هوش مصنوعی مانع تقلب دانشجویان می‌شود/ امضای پنهان متون تولید شده توسط چت GPT

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است که هوش مصنوعی مانع تقلب دانشجویان می‌شود؛ چون متونی که توسط هوش مصنوعی مولد تولید می‌شود، امضای پنهان دارند.

بهروز مینایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ایسکانیوز، با بیان این که کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تا پیش از چت GPT بسیار مثبت بود، اظهار کرد: هوش مصنوعی در زمینه بهبود وضعیت آموزشی دانشجویان و دانش‌آموزان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توان وضعیت تحصیلی دانشجویان شامل اُفت یا پیشرفت را تحلیل کرد و الگوی تحصیلی آن‌ها را به دست آورد.

هوش مصنوعی آینده آموزش ایران را تغییر می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به این که داشتن الگوی تحصیلی دانشجویان کمک می‌کند که عملکرد این افراد در ترم‌های آینده پیش‌بینی شود، افزود: در صورت نامناسب بودن عملکرد دانشجو می‌توان به او یا والدینش هشدار داد که به احتمالا ۹۰ درصد موفق به پاس کردن درس نمی‌شود. در این شیوه دلایل نمره پایین دانشجو هم مشخص می‌شود.

وی با تصریح بر این که دسته‌بندی دانشجویان یکی دیگر از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش است، گفت: به این معنا که دانشجویان بر اساس سطح استعداد، وضعیت سبک زندگی و محیط زمانی-مکانی خوشه‌بندی شده و در نتیجه برنامه‌های درسی متفاوتی برای آن‌ها ارائه شود. به طوری که دروس و تکالیف با توجه به سطح استعداد دانشجویان طراحی شود.

مینایی تاکید کرد: هوش مصنوعی ادعا می‌کند که نه تنها دانشجویان را بر اساس استعداد خوشه‌بندی می‌کند، بلکه می‌تواند آموزش‌ها و تکالیف را شخصی‌سازی کند. هوش مصنوعی با انجام چند تست می‌تواند استعداد افراد را تشخیص دهد. در این شیوه، احتمال تقلب کردن از سوی دانشجویان به صفر می‌رسد؛ چرا که سوالات امتحان دانشجویان منحصر به فرد است و اگر ۴۰ دانشجو هستند، ۴۰ نمونه سوال طراحی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این شخصی‌سازی انجام شود و مشکلات عملکرد دانشجویان استخراج شود، می‌توان تشخیص داد که دانشجو در امتحان سوالات را بر اساس حدس جواب می‌دهد یا بر اساس فکر و تحلیل. هوش مصنوعی می‌تواند بخشی از مشکلاتی که در آموزش حضوری وجود دارد را برطرف کند.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی ۲ نوع دستیار می‌تواند تعریف کند، نخست دستیاری برای استاد و دوم دستیاری برای دانشجو. دستیار دانشجو در زمینه‌های تفکر، هشدار انجام تکالیف و رفع نقاط ضعف کاربرد دارد. این دستیاران می‌توانند عملکرد دانشجویان را ارزیابی کرد و به استاد کمک کند که بر اساس شرایط دانشجو تدریس کند.

مینایی در مورد جلوگیری از تقلب‌ به وسیله هوش مصنوعی گفت: استادان می‌توانند به کمک ابزارهایی مانند ZeroGPT صحت تکالیف دانشجویان را بررسی کنند. معمولا متونی که توسط هوش مصنوعی مولد تولید می‌شود، امضایی پنهان دارند. ابزارهایی مانند ZeroGPT می‌توانند این امضای پنهان را تشخیص دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که برخی کشورها مانند امارات مشوق دانشجویان برای استفاده از چت GPT هستند، افزود: از سوی دیگر کشورهای اروپایی استفاده از این ابزار را ممنوع اعلام کرده‌اند. در ایران هم دانشجویان دکتری اجازه استفاده از رباط‌های گفت‌وگوگر خودکار را ندارند.

وی اظهار کرد: به نظر من اگر نحوه استفاده صحیح از این ابزارها برای دانشجویان توضیح داده شود، وقت کمتری از دانشجویان برای پیدا کردن مطالب گرفته می‌شود. البته تنظیم‌گری محتوا باید توسط دانشجویان انجام شود. ما در جهان امروز ناگزیر هستیم از فناوری‌های جدید استفاده کنیم؛ اما نباید اجازه دهیم استفاده از این ابزارها به ضعف قوای فکری و جسمی انسان منجر شود. به همین دلیل، می‌توان گفت هوش مصنوعی تهدیدی است که می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

مینایی با بیان این که هوش مصنوعی جدیدمدعی است که می‌تواند جای خلاقیت و تفکر انسان را بگیرد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، انسان اوج انسانیت خود را به ماشین واسپاری خواهد کرد. درست است که با قدرت گرفت هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل مانند ترجمه کردن یا داستان‌نویسی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. در این مسیر، افرادی که استفاده از هوش مصنوعی را یاد نگیرند و از آن استفاده  نکنند، عقب می‌مانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =