ایران رتبه ۴ تولید نفت در اوپک را پس گرفت

پس از یک سال و ۷ ماه، ایران دوباره به جایگاه چهارمی تولید نفت در اوپک بازگشته و کویت در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جدیدترین آمار تولید نفت ایران به نقل از منابع ثانویه در گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۵۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

کاهش قیمت نفت سنگین ایران

ایران در ماه می (اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

بر اساس گزارش‌های اوپک، ایران در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار بشکه، در ماه مارس (اسفند ماه ۱۴۰۱) ۲ میلیون و ۵۷۷ هزار بشکه، در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۱) ۲ میلیون و ۵۷۴ هزار بشکه، در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۱) ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.


میزان تولید ایران در دسامبر (آذر ماه) ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار بشکه نفت در روز، در ماه نوامبر (آبان ماه) ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار بشکه نفت در روز، در ماه اکتبر (مهر ماه) ۲ میلیون و ۵۶۱ هزار بشکه نفت در روز بوده است.

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را از کویت پس گرفته و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود، اما در ماه نوامبر ۲۰۲۱ یعنی آبان ماه ۱۴۰۰، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

اکنون پس از یک سال و ۷ ماه، ایران دوباره به جایگاه چهارمی تولید نفت در اوپک بازگشته و کویت در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۹ میلیون و ۹۹۸ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۸۹۴ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

کویت با تولید ۲ میلیون و ۵۵۱ هزار بشکه در روز پنجمین تولیدکننده اوپک است.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین تولیدکننده‌ بزرگ نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

با توجه به اینکه ایران در ۳ ماه نخست سال جاری میلادی روزانه ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه نفت تولید کرده است، تولید نفت این کشور در سه ماه دوم، افزایش ۱۲۱ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

ایران در سه ماهه دوم امسال ۲ میلیون و ۶۹۲ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.

همچنین تولید نفت ایران در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ روزانه ۱۲۴ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد. ایران در آن زمان روزانه ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه و در سه ماهه دوم روزانه ۲ میلیون و ۶۹۲ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =