برنامه وزارت آموزش ژاپن برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی/ یک سوم دانشجویان ژاپنی از ChatGPT استفاده می‌کنند

وزارت آموزش ژاپن برای مدیریت استفاده از هوش مصنوعی در حال برنامه‌ریزی است؛ چرا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۹۱ درصد دانشجویان این کشور برای بررسی و تصحیح پاسخ‌های خود در تکالیف درسی به ChatGPT تکیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولت ژاپن اخیرا دستورالعمل‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در مدارس و دانشگاه‌ها صادر کرده است. هدف از صدور این دستورالعمل‌ها کمک به استادان و دانشجویان برای بهره‌گیری بهتر از فناوری و در عین حال پیشگیری از نقض کپی رایت، درز اطلاعات شخصی و سرقت ادبی است.

برنامه وزارت علوم برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش

کیکو ناگوئوکا وزیر آموزش ژاپن در نشست خبری خود بندهای دستورالعمل جدید را اعلام کرد و گفت؛ دولت باید از هوش مصنوعی مولد از جمله سیستم‌های نوشتاری خودکار مانند ChatGPT استفاده کند. چرا که این سیستم‌ها به ترویج زبان انگلیسی، مشارکت در فعالیت‌های گروهی و تنوع یادگیری می‌انجامد.

همچنین بر اساس این دستورالعمل‌ها، ارائه گزارش، مقاله یا هر تولید محتوایی توسط هوش مصنوعی و به نام دانشجو ممنوع است. هیسانوبو موتو سرپرست تیم پروژه دیجیتالی‌سازی مدارس در وزارت آموزش بر ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات و صدور گزارش‌های کلاسی تاکید کرد. استادان و معلمان ژاپنی نگرانند که ترویج استفاده از هوش مصنوعی، مانع شکلگیری توانایی فکر کردن و نوشتن مقاله در دانشجویان و دانش‌آموزان شود.

انجمن دانشگاه‌های ملی ژاپن هم در این زمینه واکنش نشان داد. این انجمن با صدور بیانیه‌ای از دانشگاه‌ها خواست قوانین شفافی در مورد استفاده از هوش مصنوعی تدوین کنند تا به نگرانی‌ها در مورد وابستگی به هوش مصنوعی در نوشتن مقالات پایان دهند.

دولت ژاپن در راستای مدیریت استفاده از هوش مصنوعی، شورایی متشکل از استادان دانشگاه، کارشناسان حقوقی و مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی ایجاد کرده است تا در مورد سیاست‌های مورد نیاز برای هوش مصنوعی تبادل نظر کنند. نخستین جلسه این شورا با حضور چندین وزیر کابینه در دفتر نخست وزیر ژاپن برگزار شد.

در این جلسه خطرات هوش مصنوعی شامل مسائل مربوط به جرایم پیچیده، نقض حق چاپ، اطلاعات نادرست و استفاده نامناسب از اطلاعات شخصی مطرح شد.

در این بیانیه آمده است که ژاپن در دیجیتالی‌سازی نسبت به سایر کشورها عقب مانده است. به همین دلیل، لازم است که هر چه سریع‌تر موضع خود را درباره هوش مصنوعی اعلام کند. البته باید به این نکته توجه شود که عجله کردن در استفاده از هوش مصنوعی بدون درنظر گرفتن خطرات احتمالی آن، اشتباه است.

یک سوم دانشجویان ژاپنی از ChatGPT استفاده می‌کنند

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دانشجویان ژاپنی در حال حاضر از ChatGPT استفاده می‌کنند، در حالی که توجهی به مقررات استفاده از این ابزار ندارند. بر اساس این نظرسنجی، تقریبا یک سوم از چهار هزار نفر دانشجوی مقطع کارشناسی از ChatGPT استفاده می‌کنند. همچنین حدود ۹۱ درصد دانشجویان گفتند که برای بررسی و تصحیح پاسخ‌های خود در تکالیف درسی به ChatGPT تکیه می‌کنند و بیش از ۸۵ درصد هم برای ویرایش و تولید متن از هوش مصنوعی بهره می‌برند.

نظرسنجی دیگری از ۱۹ دانشگاه ژاپن نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها پیش‌تر دستورالعمل‌هایی را برای دانشجویان وضع کرده‌اند که بر اساس آن‌ها، استفاده از متن، کد برنامه‌نویسی و محاسبات تولیدشده توسط هوش مصنوعی در گزارش‌ها، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها ممنوع است. با این حال، اغلب دانشگاه‌ها دیدگاه صریحی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد بیان نکرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =