تخلف وزارت بهداشت در ایجاد محدودیت برای دانش‌آموختگان خارج

بخشی از آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارج به دلیل تدوین قانونی از اختیارات وزارت بهداشت از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارج را ابطال کرد. تبصره یک ذیل بند (۷-۳) ماده سه آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارج از کشور مصوب مردادماه ۱۳۸۸ مورد شکایت قرار گرفت و دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

بیشتر بخوانید:

تجمیع دانشگاه‌ها برای علوم پزشکی‌ها مطرح نیست

در متن این شکایت آمده است که حق تحصیل بر اساس بندهای سوم و نهم اصل سه قانون اساسی از جمله حقوق افراد است و ایجاد محدودیت برای آن نیازمند جواز قانونی است. وزارت بهداشت هم از این قاعده مستثنی نیست و مجاز به ایجاد چنین محدودیتی برای افراد نیست.

همچنین بر اساس قانون، وزارت بهداشت موظف است که شورایی برای نظارت و ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان گروه پزشکی تشکیل دهد؛ اما این شورا مجاز به ایجاد محدودیت برای مقطع پیشین تحصیلی افراد نیست.

با وجود مقدمات گفته شده، بر اساس تبصره یک ذیل بند (۷-۳) ماده سه آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارج از کشور مصوب مردادماه ۱۳۸۸، داشتن دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی علوم تجربی یا ریاضی فیزیک برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی الزامی است.

در پاسخ به این شکایت، مدیر کل حقوقی، املاک و تنظیم مقررات وزارت بهداشت گفت که برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مربوط به تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی، تعیین رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مورد نیاز کشور و اجرای برنامه‌های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی از وظایف وزارت بهداشت است.

در ادامه این پاسخ آمده است که همانگونه که برای تحصیل در دانشگاه های داخل کشور دارا بودن مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی مرتبط با رشته مورد تقاضا در آزمون سراسری پیش نیاز شرکت در آزمون است و دارندگان دیپلم علوم انسانی مجاز به شرکت در آزمون سراسری برای تحصیل در رشته پزشکی نیستند، برای تحصیل در خارج از کشور هم داشتن مدرک پیش نیاز مورد نیاز شورایعالی ارزشیابی جهت ارزشیابی نهایی بعد از فراغت از تحصیل الزامی است.

هیئت عمومی دیوان پس از بررسی شکایت و پاسخ وزارت بهداشت حکم به ابطال این بخش از آیین‌نامه دانش‌آموختگان خارج از کشور داد. در این حکم آمده است که تبصره (۱) ذیل بند (۷-۳) از ماده ۳ آیین‌نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان خارج از کشور مصوب مردادماه ۱۳۸۸ شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور که برخورداری از مدرک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی علوم تجربی یا ریاضی فیزیک را برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی لازم اعلام کرده، متضمن اعمال تبعیض ناروا میان دارندگان مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی علوم انسانی متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خارج از کشور و اشخاص موضوع مقرره مورد اعتراض است و به دلیل خروج مرجع تصویب کننده آن از حدود اختیارات خود و مغایرت با بندهای ۳ و ۹ اصل سوم، اصول نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، بیست و هشتم و سی‌ ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۱ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۱۳۵۳ مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آلیتا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
      0 0
      متوجه نشدم دانشجوهای خارجی باید مدرک پیش دانشگاهی برای تحصیل پزشکی حتما تجربی باید باشه ؟این تصویب شده ینی