بی‌ستاره بودن تهدیدی برای تیم‌ملی فوتبال/ بازار کساد لژیونرهای ایرانی

حضور فوتبالیست‌های ایرانی در باشگاه‌های مطرح جهان افت چشمگیری داشته است به طوری که در فصل پیش رو شاهد بازگشت جمع قابل توجهی از آنها به لیگ برتر ایران هستیم.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، بازی کردن در باشگاه‌های مشهور و قدرتمند اروپایی رویای بیشتر فوتبالیست‌های جهان است و فوتبالدوستان ایرانی هم آرزو دارند هموطنان خود را در حال درخشش با پیراهن چنین باشگاه‌هایی ببینند. اتفاقی که مدتی کوتاه و با نیروی محرکه کارلوس کی‌روش افتاد (البته نه در سطح باشگاه‌های مطرح) و خیلی زود رو به کاهش گذاشت.

بیشتر بخوانید:

استقلال در پی جذب پدیده تیم ملی عراق

مهدی طارمی به عنوان برترین لژیونر چندسال اخیر فوتبال ایران، پس از درخشش با پیراهن پورتو در پرتغال و لیگ قهرمانان اروپا، فقط یکی از گزینه‌های لیست خرید دو باشگاه میلان و اینتر بود و جذب او هرگز اتفاق نیفتاد. سردار آزمون که مدام صحبت از پیوستنش به باشگاه‌هایی، چون لیورپول، لاتزیو و... بود در بهترین حالت به یار تعویضی بایرلورکوزن تبدیل شد.

علیرضا جهانبخش پس از درخشش در لیگ هلند راهی برایتون انگلیس شد، اما هرگز نتوانست در این باشگاه جا بیفتد و باز هم به هلند برگشت. کریم انصاری‌فرد هم نتوانست بیشتر از لالیگا ۲ و چمپیونشیپ انگلیس پیشروی کند.

سطح دوم لژیونرها؛ جابجایی در لیگ‌های درجه ۲ و عربی

علی قلی‌زاده، امیر عابدزاده، احسان حاج‌صفی، صادق محرمی، مجید حسینی، سعید عزت‌اللهی، امیرحسین حسین‌زاده، مهرداد محمدی، میلاد محمدی، احمد نوراللهی، علی کریمی، علی علیپور، امید ابراهیمی، مهدی قایدی، محمد محبی بازیکنانی هستند که در لیگ‌های درجه ۲ اروپایی و یا کشورهای عربی فعالیت داشته‌اند و هرگز به سمت لیگ‌های معتبر و باشگاه‌های بزرگتر حرکت نکرده‌اند و گاها شایعات بازگشت برخی از آن‌ها به لیگ ایران هم شنیده شده یا اتفاق افتاده است.

لیگ ایران بهشت برگشت خورده‌ها

علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، محمدحسین کنعانی، مهدی ترابی، سروش رفیعی، وحید امیری، شهاب زاهدی (پرسپولیس) مهرداد محمدی، روزبه چشمی، جعفر سلمانی، سجاد شهباززاده، ایمان سلیمی، آریا برزگر (استقلال) امیرحسین حسین زاده، شجاع خلیل زاده، محمد نادری (تراکتور) پیام نیازمند، شهریار مغانلو، کاوه رضایی، امید نورافکن، رامین رضاییان، رضا اسدی، فرشاد احمدزاده، رضا شکاری (سپاهان) فرشید اسماعیلی، علیرضا حقیقی، یونس دلفی و محمدرضا آزادی مدتی در باشگاه‌های متوسط اروپایی و یا عربی توپ زدند و حالا پس از قطع همکاری یا دیپورت از تیم‌های خود، در مهم‌ترین باشگاه‌های ایرانی بازی می‌کنند.

پولسازی از تیم‌های عجیب و ناشناخته

برخی بازیکنان متوسط ایرانی از سر اجبار یا کسب درآمد به تیم‌های ضعیف در لیگ تایلند، بنگلادش، ویتنام، آذربایجان، سوئد، فنلاند، لیگ ۲ یونان، لیگ ستارگان و لیگ ۲ قطر، لیگ ۴ اسپانیا، عمان و اخیرا بحرین، تاجیکستان و ازبکستان تمایل داشته‌اند. برخی از آن‌ها بدون بازی، گلزنی و حتی سقوط تیمشان برچسب لژیونر را دریافت کرده و با قراردادهای خوب به ایران بازگشته‌اند و گروهی دیگر هم همچنان ادامه می‌دهند.

محمدرضا خانزاده، ارسلان مطهری، خالد شفیعی، مهرداد پولادی، سوشا مکانی، بختیار رحمانی، فردین رابط، مبین میردورقی، میلاد زنیدپور، میثم مجیدی، محمد طیبی، رحیم زهیوی، مسلم مجدمی، رضا حقیقی، سجاد مشکل پور، علی قربانی، حجت حق وردی، مهدی شریفی، سامان نریمان جهان، پیمان بابایی، پیمان کشاورز، آدام همتی، فرزاد حاتمی، سعید باقرپسند، حمیدرضا طاهرخانی، مهدی امینی، مهدی رحیمی و مهدی محمدیاری جزو این دسته هستند. ضمنأ به تازگی امیر روستایی به بحرین، رضا یزدان دوست و دانیال ماهینی به ازبکستان و مجتبی مقتدایی به تاجیکستان ترنسفر شده‌اند.

کورسوی امید به چند بازیکن خاص

فوتبال ایران از کمبود ستاره و پدیده‌های مطرح رنج می‌برد و بازیکنانی که امید به پیشرفت آن‌ها و رسیدن به تیم‌های مطرح اروپایی وجود دارد انگشت شمار هستند. عملکرد ضعیف تیم ملی در جام جهانی و برخی مشکلات دیگر هم باعث شد تا هیچ انتقال چشمگیر و مهمی برای بازیکنان ایرانی در سال‌های اخیر شکل نگیرد. 

در حال حاضر اللهیار صیادمنش (هال سیتی)، محمد محبی (روستوف)، مهدی قایدی (اتحاد کلبا) و البته محمدامین حزباوی (السد) با توجه به شرایط سنی و قابلیت‌های خود شاید بتوانند ادامه دهنده راه طارمی، آزمون و جهانبخش باشند و چراغ حضور ستاره‌های ایرانی در قاره سبز را روشن نگه دارند تا تیم ملی هم بدون ستاره نباشد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1192554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =