سوریه کانون گروه‌های مقاومت شده است/ رژیم صهیونیستی دنبال افزایش هزینه‌های امنیتی دمشق

دکتر احمد زارعان با بیان اینکه امروز سوریه به کانون گروه‌های مقاومت تبدیل شده، اظهار کرد: حمله موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق در چارچوب راهبرد رژیم برای افزایش هزینه‌های امنیتی محور مقاومت در سوریه قابل تحلیل است به نحوی که حضور محور مقاومت در سوریه کمرنگ‌تر شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چهارشنبه گذشته رژیم صهیونیستی برخی مناطق حومه دمشق را مورد حمله موشکی قرار داد. پس از این حمله، وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای ضمن تایید حمله موشکی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: رژیم صهیونیستی تقریباً در ساعت ۰۰:۲۵ بامداد چهارشنبه یک حمله هوایی با شلیک موشک از سمت شمال جولان اشغالی به برخی نقاط در مجاورت دمشق انجام داد. اگرچه بر اساس گزارش وزارت دفاع سوریه اکثر موشک‌ها توسط پدافند هوایی این کشور ساقط شد اما اخباری در خصوص کشته و زخمی شدن چند نفر نیز منتشر شد. برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی درصدد این است تا با چنین اقداماتی افکار عمومی را منحرف کرده و اعتراضات را کاهش دهد. دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی دلایل حمله اخیر رژیم صهیونیستی و برخی مسائل مربوط به سوریه پرداخت.  

نشانه‌های زوال اسرائیل در حال افزایش است / رژیم صهیونیستی شکننده‌تر از همیشه

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- رژیم صهیونیستی یک بار دیگر به مواضعی در اطراف دمشق حمله موشکی کرد. انگیزه رژیم صهیونیستی چیست و چرا حملات آنها به سوریه همچنان ادامه دارد؟

برای  رژیم صهیونیستی می‌توان سه محیط امنیتی در نظر گرفت: محیط امنیتی داخلی، محیط امنیتی خارج نزدیک و محیط امنیتی خارج دور. محیط امنیتی خارج نزدیک شامل کشورهای همسایه فلسطین اشغالی می‌شود. در حالی که رژیم صهیونیستی از طریق پیمان‌های کمپ دیوید و وادی عربه تا حدودی بر چالش‌های امنیتی خود با مصر و اردن غلبه کرد، اما در دو دهه اخیر محیط امنیتی خارج نزدیک این رژیم در سوریه و لبنان به شدت ناامن شده است.

رژیم از یک سو موفق نشد لبنان و سوریه را وارد فرایند عادی ‌سازی کند و از سوی دیگر بحران‌هایی که رژیم و متحدان آن علیه سوریه و لبنان ایجاد کردند مثل جنگ ۳۳ روزه و بحران سوریه، محیط امنیتی لبنان و سوریه را برای رژیم ناامن‌تر کرده است. هدف جنگ ۳۳ روزه نابودی سلاح مقاومت بود اما این جنگ باعث تثبیت معادله مقاومت در لبنان شد. در بحران سوریه نیز آنها به دنبال براندازی نظام سوریه و خارج کردن این کشور از محور مقاومت بودند اما امروز سوریه به کانون گروه‌های مقاومت تبدیل شده است. این قبیل اقدامات در چارچوب راهبرد رژیم برای افزایش هزینه‌های امنیتی محور مقاومت در سوریه قابل تحلیل است به نحوی که حضور محور مقاومت در سوریه کمرنگ‌تر شود.

- آیا می‌توان گفت که هدف رژیم صهیونیستی منحرف کردن افکار عمومی از اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی بوده است؟

غلبه بر بحران‌های داخلی از طریق ایجاد بحران خارجی یا برجسته کردن یک تهدید خارجی یک راهبرد شناخته شده است. بنابراین، این قبیل اقدامات می‌توانند مصرف داخلی هم داشته باشد. اما همانطور که عرض کردم رژیم در حال حاضر با یک محیط امنیتی پیرامونی بسیار ناامن مواجه است و این قبیل اقدامات برای تغییر روندهای نظامی و امنیتی که به ضرر این رژیم در جریان است صورت می‌گیرد. 

- با توجه به عادی‌سازی روابط سوریه و برخی کشورهای عربی آیا این امکان به وجود نیامده است که موضع‌گیری و یا واکنش جدی‌تر در قبال حملات رژیم صهیونیستی انجام شود؟

به صورت بالقوه این امکان فراهم شده است؛ اما اولا اتحادیه عرب تاثیر و انسجام گذشته را ندارد. ثانیا حمایت کشورهای عربی از سوریه در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی به دیپلماسی فعال‌تر سوریه نیازمند است.

- به نظر می‌رسد تنش بین ایالات متحده آمریکا و روسیه در سوریه افزایش یافته و حتی برخی از تحلیلگران از احتمال بروز درگیری‌های نیابتی بین این دو کشور در سوریه خبر داده‌اند. تحلیل شما در این مورد چیست؟

آمریکا در منطقه غرب آسیا بسیار ضعیف شده است و مانند گذشته امکان تاثیرگذاری بر روندهای این منطقه را ندارد. اتکای آمریکا در سوریه صرفا بر کردهای این کشور است و کردهای سوریه نیز در وضعیتی نیستند که بخواهند به عنوان نیروی نیابتی و به نیابت از آمریکا وارد درگیری با سایر بازیگران فعال دولتی و غیردولتی در سوریه شوند.

کردها مشکلات زیادی مانند اختلافات درونی و دشمنی شدید ترکیه دارند و توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته نمی‌شوند. اگر کردهای سوریه بخواهند به نفع آمریکا وارد درگیری با روسیه شوند تمام دستاوردهای نصفه و نیمه‌ای که تا الان به دست آورده‌اند را از دست خواهند داد. سایر معارضین مسلح تکفیری و غیرتکفیری نیز در شرایط کنونی قادر به آغاز یک رویارویی جدید به نیابت از آمریکا نیستند. این گروه‌ها بیشتر از ترکیه خط می‌گیرند و ترکیه نیز ملاحظات روسیه را رعایت می‌کند. علاوه بر این، دولت بایدن نیز مصمم است مقابله با چین و روسیه را در عرصه‌هایی دیگر مانند بحران تایوان و بحران اوکراین دنبال کند. لذا بعید است درگیری مستقیم یا غیرمستقیم بین روسیه و آمریکا در سوریه رخ بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =