۳۰ درصد سرفصل‌ رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی مهارتی شده است/ پذیرش ۸۰ درصد رشته‌های واحد تبریز از طریق سوابق تحصیلی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰درصد سرفصل‌های هر رشته به امور مهارتی تبدیل شده است، گفت: در مقاطع کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و کاردانی ۸۰درصد رشته‌ها بدون آزمون و ۲۰درصد از طریق آزمون پذیرش دارند.

حامد علیپوربنایی؛  معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  با اشاره به اینکه ثبت‌نام رشته‌های بدون آزمون با تصمیم مجموعه سازمان سنجش آموزش کشور، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نمی‌شود، اظهار کرد: در مقطع دکتری رشته‌های برق، الکترونیک، مدیریت بازرگانی و ژنتیک به مجموع رشته‌های این مقطع اضافه شده ضمن اینکه ۱۶ رشته هم به مجموع رشته‌های کارشناسی ارشد افزوده شده است.  

ثبت‌نام پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی تا ۲۸ تیر ادامه دارد

وی روانشناسی، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر و حسابداری را از جمله رشته‌هایی برشمرد که در مقطع کارشناسی در تبریز پذیرش بدون آزمون دارند و ادامه داد:  رشته جدیدی به مجموع رشته‌های مقطع کارشناسی اضافه نشده است.

علیپوربنایی افزود: در رشته‌هایی مثل مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی، مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی سرفصل‌ها تغییر و با توجه به نیاز صنعت و جامعه به روزتر شده‌اند. این رشته ها از نظر تعداد واحد و ساعت تغییر نکرده‌اند و صرفا محتواها به روز شده است و این تغییرات ابلاغ و از نیمسال اول تحصیلی برای دانشجویان ورودی جدید اجرایی خواهد شد.  

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰درصد سرفصل‌های هر رشته به امور مهارتی تبدیل شده است، تصریح کرد: به طور مثال سرفصل‌های قدیم رشته حسابداری تغییر کرده و سرفصل‌های جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حدود ۳۰درصد نیاز بازار را تأمین میکند.  

طرح پویش برای تمام رشته‌های با آزمون و بدون آزمون برگزار می‌شود

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا رشته های بدون آزمون هم در طرح پویش شرکت داده می‌شوند گفت: طرح پویش به معنی اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو است و ربطی به رشته های با آزمون و بدون آزمون ندارد و برای تمام رشته‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مقاطع کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و کاردانی ۸۰درصد رشته‌ها بدون آزمون و ۲۰درصد از طریق آزمون پذیرش دارند، ادامه داد: رشته هایی همچون مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، حقوق، شیمی کاربردی و زیست شناسی از طریق برگزاری آزمون پذیرش دانشجو دارند.

علیپوربنایی با اشاره به طرح «درهای باز دانشگاه» در واحد تبریز خاطرنشان کرد: در این طرح هم والدین و هم دانش‌آموزان به دانشگاه مراجعه می‌کنند و از نزدیک با امکانات و رشته‌های واحد آشنا می‌شوند.  

وی در خصوص وجه تمایز رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر دانشگاه‌هایی که پذیرش بدون آزمون دارند هم گفت: در واحد تبریز و به طور مثال در رشته زیست‌شناسی ما ۸ نفر هیأت علمی تمام وقت داریم ضمن اینکه آزمایشگاه‌های تکمیل و مجهزی نیز داریم در صورتی که در برخی دانشگاه‌ها به طور کلی امکانات آزمایشگاهی و هیأت علمی تمام وقت وجود ندارد.  

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تاکید بر ضرورت شناساندن ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: در طرح روز درهای باز برای دانش‌آموزان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اطلاع رسانی لازم برای بازدید به مدارس و والدین صورت میگیرد که این اقدام قطعا اثرات خود را هنگام انتخاب رشته خواهد گذاشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مدارک دانشگاه آزاد اسلامی قابل ترجمه است، تصریح کرد: هر دانشجویی که از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شود در صورتی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد؛ مدارکش قابل ترجمه است.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1190201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =