حقوق بشر آمریکایی از ادعا تا واقعیت!

مرتضی صادقی ده صحرایی*

گروه دانشگاه ایسکانیوز- آمریکا در راستای تحقق سیاست خارجی خود و برای رسیدن به اهدافش اقداماتی که انجام می‌دهد، موضوعی است که عموم ایرانیان هر روز به آن مبتلا هستند. زمانی که آمریکا توافقی می‌کند و مجدد از آن خارج می‌شود یا عقب گردی اگر بزنیم بدون هیچ سند و مدرکی اقدام به انهدام هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آسمان می‌کند و با این اقدام و نیز با این عمل تحریم‌ها را گسترش داده و زندگی تک‌تک مردم ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  

پس از این جهت باید به موضوع افشای حقوق بشر آمریکایی توجه کرد و در آن به کنکاش پرداخت تا این موضوع در سطح کلان فهم شود.   با این اوصاف قاعدتا این سؤال پیش می‌آید که وضعیت حقوق بشر در آمریکا چگونه است و آمریکای مدعی، در داخل کشور خود چقدر به مسائل حقوق بشری توجه می‌کند؟   اتفاقاتی که در طی سالیان گذشته در کشور آمریکا رخ داده است؛ همچون تظاهرات گسترده‌ای که علیه نژادپرستی در آمریکا اتفاق افتاد و شاهد سرکوب آن بودیم و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی گسترده‌ای که در آمریکا وجود دارد، همگی نشان دهنده آن است که درصد قابل توجهی از مردم آمریکا از وضعیت حقوق بشر در کشور خود راضی نیستند. 

برای کشوری که ادعای ابر قدرتی دنیا را دارد و منابع مختلفی را از جای‌جای دنیا به غارت برده است، وجود این تعداد افراد بی‌خانمان و افرادی که بیمه ندارند و همچنین تعداد زیاد افراد گرسنه که بر اساس آمار ۴/۱ مردم آمریکا را شامل می‌شود، همه و همه نشان دهنده واقعیت آمریکاست که هم در حوزه نژادپرستی و هم در حوزه اقتصادی مردم خود را تحت فشار قرار داده است.  

علاوه بر این‌ها دیکتاتوری دو حزبی حاکم بر سیاست آمریکا، عاجز از حل مشکلات داخلی این کشور است. اگر دولتی در حوزه حقوق بشر دغدغه‌مند است و توانایی مالی کمک به مردم خود را داشته باشد، نباید در این سطح از مشکلات داخلی در عذاب باشد. 

آمریکا همچنین در حوزه زندانیان سردمدار است و رتبه یک دنیا را دارد. تعرض به زنان نیز به دلیل مشکلات عدیده فرهنگی در این کشور بسیار است. با توجه به آمار، در آمریکا از هر سه زن به یک نفر تعرض شده است. در واقع بحث تعرض به زنان در این کشور بسیار گسترده است و در همه سطوح رخ می‌دهد. حتی در سطح ریاست جمهوری کشور! البته این مورد چون توسط فردی مشهور رخ داده است (اشاره به دادگاه ترامپ و محکومیت او به پرداخت ۵ میلیون دلار به دلیل تعرض جنسی) در اخبار بین المللی بازتاب یافته ولی از این دست موارد به وفور در آمریکا اتفاق می‌افتد که حتی به دادگاه هم نمی‌رسند، چه رسد به آنکه بازتاب رسانه‌ای یابند. 

در آمریکا حتی در حوزه پرداخت هم با نقض حقوق زنان مواجه هستیم. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در آمریکا در ازای هر یک دلاری که یک مرد در ازای کار مشابه و تحصیلات مشابه دریافت می‌کند به یک زن فقط ۷۲ سنت پرداخت می‌شود. یعنی چیزی حدود ۳۰ درصد کمتر از مردان!  

با در نظر گرفتن تمام این موارد شاهد آنیم که خانواده و جنس زن در آمریکا با وضعیت اسف‌باری روبه‌رو بوده و نهاد خانواده تضعیف گشته است. البته آمریکا با تبلیغات معکوس و دروغگویی وضعیت جامعه خود را به گونه‌ای دیگر بازنمایی کرده و بخشی از مردم دنیا من جمله مردم ایران ذیل این تبلیغات ممکن است نگاه غیرواقعی به این کشور داشته باشند. در نتیجه باید دقت کرد که آنچه آمریکا تبلیغ می‌کند با واقعیت موجود متفاوت است. 

از طرفی باید به مبانی فکری و حقوقی حاکم بر آمریکا اشاره کرد و گفت که تفکر حاکم در آمریکا تفکر لیبرال دموکراسی است. در این تفکر نظر فرد اصالت می‌یابد و چون منافع فرد اصالت پیدا کرد، اخلاق در آن سیستم جایگاهی نمی‌یابد! نه اینکه ندانند اخلاق مسئله مهمی است؛ بلکه به دلیل منافعشان نمی‌توانند آن را اجرا کنند؛ چرا که با منافعشان در تضاد است و ایجاد تناقض می‌کند. 

در این کشور ریشه فکری در نهایت با داروینیسم همراه می‌شود (ابقای موجودات قوی و نابودی موجودات ضعیف) مفهومی که با ورود به مسائل اجتماعی و فرهنگی، موضوع داروینیسم اجتماعی را مطرح کرد و نهایتاً طبق این نظریه اقشار ضعیف‌تر در جامعه که زنان هم یکی از این اقشار محسوب می‌شوند؛ محکوم به نادیده گرفته شدن هستند و در نتیجه حقارت زن نتیجه‌ای گریز ناپذیر است. 

در پایان باید گفت، این دلایل همگی دست به دست هم می‌دهند و وضعیت حقوق بشر در آمریکا را دچار چالش‌های مختلف می‌کنند. به همین دلایل نیاز است که یک بازه زمانی مثل هفته حقوق بشر آمریکایی که اتفاقاً در آن هفته چند حادثه تاریخی در نقض حقوق بشر مردم ایران توسط آمریکا رخ داده است در نظر گرفته شود و این موضوع به صورت سالیانه برجسته شود.  

*مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد 

انتهای پیام/  

کد خبر: 1187998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =