ناتوانی بخش بزرگی از جامعه در پرداخت هزینه‌های مشاوره/ آیا بیمه‌ها در سال جدید خدمات روانشناسی را پوشش می‌دهند؟

درمان نکردن اختلالات روانی به مرور باعث تشدید این اختلالات شده و باعث می‌شود درمانشان سخت‌تر شود. در گفت‌وگویی که با مردم داشتم، دریافتم که علت مرجعه نکردن بیشتر آنان به مشاور مشکلات مالی است و اکثریت بر این باور بودند که هزینه خدمات روانشناسی گران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بیشتر مردم وقتی دچار مشکل یا بحران می‌شوند، تمایل دارند در رابطه با آن موضوع با شخصی صحبت کنند که این صحبت کردن‌ها بیشتر مواقع منجر به مشاوره دادن شخص شونده می‌شود که بدون هیچ تخصصی توصیه‌هایی می‌کند که ممکن است باعث بدتر شدن شرایط شود.

بیشتر بخوانید: 

ارتباط مستقیم گرانی خدمات روانشناسی با افزایش اختلالات روانی در جامعه / بیمه‌ها چرا خدمات را پوشش نمی‌دهند؟

مژگان که در آستانه چهل سالگی است، ۷ خواهر دارد که با ۲ تای آن‌ها بسیارصمیمی است مژگان برای تمامی مسائل زندگی‌اش از خواهرانش مشاوره می‌گیرد وقتی که با وی حرف می‌زدم اعتراف کرد نصف مشکلاتش حاصل مشاوره‌هایی است که خواهرانش به او دادند.

اینکه افراد به جای مراجعه به مشاوره به نظرات دوست و آشنایان خود اکتفا می‌کنند، خود به وجود آورنده مشکلات جدیدی است چراکه دوستان و آشنایان هیچ تخصصی ندارند و صرفا از روی تجربیات شخصی و مشاهداتشان توصیه‌هایی می‌کنند.

چرا نباید برای مشاوره به دوستان و آشنایان مراجعه کرد؟

 کسانی که تخصص ندارند با رویکردهای درمانی آشنایی ندارند و نمی‌توانند به درمان کردن اختلالات روانی کمکی کند نکته بعدی اینکه هرفرد مشکلات مختص به خودش را دارد و یک شیوه برای تمامی افراد جوابگو نیست پس نمی‌توان بر اساس تجربیات و مشاهدات فردی به بقیه مشاوره داد. نکته آخری که وجود دارد این است که وقتی شما از فردی متخصص مشاوره می‌گیرید، وی موظف است حریم خصوصی را حفظ کند و مشکل شما را با کسی در میان نگذارد اما وقتی چیزی را برای کسی بازگو می‌کنید نمی‌توانید توقع داشته باشید که آن شخص حتما مشکلتان را بازگو نکند.

درمان نکردن اختلالات روانی به مرور باعث تشدید  این اختلالات شده و باعث می‌شود درمانشان سخت‌تر شود. در گفت‌وگویی که با مردم داشتم، دریافتم که علت مرجعه نکردن بیشتر آنان به مشاور مشکلات مالی است و اکثریت بر این باور بودند که هزینه خدمات روانشناسی گران است. این در حالی است که بیش‌تر روانشناسان معتقدند هزینه روانشناسی از خدمات دیگر ارزان تر است.

هما هماندی روانشناس در رابطه با گران بودن هزینه‌های روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: متاسفانه بیمه هزینه‌های درمان روانشناسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و این اعتراضی است که ما به سازمان‌های بیمه داریم و خواستار این هستیم که هزینه‌های روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی افزود: با این که مردم حاضرند برای هرچیز هزینه کنند، اما باز هم به دلیل گرانی هزینه‌ها از رفتن پیش متخصص اجتناب می‌کنند مثلا کاشت ناخن در شهرهای بزرگ به خصوص تهران  خیلی باب شده است ولی اگر همین هزینه را بخواهند به یک روانشناس بدهند، برایشان سنگین است چرا که کاشت ناخن با چشم دیده می‌شود اما درمان‌های روانشناسی در دراز مدت پدیدارمی‌شود و با چشم قابل دیدن نیست.

 صرف شام در رستوران از خدمات روانشناسی گران‌تر است

فاطمه محمدصادق روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل بالا بودن هزینه‌های خدمات روانشناسی گفت: گاها ما می‌بینیم هزینه خدمات روانشناسی از برخی خدمات دیگری که در جامعه ارائه می‌شود، مثلا صرف یک شام در رستوران، خرید یک لباس و غیره کمتر است. البته من این حرف را بر اساس قیمتی که سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده است، می‌زنم و واقعیت این است که برخی روانشناسان زرد تعرفه‌های خیلی بالایی دارند. گاهی اوقات هزینه‌هایی که افراد برای چیزهای دیگر صرف می‌کنند برایشان اهمیتی ندارد اما تا پای هزینه‌های روانشناسی در میان می‌آید، برایشان سخت می‌شود.

اما شریفی یزدی روانشناس اجتماعی در رابطه با گرانی خدمات روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز مطرح کرد: قطعا در بحث مهارت‌های اجتماعی و زندگی نیاز است که ما خدمات مشاوره و روانشناسی داشته باشیم که برخی از نهادها مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی خدمات نسبتا ارزانی ارائه می‌دهند که حالا کیفیت آن‌ها را باید روانشناسان و مراجعان تایید کنند؛ ولی گران بودن خدمات مشاوره و روانشناسی که بخش بزرگی از جامعه در پرداخت آن  ناتوانند، خود مسئله بزرگی است؛ چراکه خدمات روانشناسی، خدمتی مستمر است و گاهی مردم باید برای بهبود خود تا ۲۰ جلسه مراجعه کنند و مانند پزشکی نیست که افراد با یک بار مراجعه و مصرف قرص و دارو رو به بهبودی روند و چون خدمات گران است بسیاری از زوج‌ها نمی‌توانند قبل و بعد از ازدواج از این خدمات استفاده کنند.

البته به تازگی راجب اینکه بیمه قرار است هزینه درمان‌های روانشناسی را تحت پوشش قرار دهد، صحبت‌هایی وجود دارد.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفت‌وگویی در خصوص تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره در سال جدید، گفت: ما پیشنهاد خود را در خصوص تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره در سال جدید به هیات دولت و شورای عالی بیمه سلامت ارسال کردیم که باید توسط آن‌ها تصویب و به ما ابلاغ شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی اظهار کرد: پیشنهاد ما در رابطه با افزایش تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره در سال جدید معقول بوده است و اینکه در سال ۱۴۰۲ این تعرفه‌ها تا چه میزان افزایش پیدا کند به آنچه توسط هیات دولت و شورای عالی بیمه سلامت تصویب و ابلاغ می‌شود، بستگی دارد.

آیا خدمات روانشناسی و مشاوره در سال جدید بیمه دریافت می‌کنند؟

وی در رابطه با این امر که این خدمات تاکنون شامل بیمه نبوده است و در پاسخ به این سوال که آیا خدمات روانشناسی و مشاوره در سال جدید بیمه دریافت می‌کنند، توضیح داد: از بین ۱۴ رشته ۲ رشته برای دریافت خدمات بیمه تعیین شده است و منتظر تصویب در رابطه با باقی رشته‌ها هستیم.

حاتمی ضمن اشاره به تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره در سال گذشته برای دکتری طی مدت ۴۵ دقیقه ۲۰۷ هزار تومان و برای کارشناسی ارشد طی این مدت ۱۷۶ هزار تومان بوده است، در خصوص آن دسته از روانشناسان و مشاورانی که مبلغی بیش از مبلغ مصوب را از مراجعان دریافت می‌کند، بیان کرد: ما شبانه روز در حال رصد هستیم و با مواردی که همکاران درخواست مبلغی بالاتر از تعرفه‌های سازمان نظام روانشناسی داشته باشند، حتما برخورد می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، در نبود متخصص‌ها، غیرمتخصص‌ها پر رنگ می‌شوند و این باعث بیشتر شدن روانشناسی زرد می‌شود که با قیمت‌های کمتر برای مردم نسخه می‌پیچند و مردم هم که توان مراجعه به متخصص را ندارند، از روانشناس‌های زرد برای بهبود وضعیت خود استفاده می‌کنند البته علت اینکه چرا با وجود متقاضیان بسیار، بیمه این هزینه‌ها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد مشخص نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =