راه‌اندازی رشته‌های «هوش مصنوعی» و «بازی‌های رایانه‌ای»/ به دنبال کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی هستیم   

رئیس دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی کرج «بازی‌های رایانه‌ای» و «هوش مصنوعی» در مقطع کارشناسی ارشد را دو رشته جدید ارائه شده در این دانشکده عنوان کرد و گفت: ما به دنبال کاربرد هوش مصنوعی در کلیه رشته‌ها حتی رشته‌های علوم انسانی هستیم و این هدف اصلی ماست تا دانشجویان در رشته تخصصی خود بتوانند از ابزار و الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهره بگیرند.   

علیرضا نیک‌روان شلمانی؛ رئیس دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بیش از ۵ هزار دانشجو در حال حاضر در دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: این دانشکده از مهرماه سال گذشته راه‌اندازی شد و در واقع گروه‌های مکانیک، برق و کامپیوتر تحت عنوان دانشکده هوش مصنوعی تعریف شدند. 

رویداد «عصر امید هوش مصنوعی» مهرماه برگزار می‌شود/ گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد کرج

 وی ادامه داد: البته فعالیت دانشکده هوش مصنوعی به این سه گروه محدود نمی‌شود و ما برای گروه‌های عمران، کشاورزی، زبان، میکروبیولوژی، تربیت بدنی، حقوق و... ۶ واحد هوش مصنوعی ارائه می‌دهیم و اساتید دانشکده ما برای این رشته‌ها دروس هوش مصنوعی به طور مثال باغبانی هوشمند را تدریس می‌کنند.

 ارائه ۶ واحد هوش مصنوعی برای رشته‌های مختلف 

نیک‌روان با تاکید بر اینکه دانشکده ما موضوع هوشمندسازی را متناسب با هر رشته ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده هوش مصنوعی وجود دارد و هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی به عنوان یک رشته مستقل وجود ندارد بلکه رشته‌هایی که ذکر شد با رویکرد هوش مصنوعی ارائه می‌شوند.

وی یادگیری ماشین، پردازش زبان‌های طبیعی، شبکه‌های عصبی و هوش محاسباتی را تعدادی از دروس ارائه شده در حوزه هوش مصنوعی برشمرد و گفت: هر یک از این دروس بررسی و به صورت بومی و کاربردی برای رشته‌های مختلف ارائه و تدریس می‌شوند.

رئیس دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج «بازی‌های رایانه‌ای» و «هوش مصنوعی» در مقطع کارشناسی ارشد را دو رشته جدید ارائه شده در دانشکده هوش مصنوعی واحد کرج عنوان کرد و افزود: در مقطع کارشناسی رشته هوش مصنوعی نداریم و در واقع گروه مهندسی کامپیوتر در این مقطع وجود دارد و برای ارشد حوزه تخصصی اینها هوش مصنوعی است.

وی با بیان اینکه اکثر اساتید دانشکده هوش مصنوعی واحد کرج از کشورهایی همچون انگلیس، ژاپن و مالزی فارغ‌التحصل شده‌اند، ادامه داد: هوش مصنوعی موضوع جدیدی نیست و از حدود بیست سال پیش هم در کشورمان ایران رشته هوش مصنوعی را داشتیم اما امروز شاهد آن هستیم که این رشته وارد حوزه و کاربرد عمومی شده است.   

نیک‌روان تصریح کرد: دیپ لرنینگ و چت جی‌پی‌تی امروز دستاوردهای خوبی را در حوزه عمومی از خود نشان داده است در صورتی که پیش از این هم وجود داشت اما با ظهور دیپ لرنینگ در واقع یک انقلاب رخ داد.   

وی با بیان اینکه دانشکده هوش مصنوعی دارای ۵۰ نفر هیأت علمی رسمی و حدود ۵۰ نفر هیأت علمی مدعو است، افزود: در مقطع کارشناسی ما رشته‌های بدون آزمون داریم اما برای مقاطع ارشد و دکتری از طریق آزمون پذیرش دانشجو انجام میشود.

رئیس دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی کرج خاطرنشان کرد: ما به دنبال کاربرد هوش مصنوعی در کلیه رشته‌ها حتی رشته‌های علوم انسانی هستیم و این هدف اصلی ماست تا دانشجویان در رشته تخصصی خود بتوانند از ابزار و الگوریتم‌های هوش مصنوعی بهره بگیرند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی در این دانشکده تحت عنوان «هوش مصنوعی:فرصت‌ها و تهدیدها» تصریح کرد: هوش مصنوعی نیز مانند دیگر تکنولوژی‌ها علاوه بر اینکه فرصت‌هایی ایجاد می‌کند قطعا تهدیداتی نیز به همراه دارد و تهدیدها چه از لحاظ اخلاقی و چه از منظر اینکه هوش مصنوعی انسان را به خدمت بگیرد وجود دارد.

انتهای پیام/   

کد خبر: 1190844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =