سند افتخار دانشگاه آزاد اسلامی/ کرسی‌های آزاداندیشی روحیه تحقیق و پژوهش را در دانشجویان زنده کرد

مرحله نهایی سومین دوره رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با رقابت ۶۴ تیم امروز با معرفی برترین‌ها به کار خود خاتمه داد تا این دوره از رقابت‌ها نیز به عنوان سندی دیگر از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری بر تارک افتخارات این دانشگاه ثبت و ضبط شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها که بنده مکرّر این را تکرار کرده‌ام و تأکید کرده‌ام و توصیه کرده‌ام؛ و خب خیلی پیشرفتی نداشته.» این گزاره را رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی خود با دانشجویان سراسر کشور در تاریخ اول خردادماه سال 1398 فرمودند. سخنانی که تأکید داشت راه آزاداندیشی از کرسی‌های دانشگاهی می‌گذرد و در همان راستا مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای عمل به منویات و دغدغه‌های رهبری اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در قالب مسابقات و مناظرات دانشجویی کردند و تاکنون 3 دوره از این رقابت‌ها با مشارکت دانشجویانی از سراسر کشور انجام شده و امروز مرحله پایانی سومین رویداد در واحد تهران مرکزی برگزار می‌شود.

برگزاری این رویدادها به عنوان نخستین اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی مولود دانشگاه آزاد اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در پیامی به نخستین دوره این رویداد تأکید فرمودند: «اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت‌کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد ان‌شاءالله».

شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی روحیه تاب‌آوری دانشجو را افزایش می‌دهد 

بنابراین بی‌تردید این رویداد ایستگاه پایانی نخواهد بود و به تعبیر مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاد اندیشی نه تنها در دانشگاه آزاد اسلامی بلکه در سراسر دانشگاه‌های کشور باید تداوم داشته باشد. تأکید بر ادامه این قبیل رویدادها در دانشگاه به این دلیل است که دانشگاه بهترین بستر برای گفتگو و نیز ظهور و بروز ایده‌های نو می‌باشد. اگر در یک بررسی اجمالی مقاطع حساس و بحران‌های رخ داده در کشورمان را کندوکاو کنیم بی‌تردید یکی از عواملی که به بیشتر این بحران‌ها دامن زده عدم فضای گفتگو یا به عبارتی تضارب آرا است.

برگزاری رویدادهایی همچون کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه یک راهکار خلاقانه برای برون رفت از بسیاری از چالش‌های روز کشور و نیز تولد ایده‌های بکر برای حل مساله است. در سایه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی علاوه بر تقویت مهارت‌هایی همچون سخنوری و فن بیان، تحقیق و مطالعه، شنیدن صدای مخالف و واکنش علمی و مستند؛ بزرگترین بستر برای آزاداندیشی و از همه مهمتر «روشنگری» در یک فضای رقابتی فراهم می‌شود که عقاید گوناگون علاوه بر اینکه فرصت اظهارنظر و شنیده شدن پیدا می‌کنند متقابلا با مبانی فکری دیدگاه مخالف خویش هم آشنا می‌شوند و بی‌شک از دل همین آشنایی‌ها راهکار و نتیجه استخراج می‌شود.

با توجه به اینکه اسفندماه جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز کشور در پیش داریم این اقدام عملی دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را در راستای بصیرت‌افزایی و روشنگری حاصل از فضای تعامل و گفت‌وگو را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم شاهد تداوم این حرکت‌ها با رویکردهای خلاقانه و همکاری رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در انعکاس این رویداد بزرگ، باشیم.

این دوره از رویداد دانشگاه آزاد اسلامی با حضور تیم‌های دانشجویی در سه مرحله برگزار شده است که مراحل درون واحدی و استانی این رویداد به عنوان مراحل اول و دوم برگزار شده‌اند و مرحله سوم به صورت حضوری در واحد تهران مرکزی برگزار شد و اختتامیه آن نیز عصر امروز شنبه ۲۴ تیرماه برگزار می‌شود.

در مرحله نخست و دوم سومین دوره رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت درون واحدی و استانی در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد، ۵ هزار و ۷۵۰ تیم ۵ نفره شرکت داشتند.

در مرحله کشوری هم که دور نخست آن به صورت مجازی برگزار شد، ۴۲۵ تیم ۵ نفره در چهار گرایش با محورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شرکت کردند و در نهایت در بخش دوم و حضوری مرحله کشوری، ۶۴ تیم ۵ نفره در این رقابت‌ها شرکت داشتند.

۸۰ میلیون تومان جایزه نقدی برای تیم‌های اول تا چهارم

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون جوایز سومین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: برای تیم‌های اول تا چهارم در مجموع ۸۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است اما در مراحل قبلی اهدای جوایز توسط واحدها و در قالب تخفیف‌های دانشجویی و کارت هدیه انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در برگزاری این رقابتها برای ما اهمیت دارد اصل رقابت فکری، تضارب آرا، هم نوایی و هم صدایی است.

مطلبی در خصوص انتخاب داوران در مرحله کشوری هم گفت: ما سعی کردیم یک گستره کشوری را درنظر بگیریم و به این صورت نباشد که داوران صرفا از تهران انتخاب شوند بنابراین ما داوران را از سراسر کشور مدنظر قرار دادیم لیستی بر این اساس تهیه و طبق سابقه و رتبه در این کرسی‌ها، تعدادی انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره بنا داریم تا یکسری برنامه‌های مستند تهیه کنیم و از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دعوت کنیم و این مستندسازی ها را در دانشگاه استفاده و پخش کنیم؛ در واقع از ظرفیت تیم های شرکت کننده برای هرچه باشکوه تر برگزار کردن دوره های بعدی بهره ببریم.   

وی با بیان اینکه پس از پایان این دوره ما قطعا آسیب شناسی خواهیم داشت و نقاط قوت و ضعف را شناسایی می‌کنیم، افزود:  برگزاری این رقابت‌ها قطعا یک گفتمان و تضارب آرا ملی را نهادینه خواهد کرد البته ما در ابتدای راه هستیم و هرچه جلوتر برویم این فرهنگ گفتگو نهادینه خواهد شد.

کرسی‌های آزاداندیشی روحیه تحقیق و پژوهش را در دانشجویان زنده خواهد کرد

سرپرست تیم کرسی آزاداندیشی «فانوس» نیز که از استان سمنان و در حوزه اجتماعی در سومین رویداد کرسی‌های آزداندیشی شرکت کرده‌اند؛ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: این رویداد برای دانشجویان بسیار خوب بود و علاوه بر ایجاد هیجان و نشاط در آنها این انگیزه را در آنان به وجود آورده که به دنبال سرچ و تحقیق بروند چرا که متاسفانه دانشجویان امروز چندان اهل تحقیق و پژوهش نیستند.

زهرا توپال با تاکید بر اینکه شرکت در رویدادهایی چون کرسی های آزاداندیشی روحیه تحقیق و پژوهش را در دانشجویان زنده خواهد کرد، افزود: برگزاری این کرسی‌ها باعث میشود تا دانشجویان تمرکز کافی بر روی موضوعات داشته باشند و اینکه در نهایت منجر به ارائه راهکار می‌شود بسیار ستودنی است و از اینکه دانشجو به سمت مسیرهای دیگر منحرف شود جلوگیری می‌کند.   

وی اضافه کرد: دانشجویان ما با شرکت در چنین رویدادهایی یاد میگیرند که به نظرات یکدیگر احترام بگذارند و بیشتر پیرامون مسائل اطراف‌شان تعقل و تفکر کنند.

سرپرست تیم کرسی آزاداندیشی فانوس ایجاد روحیه نقدپذیری و فراهم شدن فضای تعامل و گفتگو را از دیگر ویژگی‌های کرسی‌های آزاداندیشی دانست و گفت: بچه های ما در این فضا بی‌تفاوت نیستند بلکه دنبال راهکار می‌گردند که بسیار ارزشمند است.

 از رتبه‌های برتر در برنامه‌های تلویزیونی و در حضور مسوولین برای مناظره دعوت کنند 

سرپرست تیم کرسی آزاداندیشی «نون والقلم» نیز در گفت‌وگو با ایسکانیوز خاطرنشان کرد: امیدوارم کرسی‌های آزاداندیشی برای اعضای هیأت علمی و کارمندان هم برگزار شود چراکه بهره‌وری را در دانشگاه افزایش می‌دهد و آثار مثبت بسیاری خواهد داشت.

جلیل اکبرزاده با اشاره به اینکه تیم ما در محور فرهنگی و از کرمانشاه در این دوره از رقابتها شرکت کرده است، ادامه داد: وقتی تیم‌های برتر مشخص می‌شوند در نهایت چه اتفاقی می‌افتد؟ بنابراین ای کاش از رتبه‌های برتر در برنامه‌های تلویزیونی و در حضور مسوولین برای مناظره دعوت کنند که در افزایش انگیزه هم بسیار موثر است.  

وی در پایان افزود: شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی روحیه نقدپذیری را در دانشجویان افزایش می‌دهد ضمن اینکه پاسخ به زبان علمی، مستند و با منبع در واکنش به قضاوت‌ها و انتقادات مزیت بزرگ این رویدادها محسوب می‌شود.  

ایده‌های تیم‌های برتر در قالب بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شود

سرپرست تیم کرسی آزاداندیشی «سباط» هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: رویداد کرسی‌های آزاداندیشی از این جهت که مولود دانشگاه و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری است؛ سند افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.

اسماعیل خادمی اردکانی با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی فضایی آرام و بدون حاشیه برای بیان ایده‌های دانشجویان است، افزود: پیشنهاد می‌کنم برای دوره‌های بعدی مقاطع تحصیلی جدا شود و به جای موضوعات کلان کشوری موضوعات دانشگاهی که برای دانشجو کاربرد دارد مطرح شود ضمن اینکه از برترین‌های دوره در رسانه‌ها دعوت و یا مطالب آنها در قالب بانک اطلاعاتی استفاده شود.  

اگر کلیدواژه‌ها گسترده‌تر باشند دانشجو به بیان اعتقاد واقعی خود نزدیک‌تر می‌شود

سرگروه تیم کرسی آزاداندیشی دختران ایران با تأکید بر اینکه  شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی روحیه تاب‌آوری دانشجو را افزایش می‌دهد، گفت: در چهارچوب کرسی‌های آزاداندیشی آموختم که وقتی انتقادی مطرح می‌شود اگر به جا و سازنده نباشد نیازی نیست که همان لحظه واکنش نشان بدهم بلکه باید صبر کنم و در موقع مناسب پاسخ بدهم.  

نگار حسین‌پور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه در کنفرانس‌های دانشگاه به دلیل قدرت و فن بیان، موفق ظاهر شدم به پیشنهاد یکی از اساتید دروس اختصاصی‌مان به همراه تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایم وارد کرسی‌های آزاد اندیشی شدیم در صورتی که تا پیش از این هیچ شناختی از کرسی‌های آزاداندیشی نداشتیم.    

وی ادامه داد: جذابیت دیگر شرکت در این کرسی‌ها از نظر من تجمیع فرهنگ‌های مختلف در این رویداد است که برای من یک تجربه جدید است و ما باید با هم تعامل و سازگاری داشته باشیم بنابراین به نظر من شرکت در این کرسی‌ها روحیه تاب‌آوری ما را افزایش می‌دهد.

سرگروه تیم کرسی آزاداندیشی دختران ایران به گزاره‌ها و مناظراتی که تا کنون برگزار شده است هم اشاره و اظهار کرد: گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که با گزاره صددرصد موافق نیستیم اما ناچاریم که از آن دفاع کنیم بنابراین به نظر من نباید دانشجو به تعدادی کلید واژه محدود شود بلکه باید دست دانشجو در انتخاب کلیدواژه باز باشد چون در این صورت دانشجو می‌تواند نظر و اعتقاد واقعی خودش را بیان کند.

نیما اسکندری؛ سخنران اول تیم کرسی آزاداندیشی «آزاداندیشان» که در محور اجتماعی و از آذربایجان شرقی در این دوره از رقابت‌ها شرکت کرده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: یکی از مزایای این دوره این است که زمانی که گزاره را خودشان تعیین می‌کنند باعث می‌شود که فکر ما باز و به سمت استدلالی شدن برود در واقع دایره اطلاعاتی ما به حدی گسترده می‌شود که با مبنای فکری مخالفین هم آشنا می‌شویم.  

اسکندری تصریح کرد: هدف کرسی‌های آزاداندیشی دیالوگ نه بلکه دیالکتیک است به این معنا که تعامل عمقی‌تر و فلسفی‌تر مدنظر هست و روی تضادها و تعارضات تمرکز می‌شود و از دل آنها نتیجه بیرون کشیده می‌شود.  

وی با تاکید بر اینکه در کرسی‌های آزاداندیشی اخلاق حرفه‌ای تقویت می‌شود، افزود: در این کرسی‌ها صرفا نقد به محتوا صورت می‌گیرد نه شخص؛ در مورد شیوه برگزاری هم تا مرحله آنلاین همه چیز عالی بود اما حضور ۱۶ تیم در مرحله حضوری اندکی کار را دشوار می‌سازد و اگر در حد ۴ تیم برگزار شود کار آسانتر پیش می‌رود.  

با شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی خودمان را به چالش می‌کشیم

زهرا سعیدی؛ سرگروه تیم کرسی آزاداندیشی «اندیشه دانشجویی» نیز که از بوشهر و در محور اجتماعی در سومین رویداد کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: امکانات رفاهی این دوره از رقابت‌ها بسیار خوب بود و با توجه به اینکه از سراسر کشور در این رویداد شرکت کرده بودند؛ مدیریت بسیار خوبی هم صورت گرفت و کادر اجرایی و کارشناسی شبانه‌روز زحمت کشیدند.  

سعیدی با بیان اینکه از برگزارکنندگان رویداد درخواست می‌کنم فرآیند انتخاب داوران هم به گونه‌ای باشد که صرفا از تهران نباشند و گزاره‌ها نیز برای فرصت تمرین بیشتر زودتر اعلام شوند، ادامه داد: با شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی خودمان را به چالش می‌کشیم و روحیه رقابت‌طلبی هم در ما تقویت می‌شود.  

سرگروه تیم کرسی آزاداندیشی «اندیشه دانشجویی» خاطرنشان کرد: شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی یک تجربه بسیار عالی است که هم مهارت سخنوری تقویت می‌شود و هم اینکه صدای مخالف را می‌شنویم و می‌توانیم نظرات مخالف را قانع کنیم. 

انتهای پیام/  

کد خبر: 1189711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =