کدام ناشران با طاقچه قطع همکاری کردند؟ / بیانیه‌ای با چاشنی قدرت‌نمایی

انتشار تصویری بی‌حجاب از برخی کارکنان زن طاقچه در فضای مجازی باعث شد تا ناشران فراوانی قرارداد خود را با این پلتفرم فسخ کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز،‌ طاقچه یکی از پلتفرم‌های عرضه کننده کتاب‌های دیجیتال و صوتی است که از آبان ۱۳۹۳ در هفته کتاب رسماً رونمایی شد. این پلتفرم با انتشارات رسمی، ناشر مؤلف، روزنامه و مجله همکاری کرده و ده‌ها هزار کتاب را در دسترس قرار داده است. در واقع طاقچه پلتفرمی است برای دسترسی قانونی به نسخهٔ دیجیتال و صوتی کتاب‌ها و مانند پلی، ناشران و کتاب‌خوانان را به هم وصل‌ می‌کند.

بیشتر بخوانید:

طاقچه باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد

در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۲، تصویری از برخی کارکنان زن طاقچه در فضای مجازی منتشر شد که پیش از آن در صفحهٔ شخصی لینکدین یکی از کارمندان سابق این مجموعه انتشار یافته بود و مربوط به مراسم خداحافظی او از محل کار خود بود. این تصاویر، واکنش‌ها و انتقادات بسیاری را در پی داشت.

قطع همکاری برخی ناشران با طاقچه

پس از انتشار این عکس‌ها ناشران فراوانی با ارسال نامه‌های جداگانه به مدیریت این پلتفرم، خواهان ارائه توضیحاتی درباره این عکس‌ها شدند، اما طاقچه پس از آن‌که بیش از ۵۰ ناشر و نهاد مولد کتاب به دلیل ارائه نکردن این توضیحات خواهان فسخ قرارداد با این سامانه شدند و اعلام کردند تمامی آثار خود را از این پلتفرم حذف خواهد کرد که از جمله آنها می‌توان به خانه کتاب و ادبیات ایران و چندین نشریه مطرح کشور نظیر امیر کبیر، انتشارات دانشگاه تهران، شهید کاظمی، سورهٔ مهر، راه یار، انتشارات معارف، نشر کتابستان، انتشارات انقلاب اسلامی، روایت فتح، نشر هاجر، پژوهشکده باقرالعلوم، انتشارات عهد مانا، انتشارات صریر، انتشارات صاد، شهرستان ادب، مکتب حاج قاسم، انتشارات لیلةالقدر، انتشارات تلاوت آرامش، انتشارات سمت، انتشارات سپاس، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، مرکز اسناد دفاع مقدس، نشر شاهد، نشر طلایی، انتشارات جمال و ... اشاره کرد که همکاری خود را با نرم‌افزار طاقچه تعلیق کردند.

در این حال، طاقچه در ساعات شامگاهی روز شنبه ۷ مرداد توضیحاتی را پس از پیگیری‌های مداوم رسانه‌ای منتشر کرد که بیش‌تر بوی قدرت‌نمایی از آن استشمام می‌شود. متن بیانیه طاقچه بدین شرح است:

این روزها در فضای مجازی، انتساب عکسی به طاقچه حاشیه‌هایی ایجاد کرده است. برای روشن‌شدن افکار عمومی، توضیحات زیر به اطلاع می‌رسد:

۱. این عکس بیش از یک ماه پیش گرفته شده و در همان زمان در حسابی شخصی منتشر شده است. تصویر یادشده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است.

۲. طاقچه پلتفرمی برای دسترسی به انواع کتاب‌های صوتی، الکترونیکی و چاپی است که مانند تمام کسب‌وکارها در چارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کند. این شرکت در حدود یک دهه فعالیت خود در زمینهٔ کتاب کوشیده است متناسب با تمام سلیقه‌ها، انواع کتاب‌ها را در دسترس مخاطبان بگذارد. این‌که طاقچه توانسته است سهم مهمی در افزایش سرانهٔ مطالعهٔ کشور داشته باشد، به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفهٔ همکاران توانمند خود بوده است.

۳. در پی حاشیه‌های ایجادشده، بعضی ناشران، خارج از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شده‌اند. طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرآیند فسخ را در دستور کار قرار داده است.

همچنین  گفته می‌شود که برای کارکنان مکشفه طاقچه پرونده قضایی تشکیل شده است.

طاقچه از دسترس خارج شد

به گزارش ایسکانیوز، به دنبال اطلاعیه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی مبنی بر ممانعت از فعالیت طاقچه به دلیل اینکه تاکنون اقدام به دریافت مجوزهای قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این وزارتخانه نکرده است، سایت طاقچه از دسترس خارج شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      2 3
      این ناشر دولتی یا مزد بگیر دولتی ها هستند و آنچنان هم برای خوانندگان اهمیتی ندارند