باید نیازآفرینی هم داشته باشد. به این معنا که نیازهای آینده جامعه را شناسایی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند.

زلفی گل تاکید کرد: دانشگاه پیشرو برای نیازهای آینده فرزندان جامعه هم برنامه دارد. نیازهایی مانند اشتغال، ازدواج و فرزندآوری. دانشگاه پیشرو مزیت‌های ایجادی با خود به همراه دارد. به این معنا که دانش و فناوری‌ می‌آفریند که ثروت و قدرت جدید خلق می‌کند. باید مزیت‌های جدید را ایجاد کرد. از طریق فناوری و نوآوری می‌توان دانش و قدرتی را خلق کرد که وجود نداشته است.

وزیر علوم افزود: دانش و فناوری به ما کمک می‌کند که اعماق اقیانوس‌ها را هم به تصرف خود درآوریم. به همین دلیل، باید به دانشگاه و دانشمند اعتماد کرد و فرصت پرواز برای آن‌ها را فراهم آورد. قوانین نباید برای دانشمندان سقف تعیین کند و آن‌ها را محدود کند. تعیین سقف حقوق برای استادان، نادرست است. چرا که استادی ممکن است در یک قرارداد با صنعتی درآمد چندین برابری برای دانشگاه به ارمغان بیاورد.

زلفی گل گفت: پیام کرسی های نظریه پرداز این است که انسان آزاد اندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط طوری فراهم شود که انسان‌ها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمی دهد، باید این موضوع را اصلاح کنیم. نخبگان و استادان دانشگاهی با تاسیس یک شرکت باعث اشتغال هزاران انسان می شوند.  

وزیر علوم تاکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئین نامه ای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغ التحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاه ها ابلاغ می کنیم. 

در ادامه، محمود رضا آقا میری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی ضمن خوشامد گویایی حاضران در جمع گفت: یکی از  دو دغدغه مهم مقام معظم رهبری لزوم توجه به کرسی های نظریه پردازی است و ایشان تاکید ویژه ای روی این مسئله دارند که جامعه دانشگاهی هم باید نسبت به آن فعال و پویا باشد.

حرکت دانشگاه‌ها به سمت حکمرانی برنامه‌محور، استادمحور و دانشجوپرور

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه اجلاس سرآمدان آموزشی با بیان این که رهبری در بیانیه گام دوم تاکید بسیاری بر علم، دانش و پژوهش دارند، اظهار کرد: رهبری در ابتدای این بیانیه نقش دانشگاه‌ها را در تمدن نوین اسلامی تشریح می‌کنند. دانشگاه‌ها باید با ریل‌گذاری‌های جدیدی در حوزه دانشگاه در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: برنامه وزارت علوم در این راستا، تحقق همین موضوع است. آیین‌نامه‌هایی هم در این زمینه ابلاغ شده است. تمدن جدید غرب مرهون دستاوردهای دانشمندان مسلمان است‌. هم‌اکنون الگوی دانشگاه‌ها در حکمرانی بر اساس دانشجومحوری و استادمحوری است. طبق مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی، قرار شد که برنامه دانشگاه‌ها به برنامه‌محوری، استادمحوری و دانشجومحوری حرکت کند.

عموعابدینی با بیان این که برترین افراد در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری مورد تقدیر قرار می‌گیرند، گفت: اما در این اجلاس برای نخستین بار استاد از نظر حکیم‌پروری و تربیت دانشجو مورد تجلیل قرار می‌گیرند. امسال هفته معلم را به دهه سرآمدی تغییر دادیم. در این مسیر، بیش از ۱۱۰ نفر که بیش از ۳۰۰ امتیاز از ۴۰۰ امتیاز را آورده بودند، بررسی و غربالگری شدند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها بزرگ دنیا مدل حکمرانی برنامه‌محور، استادمحور و دانشجوپرور دارند. دانشگاه‌های ایران هم بر اساس برنامه هفتم توسعه در همین مسیر حرکت خواهد کرد. آیین‌نامه‌ پذیرش دانشجوی استادمحور یکی از اقداماتی است که در این راستا تدوین شد. ارمغان اجلاس سرآمدان آموزشی رسیدن به جایزه حکمت و دانایی بوده و سالانه ۲۰ نفر در این حوزه انتخاب می‌شوند. قصد داریم ۲ سال یکبار به سه نفر جایزه حکمت و دانایی اهدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =