راه‌های پیشگیری از خودکشی / گام اول خود مراقبتی در خانواده اتفاق می‌افتد

روانشناس با اشاره به راه‌های پیشگیری از خودکشی گفت: گام اول خود مراقبتی در خانواده اتفاق می‌افتد. اگر خانواده به فرزندانشان احساس ارزشمندی را القا کنند، هیچ چیز نمی‌تواند به فرزندشان آسیب بزند اما اگر کودک احساس ارزشمندی را از خانواده خود دریافت نکند خود را در معرض هر خطری قرار می‌دهد.

فاطمه محمدصادق روانشناس در گفت‌وگو خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل روانی که افراد را به سمت خودکشی سوق می‌دهد، گفت:  هر آدمی با ارزش‌هایش به این دنیا وصل است؛ اینکه ارزش هر فرد در زندگی چیست، به توقعاتی که از خودش دارد بازمی‌گردد. مثلا اگر چه کاری را انجام ندهد، از خود بیزار می‌شود و برخی اوقات حتی می‌خواهد از خودش فرار کند. ارزش یک مسیر بی‌انتها است که اهداف افراد درونش تعریف می‌شود مثلا صداقت و مهربانی یک ارزش است، اگر فردی تصمیم بگیرد که دیگر مهربان نباشد، حتی اگر در ظاهر نیز موفق عمل کند، درونش همیشه یک نارضایتی از خود وجود دارد که حتی اگر ارزشش را فراموش کرده باشد، باز هم حالش خوب نیست.

چرا پولدارها خودکشی می‌کنند؟/ نسبت به این نشانه‌های روانی هوشیار باشید

وی افزود: اگر فردی ارزش‌های خود را برای رسیدن به اهداف زیر پا بگذارد، حتی اگر موقعیت شغلی و مالی خوبی داشته باشد و همه از بیرون حسرت زندگی او را بخورند، این شخص در درون از خود رضایت نخواهد داشت؛ چراکه اهدافش در مسیر ارزش‌هایش به تحقق نپیوسته است. این فرد به مروز زمان به این نتیجه می‌رسد که من باید از خودم فرار کنم چراکه آن خودی که همیشه به دنبالش است، بر روی چهارچوب‌ها، ارزش‌ها و و خط قرمزهایش پا گذاشته است.  معمولا آدم‌ها در این مواقع می‌خواهند خودشان را حذف کنند به خصوص اگر آگاهی نداشته باشند که می‌توانند به خود واقعی‌شان بازگردند.

روانشناس عنوان کرد:  مهم در مسیر خود بودن است، اینکه من در مسیری باشم که احساس ارزشمندی و مهم بودن داشته باشم، دیگر دست به خودکشی نمی‌زنم اما اگر نداشتم باشم، احتمال خودکشی آن‌ها بیش‌تر می‌شود چرا که به دنبال راه حل‌های فوری و بدون فکر کردن هستند.

محمدصادق اظهار داشت: گام اول خود مراقبتی در خانواده اتفاق می‌افتد. اگر خانواده به فرزندانشان احساس ارزشمندی را القا کنند، هیچ چیز نمی‌تواند به فرزندشان آسیب بزند اما اگر کودک احساس ارزشمندی را از خانواده خود دریافت نکند خود را در معرض هر خطری قرار می‌دهد و این چیزی است که پدر و مادرها باید قبل از فرزنددار شدن، به آن توجه کنند.

روانشناس درخصوص زمان مراجعه به روانشناس افزود:  در چند سال گذشته وقتی فرد به مشکل خیلی حادی بر می‌خوردند به مشاوران مراجعه می‌کردند و بیشتر مسائل خود را با دوستان وآشنایان خود درمیان می‌گذاشتند اما به مرور تمایل افراد برای اینکه مسائل شخصی خود را با دوستان و آشنایان خود در میان بگذارند رو به کاهش است و به همین دلیل مراجعه به مشاوران افزایش پیدا کرده است. زمانی که  هیجانات زیاد می‌شود، بهتر است افراد به مشاوره مراجعه کنند تا بتوانند بهتر، منطقی تر و از زاویه یک نگاه سوم  به مسائل خود بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =