سپاهان به دنبال سوراخ کردن سقف بودجه!

باشگاه سپاهان پس از نقل و انتقالات پر سر و صدایی که پشت سر گذاشته با مشکلی به نام سقف بودجه مواجه شده و به همین دلیل به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای رفع این مشکل است.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، لیگ برتر فوتبال در سه فصل اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته هزینه‌های باشگاه‌ها بود به طوری که مجموع هزینه‌های لیگ بیست و دوم به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید. افزایش بیش از ۲.۵ برابری هزینه‌های لیگ بیست و دوم نسبت به لیگ بیست و یکم در کنار ارتزاق ۱۳ باشگاه لیگ برتری از بودجه عمومی کشور باعث شد که فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال به دنبال راه‌حلی برای کنترل هزینه‌های باشگاه‌ها بگردند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل دروازه‌بان پیشین پرسپولیس از وضعیت ۳ تیم مدعی در لیگ برتر

این موضوع به تدوین دستورالعمل سقف بودجه برای باشگاه‌ها منتهی شد؛ دستورالعملی که در ابتدا باتوجه به تجربه تلخ فوتبال ایران از قانون سقف قرارداد با استقبال خوبی مواجه نشد. با این حال فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال برای عملی کردن این دستورالعمل و باتوجه به ۱۳ باشگاه دولتی در لیگ برتر با سازمان بازرسی کل کشور وارد همکاری شدند تا به کمک اهرم‌های نظارتی که این سازمان دارد، دستورالعمل سقف بودجه را تا حد ممکن عملی کنند.
در همین راستا، باشگاه‌های لیگ برتری طی هفته‌های گذشته فرم‌های سقف بودجه‌شان را به سازمان لیگ فوتبال تحویل داده‌اند و این سازمان پس از بررسی مستندات رقم اعلامی، فرم‌های هر باشگاه را به مرور منتشر می‌کند. براساس فرم‌های بودجه منتشر شده، تاکنون تراکتور با سقف بودجه ۳۲۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بیش‌ترین سقف بودجه را دارد و پس از آن پرسپولیس با ۳۲۵ میلیارد تومان قرار گرفته است.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، سازمان لیگ فوتبال در حال حاضر در انتظار ارائه فرم سقف بودجه از سوی سپاهان است. البته تا دیشب استقلال هم در موقعیتی مشابه قرار داشت. هر چند که ممکن است برای استقلال باتوجه به مشکلات مدیریتی فراوان و نقل و انتقالات ناقصی که موجب شده حتی کادر فنی این تیم تکمیل نشده باشد، ارائه نشدن فرم سقف بودجه‌اش تا حدودی منطقی به نظر برسد اما این موضوع درباره سپاهان صدق نمی‌کند.

سپاهان برخلاف استقلال نقل و انتقالات پرسر و صدایی پشت سر گذاشته و می‌توان این باشگاه را به عنوان اولین باشگاهی که نقل و انتقالاتش را تکمیل کرد، در نظر گرفت. به همین دلیل، اقدام باشگاه سپاهان در ارائه نکردن فرم بودجه‌اش شبهه‌برانگیز است چرا که برخلاف خیلی از باشگاه‌ها، تکلیف لیست بازیکنان سپاهان برای لیگ بیست و سوم مشخص شده است. البته شبه‌ها وقتی بیش‌تر می‌شود که بدانید براساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، تنها باشگاهی که به صورت رسمی خواستار افزایش سقف بودجه شده، سپاهان بوده است؛ درخواستی که مورد مخالفت فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال قرار گرفته است.

به تعویق انداختن ارائه فرم سقف بودجه توسط سپاهان در کنار درخواست این باشگاه برای افزایش سقف، شائبه رعایت نشدن سقف بودجه توسط طلایی‌پوشان اصفهانی را به یقین نزدیک‌تر می‌کند؛ موضوعی که شایعات و نقل و انتقالات پرسر و صدایی که سپاهانی‌ها پشت سر گذاشتند به آن دامن می‌زند.

احسان پهلوان، رضا اسدی، رضا شکاری، عیسی آل‌کثیر، کاوه رضایی و هادی محمدی نام‌هایی هستند که استقلال، پرسپولیس، تراکتور و گل‌گهر به دنبال جذب آن‌ها بودند اما مقصد همه‌شان در نهایت به سپاهان ختم شده است. علاوه بر این، قرارداد پیام نیازمند با سپاهان دائمی شد. در همین راستا علی پروین، پیشکسوت پرسپولیس مدعی شد که قرارداد عیسی آل‌کثیر برای دو فصل ۷۰ میلیارد تومان است که البته با تکذیب باشگاه سپاهان مواجه شد. با این حال موضوع تایید شده براساس فرم بودجه باشگاه‌های گل‌گهر و سند منتشر شده از انتقال نیازمند از پورتیموننزه، هزینه ۲۸ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومانی سپاهان فقط برای دریافت رضایت‌نامه رضا شکاری (۱۴ میلیارد و ۹۲۲ تومان) و پیام نیازمند (۲۵۰ هزار یورو معادل ۱۳ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان "با نرخ دلار ۵۰ هزار تومان") است. هم‌چنین این باشگاه چند میلیارد تومان بابت رضایتنامه هادی محمدی به تراکتور پرداخت کرده است. (براساس فرم بودجه باشگاه تراکتور، این باشگاه بابت انتقال رزاق‌پور به گل‌گهر و محمدی به سپاهان مجموعا ۸.۵ میلیارد تومان درآمد داشته است.)

در چنین شرایطی که محمدرضا ساکت و تیم مدیریتی سپاهان به دنبال پیدا کردن راهی برای افزایش سقف بودجه تعیین شده هستند، تعدیل قرارداد بازیکنان راه‌حل دومی است که مدیران این باشگاه در صورت شکست راه اول باید به سراغ آن بروند؛ راه‌حلی که می‌تواند منجر به دلخوری و حتی جدایی ستاره‌های جذب شده این تیم شود. البته اگر باشگاه سپاهان از طریق راه اول به نتیجه برسد، باید منتظر بلند شدن صدای اعتراض باشگاه‌های دیگر خصوصا مدعیان لیگ برتر بود چرا که همه باشگاه‌ها فعلا روی کاغذ براساس دستورالعمل عمل کرده‌اند و اگر یک باشگاه از این قضیه مستثنی شود، اجحاف در حق آن‌هاست.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید در شرایطی که استقلالی‌ها اعلام کرده‌اند شنبه شب فرم سقف بودجه‌شان را به سازمان لیگ فوتبال تحویل داده‌اند، سپاهانی‌ها چه زمانی این فرم را تحویل داده و چه رقمی را به سازمان لیگ اعلام می‌کنند. انتشار مستندات و فرم بودجه باشگاه سپاهان می‌تواند خیلی از حرف و حدیث‌ها پیرامون این باشگاه را از بین ببرد، البته پس از انجام راستی‌آزمایی‌های لازم.

انتهای پیام

کد خبر: 1191767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =